Κατηγορίες

Η φυσιολατρία του Γιάννη Δαλιανίδη και οι Ελληνίδες καλλιτέχνιδες!..

Η φυσιολατρία του Γιάννη Δαλιανίδη και οι Ελληνίδες καλλιτέχνιδες!..

Επειδή σαν αυτές τις φθινοπωριάτικες ημέρες, ενός ελληνικού δειλινού του Οκτωβρίου του 2010,  έφυγε από τη ζωή ο αγαπημένος μας σκηνοθέτης,  Γιάννης Δαλιανίδης, ο οποίος αναμφίβολα σε όλα τα έργα του εξύμνησε όχι μόνο το ελληνικό γυναικείο κάλλος (Αλίκη Βουγιουκλάκη, Ζωή Λάσκαρη, Μάρθα Καραγιάννη κλπ), αλλά και την ελληνική φύση, σήμερα θα του κάνουμε ένα αφιέρωμα διότι, πέραν των άλλων, έκανε τις Ελληνίδες, που έπαιζαν στα έργα του, πραγματικές Μούσες για όλους σχεδόν τους Έλληνες ποιητές!.. Και είναι το ελάχιστο που μπορούμε να κάνουμε σε έναν υπέροχο άνθρωπο, όπως ο Γιάννης Δαλιανίδης!..

Αριστερά: Η Ελληνίδα καλλονή, Ίνα Λαζοπούλου,, σε μία φωτογραφική αποτύπωση του φυσικού μεγαλείου! Λόγω του νεαρού της ηλικίας της μπορεί να μη συμμετείχε σε έργα του Γιάννη Δαλιανίδη, αλλά σίγουρα θα ήταν κι αυτή ένα πρότυπο για τον μεγάλο σκηνοθέτη μας ο οποίος θα είχε πάντα κάποιο ρόλο στα μιούζικαλ που σκηνοθετούσε!...Δεξιά: Βάνα Μπάρμπα: Είναι γεγονός ότι ο Γιάννης Δαλιανίδης θαύμαζε κάθε τι ωραίο και αληθινό! Και η Βάνα Μπάρμπα είχε αυτό το προνόμιο να την αγαπάνε όλοι οι Έλληνες σκνοθέτες!...

ΕΙΝΑΙ γνωστό, ότι η φυσιολατρία (1), σε συνδυασμό και με τη λατρεία του ήλιου, που ήταν συνηθισμένο φαινόμενο τα πολύ παλιά χρόνια, όπου οι άνθρωποι λάτρευαν τη φύση, ήταν μία τάση που γεννήθηκε από το δέος του άνθρωπου μπροστά στο καταπληκτικό αυτό δημιούργημα, που άλλοτε μαινόταν, αγρίευε και σκοτείνιαζε, φτώχαινε και ξεραινόταν κι άλλοτε ηρεμούσε, φωτιζόταν ολόκληρη, λουλούδιαζε και χάριζε άφθονα τα αγαθά της στον άνθρωπο.
Η ηλιολατρία (2) πιθανόν να ήταν η πρώτη μορφή φυσιολατρίας. Η ευεργετική του επίδραση πάνω στη φύση και το άτομο ήταν η αιτία που ο άνθρωπος τον λάτρεψε σαν πραγματικό θεό.
Οι αρχαίοι Έλληνες ταύτιζαν συχνά τον ήλιο με το Δία ή τον Απόλλωνα, αλλά πολλές φορές λατρευόταν σαν ξεχωριστός θεός, στον οποίο έκαναν θυσίες και προς τιμή του έχτιζαν ναούς.
Αλλά μήπως και οι Αιγύπτιοι πήγαιναν πίσω; Αυτοί δεν είχαν θεό τον ήλιο, το γνωστό με το όνομα Ρα; Ή μήπως πρέπει να λησμονήσουμε το γεγονός, ότι και μέχρι σήμερα, που γράφονται αυτές οι σειρές, έχουν μείνει αρκετές γιορτές σε διάφορους λαούς, όπως στους Γερμανούς και στους Αγγλοσάξωνες, που έχουν μείνει προσηλωμένοι σ’ αυτές τις αρχαίες συνήθειες.

Η αξεπέραστης ομορφιάς εθνική μας σταρ, Αλίκη Βουγιουκλάκη με τον Αλέκο Αλεξανδράκη , στην «Ψεύτρα» του Γιάννη Δαλιανίδη. Στο πολύκροτο αυτό έργο, η Αλίκη Βουγιουκλάκη αποκαλύπτει πολλά από τα πλούσια φυσικά της προσόντα, ενώ ο Γιάννης Δαλιανίδης έβαλε την υπογραφή του και στο σενάριο και στην σκηνοθεσία!

Ο Γιάννης Δαλιανίδης και οι Ελληνίδες καλλιτέχνιδες

Ο Γιάννης Δαλιανίδης με τα κινηματογραφικά έργα, που σκηνοθέτησε, δεν εξύμνησε μόνο το ελληνικό γυναικείο κάλλος, αλλά και την φυσιολατρία, η οποία έκανε τις Ελληνίδες, που έπαιζαν στα έργα του, πραγματικές Μούσες για όλους σχεδόν τους Έλληνες ποιητές!..

Η εκπάγλου καλλονής Ελληνίδα ηθοποιός, Ζωή Λάσκαρη, σε διάφορες ερμηνείες. Χωρίς αμφιβολία ήταν το νέο αστέρι του Γιάννη Δαλιανίδη και όταν ερμήνευε έργα, που σκηνοθέτησε ο μεγάλος δημιουργός, οι κινηματογραφικές αίθουσες στην κυριολεξία έσφυζαν από κόσμου, ο οποίος πήγαινε να θαυμάσει το είδωλό του!..

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός, ότι Ελληνίδες ηθοποιοί, όπως η Αλίκη Βουγιουκλάκη, η Ζωή Λάσκαρη, η Μάρθα Καραγιάννη και τόσα άλλα «ιερά τέρατα» του Ελληνικού Κινηματογράφου, εξυμνήθηκαν πάρα πολύ από πολλούς Έλληνες λογίους, ποιητές και, φυσικά, θεατράνθρωπους.
Αξίζει με την ευκαιρία να θυμηθούμε ότι για το έργο «Ο Κατήφορος» (3), που ήταν η πρώτη εμφάνιση στον κινηματογράφο της Ζωής Λάσκαρη, ήταν ένα έργο που έκανε μεγάλη εισπρακτική επιτυχία και καθιέρωσε τη Ζωή Λάσκαρη, ως το νέο αστέρι του Ελληνικού Κινηματογράφου, που από τότε έγινε το αντίπαλο δέος της Αλίκης Βουγιουκλάκη. Και ξέρετε γιατί; Γιατί ο πρωταγωνιστικός ρόλος της "Ρέας " αρχικά είχε προταθεί στην Αλίκη Βουγιουκλάκη η οποία τον απέρριψε λόγω της τολμηρότητάς του! Δέχθηκε, όμως, να τον ερμηνεύσει η Ζωή Λάσκαρη και από κείνη τη στιγμή το «κορίτσι-θαύμα» του Γιάννη Δαλιανίδη μετατρέπεται στη μεγαλύτερη απειλή απέναντι στη δημοτικότητα της Αλίκης Βουγιουκλάκη! 

Η Μάρθα Καραγιάννη. Ένα άλλο λαμπρό αστέρι του Γιάννη Δαλιανίδη. Η κινηματογραφική της καριέρα συνδέθηκε με τα λαμπερά μιούζικαλ του Γιάννη Δαλιανίδη. Η συνεργασία τους ξεκίνησε το 1961 στην ταινία "Ζητείται ψεύτης". Στο μοναδικό μιούζικαλ του Γιάννη Δαλαινίδη, στο οποίο η Μάρθα Καραγιάννη δεν χόρεψε, ήταν το "Μερικοί το προτιμούν κρύο". Κι αυτό γιατί αρχικά στο ρόλο της επρόκειτο να εμφανιστεί η Άννα Φόνσου και μετά η Πόπη Λάζου. Τραγούδησε μόνο σε μία ταινία: "Γοργόνες και μάγκες"…

Ο Γιάννης Δαλιανίδης και οι νέες Ελληνίδες καλλιτέχνιδες!

Ο Γιάννης Δαλιανίδης, ως γνωστόν, είχε ένα πάθος για το ελληνικό κάλλος. Κι αυτός ήταν ο λόγος που θεοποίησε την ομορφιά μέσα από τα έργα που σκηνοθέτησε.
Δεν είναι τυχαίο, ότι, όπως λένε, ένα παράπονο ζωής που αισθανόταν να τον κατατρώγει είναι το γεγονός ότι, παρά την ισχυρή θέληση και διάθεση που είχε, τα τελευταία χρόνια δεν είχε πια τη δυνατότητα να σκηνοθετήσει ο ίδιος έργα με νέες και νέους καλλιτέχνες, ώστε να τους μεταδώσει τα φώτα από τη πολύπλευρη δική του εμπειρία. Μια εμπειρία που ήταν τόσο πολύτιμη για τους νέους και τις νέες στο χώρο του θεάματος-ακροάματος!
Ίσως γι’ αυτό, όπως έγραφαν «Τα Νέα» (4) είπε την τελευταία μεγάλη φράση της ζωής του:
--«Εγώ σκηνοθετώ τη ζωή µου. Γιατρέ, θέλω να βγω όρθιος από το νοσοκοµείο γιατί έχω έτοιµο το τελευταίο µου σενάριο και πρέπει να το σκηνοθετήσω»!
Αυτά έλεγε ο Γιάννης Δαλιανίδης πριν από λίγες µέρες, αλλά πλήρης ηµερών και πάνω απ’ όλα χορτάτος δόξα από την αγάπη εκατοµµυρίων θεατών, όλων των Ελλήνων, καλύτερα, γιατί δεν υπάρχει κανείς που να µην έχει δει έστω µια ταινία του!

Λίγα λόγια για τον Γιάννη Δαλιανίδη (1924-2011).

Έλληνας σκηνοθέτης. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και σπούδασε θέατρο στη Δραματική Σχολή Ιωάννη Κοπανά. Στη συνέχεια έφυγε στη Βιέννη, όπου σπούδασε χορό. Επιστρέφοντας, εργάστηκε ως χορευτής, χορογράφος και ηθοποιός, ενώ το 1958 έγραψε το σενάριο για «Το τρελοκόριτσο». Το 1959 ξεκίνησε μια άκρως επιτυχημένη πορεία στη σκηνοθεσία με τη «Μουσίτσα». Σύνδεσε, από το 1961, το όνομά του με τη «Φίνος Φιλμ», αποτελώντας το βαρύ πυροβολικό της. Άλλωστε ο ίδιος έμελλε να σκηνοθετήσει και την έσχατη χρονολογικά ταινία της εταιρείας («Ο κυρ Γιώργης εκπαιδεύεται», 1977). Παραθέτουμε την πλήρη φιλμογραφία του μέχρι τότε, στην οποία ξεχωριστή θέση κατέχουν οι συνεργασίες του με ηθοποιούς, όπως η Ζωή Λάσκαρη ή η Έλενα Ναθαναήλ, που αναδείχτηκαν σε αστέρια πρώτου μεγέθους σε κοινωνικά δράματα ή μιούζικαλ υπό την επίβλεψή του: «Η μουσίτσα» (1959), «Λαός και Κολωνάκι» (1959), «Ένας βλάκας και μισός» (1959), «Το κοροϊδάκι της δεσποινίδος» (1960), «Χριστίνα» (1960), «Κρουαζιέρα στη Ρόδο» (1960), «Το αγόρι που αγαπώ» (1960), «Ζητείται ψεύτης» (1961), «Ο σκληρός άνδρας»(1961), «Κατήφορος» (1961), «Ο ατσίδας» (1961), «Νόμος 4000» (1962), «Μερικοί το προτιμούν κρύο» (1962), «Η κυρία του κυρίου» (1962), «Ο Δήμος από τα Τρίκαλα» (1962), «Ένα κορίτσι για δύο» (1963), «Ίλιγγος» (1963), «Κάτι να καίει» (1963), «Χωρίς ταυτότητα» (1963), «Η ψεύτρα» (1963), «Οι κληρονόμοι» (1964), «Εγωισμός» (1964), «Η χαρτοπαίχτρα» (1964), «Ιστορία μιας ζωής» (1965), «Τέντι μπόι, αγάπη μου» (1965), «Κορίτσια για φίλημα» (1965), «Ραντεβού στον αέρα» (1966), «Ξυπόλυτος πρίγκηψ» (1966), «Δάκρυα για την Ηλέκτρα» (1966), «Στεφανία» (1967), «Οι θαλασσιές οι χάντρες» (1967), «Γαμπρός από το Λονδίνο» (1967), «Νύχτα γάμου» (1967), «Μια κυρία στα μπουζούκια» (1968), «Το παρελθόν μιας γυναίκας» (1968), «Όλγα, αγάπη μου» (1968), «Ο ψεύτης» (1968), «Ο Μικές παντρεύεται» (1968), «Ένας ιππότης για τη Βασούλα» (1968), «Γοργόνες και μάγκες» (1968), «Όταν η πόλις πεθαίνει» (1969), «Γυμνοί στο δρόμο» (1969), «Ξύπνα Βασίλη» (1969), «Ο γόης» (1969), «Το ανθρωπάκι» (1969), «Η Παριζιάνα» (1969), «Αυτοί που μίλησαν με το θάνατο» (1970), «Μια τρελή τρελή σαραντάρα» (1970), «Μια Ελληνίδα στο χαρέμι» (1971), «Αμαρτωλοί» (1971), «Μαριχουάνα στοπ» (1971), «Ο κατεργάρης» (1971), «Επαναστάτης ποπολάρος» (1971), «Το κοροϊδάκι της πριγκιπέσσας» (1972), «Εχθρός του λαού» (1972), «Ο μάγκας με το τρίκυκλο» (1972), «Η αμαρτία της ομορφιάς» (1972), «Η Μαρία της σιωπής» (1973), «Είκοσι γυναίκες κι εγώ» (1973), «Ο αστερισμός της παρθένου» (1973), «Αγάπη μου Ουά Ουά» (1974), «Εραστές του ονείρου» (1974), «Ένα τανκ στο κρεβάτι μου» (1975), «Ο τρομοκράτης» (1975), «Ο κυρ Γιώργης εκπαιδεύεται» (1977). Στη δεκαετία του ’80 περιορίστηκε σε βιντεοταινίες. Ξεχωρίζουμε «Τα τσακάλια» (1981) και την ταινία «Ισόβια» (1988). Ήδη από το 1970, με το θεατρικό «Μαριχουάνα στοπ» (το οποίο μεταφέρθηκε αργότερα στην οθόνη) γνώρισε και μεγάλη θεατρική επιτυχία. Τέλος, υπήρξε εξίσου εύστοχος στην προσέγγιση του κοινού και στην τηλεόραση («Λούνα Παρκ», «Τα λιονταράκια του κυρ Ηλία», «Ρετιρέ», «Το τρίτο στεφάνι» κ.ά.).
Το 2002 ο Δαλιανίδης τιμήθηκε από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για τη συνολική του προσφορά στον ελληνικό κινηματογράφο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
1. φυσιολατρία και φυσιολατρεία, η, Ν· αγάπη για τη φύση, για τη ζωή μέσα στη φύση, στο ύπαιθρο, για τη ζωή σύμφωνα με τη φύση.[ΕΤΥΜΟΛ. < φυσιολάτρης. Ο παλαιότ. τ. φυσιολατρεία (< φυσιο- [βλ. λ. φύση] + λατρεία) μαρτυρείται από το 1831 στον Αν. Πολυζωίδη].
2
. ηλιολατρία και ηλιολατρεία, η· η λατρεία τού ήλιου ως θεού. [ΕΤΥΜΟΛ. Αντιδάνεια λ., πρβλ. αγγλ. heliolatry < helio- (πρβλ. ηλιο-*) + -latry (πρβλ. λατρία < -λάτρης ή λατρεία < λατρεύω). Η λ. ηλιολατρεία μαρτυρείται από το 1885 στον Σωκράτη Ι. Τσιβανόπουλο].
3. «Ο Κατήφορος» είναι ελληνική δραματική ταινία του 1961, της Φίνος Φιλμς σε σενάριο και σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη. Η Ρέα (Ζωή Λάσκαρη) έχει σχέσεις με τον Κώστα (Νίκος Κούρκουλος), ενώ ο Πέτρος (Βαγγέλης Βουλγαρίδης) είναι ερωτευμένος μ' εκείνη. Η Ρέα θα προσπαθήσει να τα φτιάξει με τον Πέτρο επειδή ο Κώστας έχει και άλλες σχέσεις, αλλά ο τελευταίος θα την εκδικηθεί γι'αυτό, ενώ διαφθείρει και την μικρή της αδερφή. Η ταινία δείχνει την άσεμνη ζωή μιας παρέας νέων που οι γονείς τους δεν φροντίζουν για την ανατροφή τους.
4. «Τα Νέα», Δευτέρα, 18 Οκτωβρίου 2010.

Αναρτήθηκε: 18/10/13 20:02

 
Ο Ελληνισμός και η Ορθοδοξία είναι δύο ράγες της Ιστορίας πάνω στις οποίες κινείται το όχημα του Ελληνο-Χριστιανικού Πολιτισμού σε μια ατέρμονη πορεία προς την αιωνιότητα!... Λαός που περιφρονεί τις πέτρες και τα χαρτιά του είναι καταδικασμένος ν’ αυτοκτονήσει!..
 
Συνεντεύξεις του Άγγελου Σακκέτου, ως καταστάλαγμα μιας δημοσιογραφικής πορείας 35 περίπου ετών!... Ένας αγώνας δρόμου για την αναζήτηση της αλήθειας και μόνον της αλήθειας.. Την "αληθινής αλήθειας", όπως μάθαμε να λέμε στην δική μας Ελληνική Δημοσιογραφία!..
 
Διαλέξεις και Ομιλίες, έτσι όπως ακριβώς εδόθησαν στο παρελθόν σε διάφορα Πνευματικά Κέντρα, Συλλόγους, Σωματεία και διάφορα Ιδρύματα των Αθηνών ή της Περιφέρειας, ιδίως για θέματα σχέσεων Ελληνισμού και Ορθοδοξίας!..
 
Θύμησες και αναμνήσεις!... Νοσταλγικές ιστορίες, που φαντάζουν σήμερα σαν παραμύθι!.. Εκπληκτικές εμπειρίες και διηγήματα ή αφηγήσεις από διάφορους ανθρώπους, που έζησα ή γνώρισα στο διάβα της ζωής μου!.. Όλα εκείνα τα γεγονότα, που πέρασαν από τη φτωχική μου ζωή, ιδίως στο χωριό μου!
Αναζήτηση
Search
Newsletter
Για να λαμβάνετε newsletter παρακαλώ στείλτε μας το email σας!

Είσοδος χρηστών