21/05/18 20:17 - Δαλιδά και Σαλώμη (Μέρος 1ον)

 

ΔΑΛΙΔΑ ΚΑΙ ΣΑΛΩΜΗ

Μια μυθιστορία μέσα στην οποία δύο Ελληνίδες κατάσκοποι έβαλαν σαν σκοπό της ζωής τους να αναζητήσουν τον θησαυρό των ναζί στην Ελλάδα!.. Το κείμενο του μυθιστορήματος είναι του Άγγελου Σακκέτου και στην οπτικοποίηση του ρόλου των Ελληνίδων κατασκόπων οι δημοφιλείς Ελληνίδες καλλιτέχνιδες Αννούλα Φλωρινιώτη (Δαλιδά) και Γωγώ Γαρυφάλλου (Σαλώμη).

Μέρος 1ον

ΒΡΟΧΗ έπεφτε ασταμάτητα! Δυο-τρεις εκκωφαντικοί κεραυνοί έκαναν τα τζάμια να τρίζουν, αλλά το μπουρίνι δεν ήταν μεγάλο. Σε λίγο κόπασε και οι πρώτες αχτίδες του ηλίου έκαναν την εμφάνισή τους στα γελαστά πρόσωπα της Δαλιδάς και της Σαλώμης που είχαν χλωμιάσει από το φόβο. Δεν είχαν συνηθίσει στις απότομες αλλαγές του καιρού, που κάθε τόσο ήθελε να βρυχάται σαν πληγωμένο λιοντάρι στη ζούγκλα!
--Θέλεις καφέ;, ρώτησε η Δαλιδά τη Σαλώμη. Κάνω κέφι να φτιάξω έναν ελληνικό καφέ, που έχω να πιω κάτι χρόνια!
--Ας μη σου χαλάσω το χατίρι. Μόνο βάλε μου και λίγη ζάχαρη, διότι αισθάνομαι πως η χθεσινή βραδιά στο κέντρο μού έφερε κάτι σαν υπογλυκαιμία.
--Μα και συ, βρε φιλενάδα, δεν κάθισες καθόλου! Όλοι οι πελάτες γύρευαν από έναν ανατολίτικο χορό και για να μη τους χαλάσεις το χατίρι σε ξεθέωσαν!
--Ο χορός, Δαλιδά μου, έχει ένα καλό. Μου το είπε χθες βράδυ ένας πρόξενος, που μου ζήτησε ένα χορό στα τραπέζι του, και μου άρεσε πάρα πολύ.
--Τι σου είπε, δηλαδή;
--«Εκείνος που δε μπορεί να χορέψει, κατηγορεί το πάτωμα που δεν είναι ίσο!..»
--Ααα!.. Δεν πάμε καλά!... Δηλαδή, Σαλώμη μου, εγώ που δεν χορεύω, αλλά τραγουδάω, πώς βλέπω το πάτωμα;
-- Οι τραγουδιστές, μου είπε, όταν το τραγούδι τους είναι πολύ ανθρώπινο, κάνουν τ’ αηδόνια να σιωπούν!
--Δόξα σοι, ο Θεός!.. Είπε και για μας καλή κουβέντα!..

Καθώς η Δαλιδά ανακατεύει τον καφέ στο μάτι της κουζίνας συνειδητοποιεί την αποκάλυψη της Σαλώμης και ρωτάει:
--Πρόξενος, είπες;
--Πρόξενος!..
--Αυτός, Σαλώμη, πρέπει να είναι μεγάλο κεφάλι!
--Για να είμαι ειλικρινής δεν ξέρω τι ακριβώς κάνει. Το μήλο κάτω απ' τη μηλιά μου είπε κάποια στιγμή, επειδή κι αυτός και ο πατέρας του ήσαν διπλωμάτες1.. Αλλά, όπως κατάλαβα, ανακατεύεται ακόμη στην υψηλή κοινωνία, διότι μου μιλούσε όλο για υπουργούς και πρωθυπουργούς που γνώρισε εδώ και πενήντα χρόνια!.. Άλλωστε είναι μεγάλος σε ηλικία!.. Πρόσεξε μη χυθεί ο καφές!..
--Προσέχω!... Δηλαδή, πάνω κάτω, τι σου είπε;
--Ευτυχώς ήταν ο τελευταίος πελάτης που μου ζήτησε χορό και είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε αρκετή ώρα τη νύχτα!... Είχε πιει λίγο παραπάνω και μιλούσε με άνεση!.. Μου είπε για τα υπέροχα ταξίδια που έκανε με τον διπλωμάτη πατέρα του σχεδόν σε όλο τον κόσμο, για τους ξένους πρωθυπουργούς, που γνώρισε ο πατέρας του. Ο ίδιος ο πρόξενος είχε δει στο Παρίσι τον ίδιο τον Ντε Γκωλ, ενώ ο πατέρας του, όσο διαρκούσε ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος,  είχε διπλωματικές γνωριμίες με τον Τσώρτσιλ, αλλά και τον Στάλιν…
Η Δαλιδά δείχνει να εντυπωσιάζεται:
--Και τον Στάλιν;
--Ναι, ναι! Και τον Στάλιν!.. Θυμάται, λέει, τον πατέρα του να περιγράφει τα μουστάκια του Στάλιν, που τα έστριβε συνεχώς σαν τσέλιγκας, και το αεικίνητο βλέμμα του που νόμιζες ότι πετούσε σπίθες παντού! Τόσο έξυπνος ήταν!
--Δηλαδή ο άνθρωπος είναι χορτασμένος στη ζωή του!..
--Μη το λες, φιλενάδα μου! Ο άνθρωπος δεν χορταίνει ποτέ στη ζωή του. Γι’ αυτό και του ρίχνουν χώμα μόλις πεθαίνει. Για να χορτάσουν τα μάτια του απ’ αυτά που είδε μέχρι τώρα!.. Άσε η νυχτερινή ζωή, που έκανε!...

Δαλιδά, η πανέξυπνη Ελληνίδα κατάσκοπος η οποία ασκώντας τη γοητεία της, θα επιχειρήσει να ρίξει στα δίχτυα της όσους γνωρίζουν το μεγάλο μυστικό: Πού βρίσκεται θαμμένος ο θησαυρός των ναζί στην Ελλάδα!..

Η Δαλιδά σερβίρει τον καφέ και κάθεται απέναντι στη Σαλώμη για να συνεχίσουν την κουβέντα.
--Νυχτερινή ζωή, είπες;
--Άσε τι μου έλεγε!.. Πώς γνώρισε όλες τις φημισμένες γυναίκες στα μεγαλύτερα καμπαρέ του κόσμου! Όλα εκείνα τα θρυλικά καμπαρέ στο Παρίσι, που παρουσιάζουν φαντασμαγορικά σόου και σου κόβουν την ανάσα!.. Εκεί να δεις, μου έλεγε, όλα εκείνα τα εντυπωσιακά χορευτικά από λυγερόκορμες χορεύτριες με φιδίσια κορμιά, με κάτασπρα πούπουλα, κατακόκκινα φτερά και εντυπωσιακές πέρλες που σου έφερναν στην επιφάνεια την αίσθηση μιας άλλης εποχής!
--Γυρισμένος δηλαδή ο πρόξενος!
--Τι πάει να πει “γυρισμένος”; Φαινόταν ότι γνώριζε και τις τελευταίες λεπτομέρειες της νυχτερινής ζωής στα καμπαρέ της γαλλικής πρωτεύουσας!
--Για πες μου ορισμένα πράγματα! Παρουσιάζει ενδιαφέρον ο άνθρωπος σε τέτοια ηλικία!
--Καλά, δεν είναι και πολύ μεγάλος. Πλησιάζει, όπως μου είπε τα 70. Να, μου έλεγε για παράδειγμα, ότι το “Moulin Rouge” φιλοξενεί περίπου 900 άτομα, οι καλλιτέχνες ξεπερνούν τους 60 κάθε φορά, ενώ τα κοστούμια, που φοράνε οι καλλιτέχνες, ξεπερνούν τα 1000 σε θέματα που αλλάζουν συνεχώς από τη μία σεζόν στην άλλη!
--Τι λες, Σαλώμη!
-- Άκου, συνέχεια Δαλιδά!.. Στο άλλο μεγάλο καμπαρέ του Παρισιού, το φημισμένο “Lido de Paris”, που άνοιξε τις πόρτες του αμέσως μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και -όπως μου έλεγε- θεωρείται ένα από τα καλύτερα και πιο πολυτελή καμπαρέ παγκοσμίως αφού οι παραστάσεις του είναι πρωτοποριακές, στεγάζεται σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο 7500 τετραγωνικών μέτρων με έξι ορόφους και διαθέτει 1.150 θέσεις (!!). Είναι δε σχεδιασμένο με τέτοιο τρόπο, ώστε η σκηνή του να είναι πλήρως ορατή από κάθε θέση!!
--Κοσμογυρισμένος ο πρόξενος!
--Μόνο κοσμογυρισμένος; Πήγαινε, λέει, και στο “Crazy Horse” , που είναι γνωστό σύγχρονο στιλ του, παρά το γεγονός ότι εγκαινιάστηκε τότε που γεννήθηκε ο πρόξενος…
--Πότε γεννήθηκε;
--Το 1951 μου είπε!. Άρα, εφόσον διανύουμε το έτος 2018, είναι 67 ετών!.. Μικρός δηλαδή!.. Αντέχει ακόμη στις … νυχτερινές δοκιμασίες και τους κραδασμούς!
Η Δαλιδά γελάει, διότι έπιασε το υπονοούμενο της Σαλώμης , που συνεχίζει να μιλάει:
--Τι λέγαμε;
--Για το “Crazy Horse”, που εγκαινιάστηκε το 1951…
--Ναι, ακριβώς. Το καμπαρέ αυτό προσφέρει ένα διαφορετικό και πιο "σοφιστικέ" θέαμα σε σύγκριση με τα υπόλοιπα καμπαρέ του Παρισιού, ενώ οι χορεύτριες είναι ντυμένες με πιο exctreme κοστούμια. Καταλαβαίνεις εσύ… Εκεί, μου είπε, γνώρισε
μια πασίγνωστη Ελληνίδα καλλιτέχνιδα, που ήταν κατάσκοπος των Αθηνών!
--Κατάσκοπος των Αθηνών; Ρωτάει αιφνιδιασμένη η Δαλιδά. Και ποια είναι αυτή;

Σαλώμη, η Ελληνίδα κατάσκοπος με το κοφτερό μυαλό. Όπως ακριβώς και η φίλη της Δαλιδά θα επιχειρήσει να μάθει κι αυτή το μεγάλο μυστικό: Πού βρίσκεται θαμμένος ο θησαυρός των ναζί στην Ελλάδα!..

Ένα δεύτερο μπουμπουνητό κάνει τα παράθυρα του σπιτιού να τρίζουν. Τα παραθυρόφυλλα χτυπούν το ένα το άλλο σαν μανιασμένα από τον αέρα, ενώ ένα άσπρο περιστέρι, που καθόταν στο περβάζι του παραθύρου, τίναξε φοβισμένο τα φτερά του και χάθηκε μέσα στην γκρίζα ομίχλη!. Η Σαλώμη αρχίζει και φοβάται.
--Πάλι τα ίδια θα έχουμε;
--Μη φοβάσαι!.. Έτσι είναι ο Μάης!.. Πότε γελάει και πότε δακρύζει!.. Του έκανες όμως και δεύτερο χορό του πρόξενου!.. Ή κάνω λάθος, Σαλώμη;
--Καθόλου!.. Μου τον ζήτησε λίγο πριν φύγει και του ικανοποίησα την επιθυμία. Άλλωστε τα έριχνε χοντρά ο κύριος στο μαγαζί!..
--Ελληνίδα, λοιπόν… Διάσημη και φημισμένη καλλιτέχνιδα!... Δεν σου είπε ποια είναι;
--Μου υποσχέθηκε ότι θα μου αποκαλύψει πολλά πράγματα γι’ αυτήν μόλις συναντηθούμε και πάλι. Έτσι κι αλλιώς έγινε πελάτης του μαγαζιού. Εκείνο μονάχα που με προβληματίζει είναι ένα πράγμα.
--Τι πράγμα;
--Μου είπε ότι η Ελληνίδα αυτή, ηθοποιός στο επάγγελμα παρακαλώ, είχε προσωπικές σχέσεις με σημαντικές προσωπικότητες της ελληνικής κοινωνίας (υπουργούς, εκδότες και άλλους) και έπαιζε περίεργο ρόλο
--Τι εννοείς «περίεργο ρόλο»;
-- Μου έλεγε ότι η ηθοποιός αυτή δημιουργούσε προσωπικές σχέσεις με διπλωμάτες κυρίως ξένων υπηρεσιών και λειτουργούσε ως η Μάτα Χάρι των Αθηνών. Μια κατάσκοπος που γνώριζε πολλά μυστικά και είχε γίνει περιζήτητη στα μεγάλα σαλόνια των Αθηνών, αλλά και των ξένων πρεσβειών!
--Επόμενο δεν είναι; Ρώτησε η Δαλιδά. Με τόσες γνωριμίες;
--Επόμενο, ναι. Αλλά δεν άκουσες τι μου πρότεινε ο πρόξενος!
--Τι σου πρότεινε;
--Λίγο πριν του κάνω τον δεύτερο χορό, μου άγγιξε τα μαλλιά και μου είπε με τα πιο τρυφερά λόγια: «Εσύ και η Δαλιδά, αν κρίνω από την αστραφτερή ομορφιά και την εκπληκτική εξυπνάδα σας, έχετε μπροστά σας λαμπρό μέλλον. Είμαι βέβαιος πως αν θελήσετε, μπορείτε να ξεπεράσετε σε μεγαλείο και δόξα όχι μόνο τη Μάτα Χάρι, αλλά και την ίδια την κατάσκοπο των Αθηνών!.. Η φλόγα των ματιών σας, το αεικίνητο βλέμμα σας, η νεανική φρεσκάδα σας και όλα όσα συνθέτουν την καλλιτεχνική προσωπικότητά σας, μου δίνουν την αίσθηση ότι αυτή η γυναίκα δεν αξίζει τίποτα μπροστά σας! Ούτε τον θησαυρό των ναζί στην Ελλάδα δεν μπόρεσε να αποκαλύψει!.. Και θέλετε να σας το αποδείξω ότι αξίζετε περισσότερο;»
--Με ποιο τρόπο, τον ρώτησα!
--Σας δίνω, για παράδειγμα, μια πληροφορία: Ποιος ήταν ο λόγος που ένας ξένος, ο οποίος ήταν πρόξενος στην Ελλάδα κατά την διάρκεια του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου, μόλις πέθανε ταριχεύτηκε στην πατρίδα του και μετά από χρόνια μεταφέρθηκε με ένα μετάλλινο φέρετρο στην Ελλάδα; Σας αποκαλύπτω μόνο την πατρίδα του: Ήταν η Ρώμη!..

Η Σαλώμη σηκώνεται όρθια για να μιμηθεί τις κινήσεις του προξένου και συνεχίζει:
--Καθώς φορούσε, Δαλιδά μου, το λεπτό ανοιξιάτικο σακάκι του και το κασκόλ του, διότι είχε ιδρώσει από το ποτό και φοβήθηκε μη κρυώσει, μου είπε χαιρετώντας με στην εξώπορτα, με μια βαθιά υπόκλιση σαν γνήσιος τζέντλεμαν και ιππότης:
--Δεσποινίς Σαλώμη, αναμένω σύντομα να μου βρείτε κάτι που θα σας ανοίξει τις μεγάλες πόρτες για τη δόξα και την επιτυχία. Κι αυτό που πρέπει να βρείτε είναι πού είναι θαμμένος ο Ιταλός πρόξενος! Κοντολογίς, πού βρίσκεται ο τάφος του!
--Ο τάφος του; Ρωτάει με έκπληξη η Δαλιδά!..
--Ο τάφος του!.. Απαντά αμήχανα η Σαλώμη. Τι κάνουμε τώρα;

Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ