14/09/11 23:14 - Σφετεριστής του Ιάμβλιχου και ο Νοστράδαμος;

Σφετεριστής του Ιάμβλιχου και ο Νοστράδαμος;

Ποιος ήταν ο άνθρωπος που συγκλόνισε με τις προφητείες του τον Μεσαίωνα, ενώ ουδείς μέχρι στιγμής έχει διερευνήσει το θέμα εάν και κατά πόσον ο Νοστράδαμος ήταν ένας ακόμη σφετεριστής του αρχαίου Ελληνισμού ή των προφητών του Ελληνισμού!…

ΕΙΝΑΙ αλήθεια ότι για τον Νοστράδαμο έχουν γραφεί πολλά και όπως δείχνουν τα πράγματα πολύ μελάνη έχει να χυθεί ακόμη δι’ αυτόν, αφού είναι γνωστόν ότι σε κάθε σκοτεινή ή συσκοτισμένη εποχή, όπως αυτή που διανύουμε, οι κάθε λογής αντίχριστοι και ψευδοπροφήτες φυτρώνουν σαν τα μανιτάρια. Ακόμη περισσότερο όταν αυτοί οι ψευδοπροφήτες ήσαν ή είναι κοινοί σφετεριστές του αρχαίου και βυζαντινού πνεύματος όπως ο Νοστράδαμος.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή:
Μια φθινοπωρινή μέρα του 1939, λίγο μετά που η Γερμανία είχε κηρύξει τον πόλεμο στην Ευρώπη, η σύζυγος του υπουργού προπαγάνδας της ναζιστικής Γερμανίας, Γκέμπελς, διάβαζε ξαπλωμένη ατό κρεβάτι της ένα βιβλίο για την απόκρυφη λογοτεχνία του μεσαίωνα. Το βιβλίο περιείχε προφητείες γραμμένες από κάποιο Νοστράδαμο, στα 1568.
Ο άντρας της, σύμφωνα με όσα διαβάζουμε (1), κοιμότανε, μα το βιβλίο την είχε εντυπωσιάσει τόσο πολύ, ώστε τον ξύπνησε, δίνοντάς του να διαβάσει ορισμένα αποσπάσματα.
Ο Γκέμπελς, μόλις διάβασε το βιβλίο, επηρεάστηκε αρκετά, ώστε το υπουργείο προπαγάνδας προσέλαβε κάποιον αστρολόγο, τον Κραφτ, που άρχισε να αναλύει τις προφητείες του Νοστράδαμου συσχετίζοντάς τες με τον πόλεμο, και την γερμανική κατοχή στην Ευρώπη. Ποιος ήτανε λοιπόν αυτός ο Γάλλος γιατρός του μεσαίωνα που επηρέασε τόσο πολύ τ' αρχηγεία του Γκέμπελς, και του Χίτλερ, και έκανε την βρετανική μυστική υπηρεσία να ξοδέψει το ποσό των 80.000 στερλινών, για αντεκδικητική προπαγάνδα;
Ποιος ήταν αυτός;

ΒΙΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΙΑ…

Ο άνθρωπος που θέλουμε να μάθουμε ήταν ο Μιχαήλ Νόστρενταμ, που αργότερα ονομάσθηκε Νοστράδαμος, κατά την λατινική φόρμα του ονόματος.
Γεννήθηκε το 1503 ατό Σαιντ-Ρεμύ της Προβηγκίας. Στις μέρες του τον θεωρούσαν σαν το πιο σημαντικό πρόσωπο, και ακόμα και σήμερα θεωρείται ο μόνος σημαντικός προφήτης του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Πολλές από τις προφητείες του επαληθεύτηκαν, όπως όταν προέβλεψε και έδωσε την ακριβή ημερομηνία της μεγάλης πυρκαγιάς του Λονδίνου ατά 1666. Ακόμα προέβλεψε πως ο κόσμος θα τιμήσει τον Πάτερ σαν Θεό, και πως κάποιος άντρας με το όνομα Φράνκο, θα προκαλέσει εμφύλιο πόλεμο στην Ισπανία. Μια άλλη προφητεία του λέει πως κάποιος άνθρωπος, γεννημένος στην Αυστρία με το όνομα «Χίστερ» (Χίτλερ) θα οδηγήσει την Γερμανία σε παγκόσμιο πόλεμο και θα νικηθεί. Η παράξενη ιδιότητά του να περιγράφει γεγονότα και να δίνει ονόματα και ημερομηνίες για συμβάντα που συνέβηκαν 400 χρόνια μετά τον θάνατο του, αποκλείει την πιθανότητα να θεωρηθεί τσαρλατάνος.
Ο Νοστράδαμος καταγότανε από οικογένεια γιατρών. Και οι δύο παππούδες του ήταν γιατροί-αστρολόγοι, στην αυλή του βασιλιά Δένε της Προβηγκίας. Και οι δύο άντρες που ήτανε φίλοι, ενδιαφερότανε στις προβλέψεις του μέλλοντος. Παιδί ακόμα ο Νοστράδαμος, έμαθε εβραϊκά, λατινικά, ελληνικά και μυήθηκε στα μυστήρια της αστρονομίας και της αστρολογίας. Από τους παππούδες του διάβασε επίσης τα αρχαία περσικά και αιγυπτικά βιβλία της αστρολογίας που αφού τα αποτύπωσε στο μυαλό του τα έκαψε, γιατί ακόμα και η κατοχή τέτοιων βιβλίων ήτανε επικίνδυνη τον μεσαίωνα.
Όταν έγινε 21 χρονών σπούδασε ιατρική στο Μονπελλιέ. Εκείνη την εποχή ξέσπασε στην Γαλλία επιδημία της «μαύρης πανούκλας». Ο Νοστράδαμος πέρασε τέσσερα χρόνια ταξιδεύοντας στην χώρα και θεραπεύοντας τα θύματα της επιδημίας. Έπειτα τελειώνοντας το πανεπιστήμιο άρχισε να ταξιδεύει στην Γαλλία και την Ιταλία εφαρμόζοντας τις ιατρικές του μεθόδους και συζητώντας με αστρονόμους και αστρολόγους. Εκείνη την εποχή αρχίζουν να διαδίδονται φήμες για τις προφητικές του δυνάμεις. Κάποτε στην Ιταλία συναντώντας ένα νεαρό καλόγερο στο δρόμο, γονάτισε μπροστά του αποκαλώντας τον «Η Αγιότης σας». Ο νεαρός αυτός, ο Φέλιξ Περέττι, έγινε ο Πάπας Σέξτος ο 5ος στα 1585, είκοσι χρόνια μετά τον θάνατο του Νοστράδαμου. Καθώς οι οπτασίες του άρχισαν να γίνονται όλο και πιο συχνές, ο Νοστράδαμος νόμιζε πως είχε καταληφθεί από το πνεύμα του κακού. Τότε αποσύρθηκε σαν μοναχός για ένα διάστημα στο αβαείο του Οργάς συζητώντας το θέμα με τον αβά. Εκεί θεώρησε την ικανότητά του να προφητεύει σαν θείο δώρο, που κληρονόμησε από τους παππούδες του. Φεύγοντας από το μοναστήρι πήγε στην Μασσαλία όπου κατάφερε να σταματήσει την επιδημία πανούκλας που είχε ξεσπάσει. Οι πλούσιοι πολίτες της Μασσαλίας τον τίμησαν δίνοντάς του χρήματα, που ο ίδιος έπειτα έδωσε στις χήρες και τα ορφανά, των θυμάτων της πανούκλας. Έπειτα αποτραβήχτηκε στο Καλόν. όπου άρχισε να γράφει τις προφητείες του. Καθισμένος στην σοφίτα του σπιτιού του, είχε δίπλα του μια υδρία γεμάτη νερό. στημένη πάνω σ' ένα τρίποδα. Αυτο-υπνωτιζότανε κοιτάζοντας το νερό για πολλές ώρες κάθε βράδυ, βλέποντας οπτασίες για πράγματα που επρόκειτο να συμβούν στο μέλλον.
Στα 1547 άρχισε να γράφει τις προφητείες του. Κάθε προφητεία ήτανε γραμμένη σαν τετράστιχο. Στα προφητικά του αυτά ποιήματα, ο Νοστράδαμος χρησιμοποίησε διάφορα λογοπαίγνια, αναγραμματισμούς, και ελληνικές, εβραϊκές, λατινικές, ιταλικές, ισπανικές και κελτικές λέξεις Υποτίθεται ότι θεληματικά ο Νοστράδαμος έκανε τις προφητείες του δυσκολονόητες, γιατί πίστευε πως ήταν επικίνδυνο να δώσουν στους ανθρώπους καθαρή εικόνα του μέλλοντος, και γιατί δεν ήθελε να τραβήξει την προσοχή των πρακτόρων της ιερής εξέτασης.
Στα 1555 έβγαλε τις ποιητικές του προφητείες σ ένα βιβλίο που ονόμασε «Αιώνες» Το βιβλίο του έγινε το μπεστ-σέλερ της εποχής και διαβάστηκε σ' όλη την Ευρώπη. Στα 1558 κυκλοφόρησε η δεύτερη έκδοση των «Αιώνων» που ήταν αφιερωμένη στο βασιλιά Ερρίκο 2ο της Γαλλίας, και προέβλεπε τον θάνατό του. Πραγματικά, στα 1559, στην διάρκεια ιπποτικών αγώνων ο βασιλιάς σκοτώθηκε τυχαία μια λόγχη διαπέρασε το χρυσό του κράνος, τραυματίζοντας τον θανάσιμα στα μάτια και το λαιμό. Ο Νοστράδαμος είχε προβλέψει πως «τα μάτια του βασιλιά, θα τρυπηθούν μέσα στο χρυσό κλουβί τους, όσο ο ίδιος θα βρίσκεται στο πεδίο της μάχης». Επίσης είπε πως ο βασιλιάς: «Θα πεθάνει οδυνηρά, από δύο τραύματα που θα δεχτεί μέσα σ' ένα». Δηλαδή δύο τραύματα στο ίδιο σημείο, στο κεφάλι.
Μόλις η προφητεία βγήκε αληθινή, η φήμη του Νοστράδαμου απλώθηκε γρήγορα παντού. Δείχνοντας βαθύ ενδιαφέρον για τις σκοτεινές υποθέσεις της μαγείας, η βασίλισσα Αικατερίνη των Μεδίκων, χήρα του βασιλιά Ερρίκου 2ου, τον κάλεσε στο Παρίσι για να ζήσει στην αυλή της. Στο Παρίσι ο Νοστράδαμος έγινε φίλος και σύμβουλός της και πολύ πιθανό εραστής της. Τα περισσότερα μέλη της παρισινής κοινωνίας του μεσαίωνα θεωρούσαν τον Νοστράδαμο ιδιοφυία και θεϊκά εμπνευσμένο άνθρωπο, ενώ μερικοί τον θεωρούσαν τσαρλατάνο και μάγο.
Οι προβλέψεις του επηρέασαν τα πολιτικά πράγματα της εποχής του, καθώς ηγεμόνες και διπλωμάτες, τις ερεύνησαν για να προλάβουν γεγονότα που επρόκειτο να συμβούν στο μέλλον.
Αφού πέρασε αρκετά χρόνια στο Παρίσι, ο Νοστράδαμος επέστρεψε στο Σαλόν.
Την νύχτα της 1ης Ιουλίου 1566, ο μαθητής του Σαβινύ τον καληνύχτισε, και ο Νοστράδαμος του αποκρίθηκε: «Αύριο, η ανατολή του ήλιου δεν θα με βρει εδώ». Πραγματικά, το επόμενο πρωί βρέθηκε νεκρός. Θάφτηκε στο παρεκκλήσι της Αγίας Μάρθας στο Σαλόν. Κατά την επιθυμία του θάφτηκε όρθιος, γιατί δεν ήθελε να περπατάει κανείς πάνω από τα κόκαλά του. Σύμφωνα με μια μυστική του επιθυμία, έθαψαν μαζί του μια μετάλλινη πλάκα. Όταν στα 1700 ανοίχτηκε το φέρετρό του για να τοποθετηθούν τα οστά του σ' ένα καινούργιο τάφο, η μετάλλινη πλάκα βρέθηκε πάνω στο σκελετό του. Πάνω της ήτανε σκαλισμένη η ημερομηνία 1700.

Απεικόνιση του Ιάμβλιχου (Βλέπε Βικιπαίδεια)

Οι μέθοδοι μαντικής του Ιάμβλιχου και ο Νοστράδαμος

Ο Νοστράδαμος, ως γνωστόν, χρησιμοποίησε τις μεθόδους του νεοπλατωνικού Ιάμβλιχου - 4ος αιώνας, μια ανατύπωση του βιβλίου του οποίου De Mysteriis Egyptorum εκδόθηκε στη Λυών τo 1547 και είναι σχεδόν βέβαιο ότι o Νοστράδαμος τo είχε διαβάσει. Τo βιβλίο αυτό είναι βέβαιον ότι αποτέλεσε την πηγή των πειραμάτων του γύρω από την προφητεία, γιατί ύστερα από λίγο χρονικό διάστημα έκαναν την εμφάνιση τους τα αλμανάκ του.
Ας παρακολουθήσωμε για λίγο την σκηνή:
Ο Νοστράδαμος είναι μόνος στο εργαστήριο του διαβάζοντας τα μυστικά απαγορευμένα βιβλία που εμπνέουν τις προφητείες του ο χάλκινος τρίποδας είναι μία μέθοδος που χρησιμοποιούσε ο Ιάμβλιχος• σ' αυτόν πάνω ήταν τοποθετημένη μία κούπα με νερό μέσα στην οποία κοιτούσε ο μάντης μέχρι να δημιουργηθεί ατμός, οπότε εμφανίζονταν εικόνες από το μέλλον. H Flambe exigue είναι το φως της έμπνευσης που κυριεύει τον Νοστράδαμο καθώς αρχίζει να προφητεύει.
Ο Νοστράδαμος εξακολουθεί να εξηγεί την μέθοδό του. Με το ραβδί του αγγίζει το μέσο του τρίποδα και μετά υγραίνει τον μανδύα και τα πόδια του με το νερό που είχε τοποθετήσει επάνω. Την ίδια μέθοδο χρησιμοποιούσαν και οι Απολλώνιοι μάντεις για να εμπνευστούν στους κλασικούς χρόνους. Ο Νοστράδαμος φοβάται την δύναμη που προκαλεί, όταν έρχεται κοντά του, την ακούει, την βλέπει, φαίνεται ότι μιλάει σ’ αυτόν και αυτός καταγράφει τις προφητείες. Από την στιγμή όμως που καταλαμβάνεται από το πνεύμα, παύει να φοβάται. Αυτή η διπλή άποψη του οράματος του Νοστράδαμου είναι πολύ σπουδαία όταν προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε τους «Αιώνες».

Ποιος ήταν ο Ιάμβλιχος

Είναι γεγονός ότι ο Ιάμβλιχος ήταν ένας νεοπλατωνικός φιλόσοφος από τη Συρία, που έζησε περί το τέλος τού 3ου μ.Χ. αιώνα και έγινε μαθητής του Πλωτίνου, τού οποίου προήγαγε τις μυστικιστικές αντιλήψεις.
Το όνομα του Ιάμβλιχου ορισμένοι λένε ότι έχει εβραϊκή προέλευση και σημαίνει «εκείνον που θα φέρει την κυριαρχία», ενώ είναι γνωστόν ότι το όνομα αυτό ήτο τοις πάσιν γνωστό κατά την ελληνικήν αρχαιότητα (Αριστοτέλης, Ηρωδιανός, Ξενοκράτης και άλλοι).
Ο Ιάμβλιχος άσκησε μεγάλη επίδραση στους μαθητές του, οι οποίοι τον αποκαλούσαν •θείο». Έγραψε διάφορα έργα, μεταξύ των οποίων: Βίος Πυθαγόρου - Λόγοι προτρεπτικοί εις φιλοσοφίαν-Τα θεολογούμενα της αριθμητικής - Περί της κοινής μαθηματικής επιστήμης- Περί τής Νικομάχου αριθμητικής εισαγωγής και Περί μυστηρίων.
Ο Ιάμβλιχος επιχείρησε να ανανεώσει την αριθμολογία τού Πυθαγόρα, εξέθετε όμως τη ζωή του με φανταστικό τρόπο δίδοντας βαρύτητα στις δαιμονολογικές του θεωρίες, θέτει υπεράνω του ενός. που για τον Πλωτίνο είναι η πρώτη αρχή. άλλη ανώτερη οντολογική βαθμίδα που ονομάζει «άρρητον αρχήν». Από αυτήν παράγεται το εν, που ταυτίζεται με το αγαθό. Από το εν προέρχεται ο νους, που χωρίζεται στο νοητό τμήμα (ιδέες) και στο νοερό (ψυχή). Το νοητό διαιρείται στην «ύπαρξη», στη «δύναμη της υπάρξεως» και στη «νόηση της δυνάμεως», ενώ το νοερό σε «νου», «δύναμη» και «δημιουργό».
Μη λησμονήσουμε να πούμε, ότι ο Ιάμβλιχος πιστεύει στην ύπαρξη εγκόσμιων (δηλαδή ουρανίων, υπερουράνιων και φυσικών) θεών, αγγέλων, δαιμόνων και ηρώων. Έτσι, στο θεολογικό του σύστημα δίνει θέση στους αρχαίους θεούς των Ελλήνων και των βαρβάρων. Σε κάθε διαλεκτική τριάδα διακρίνει τρία στοιχεία: το μένον (αυτό που μένει)• το προϊόν (αυτό που προκύπτει ως νέο) και το επιστρέφον (αυτό που γίνεται αιτία της επαναστροφής του προϊόντος προς τα πίσω). Κάθε τριάδα αποτελεί κλειστό σύστημα με μια αρχική βάση, ένα στοιχείο διάφορο τής βάσης και ένα τρίτο στοιχείο που συνδέει την αρχική βάση με την παραχθείσα διαφορά.
Ο Ιάμβλιχος, επί πλέον, πιστεύει ότι με την ενάρετη ζωή και τη βοήθεια των θεών μπορεί ο άνθρωπος να λυτρωθεί από την τυφλή και αδυσώπητη ειμαρμένη. Ως σκοπό της ζωής του θεωρούσε την ενοποίηση των Φιλοσοφικών και Θρησκευτικών ιδεών τού αρχαίου κόσμου σε ένα θρησκευτικό-φιλοσοφικό σύστημα, ικανό να αποκόψει την πορεία του χριστιανισμού. Γι αυτό τον σκοπό συνδέθηκε με τον Μέγα Κωνσταντίνο (2) μέσω του μαθητή του Σωπάτρου, βλέποντας τελικώς την δύναμη που είχε ο χριστιανισμός στις λαϊκές μάζες – και όχι μόνον…

Ο ΑΜΦΙΛΕΓΟΜΕΝΟΣ «ΠΡΟΦΗΤΗΣ»

Για να έλθουμε τώρσα και στον Νοστράδαμο, «τον αμφιλεγόμενο «προφήτη» των σύγρονων δεινών», θα διαβάσουμε ένα κείμενο που έγραψε η εφημερίδα «Ιδεοδείκτης» του «Τύπου της Κυριακής» 25 Ιουνίου 2005, η οποία, σκιαγραφώντας την φυσιογνωμία του εν λόγω «προφήτου», μεταξύ άλλων θα αναφέρει και τα εξής:
«Ο Γάλλος Michel de Nostredame, γνωστότερος ως Νοστράδαμος, που αποχαιρέτησε το μάταιο τούτο κόσμο και μετέστη εις τας αιωνίους μονάς την 1η Ιουλίου του 1858, θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ο εμπνευστής της στήλης των ζωδίων, ο πρόδρομος των συγχρόνων αστρολόγων.
Tα κείμενα του, συγκεντρωμένα στο βιβλίο «Αιώνες», ύψιστα δείγματα διφορούμενου λόγου δεν έχουν σε τίποτε να ζηλέψουν τα «ήξεις αφήξεις» της πρωθιέρειας του Μαντείου των Δελφών. Βέβαια, σε αντίθεση με πολλούς από τους επιγόνους του, ο Νοστράδαμος δεν μετέτρεψε σε μηχανή κοπής κοσμήματος, την «επιστήμη» του ή τη «δεξιότητα» του - κάθε αναγνώστης διαλέγει τον όρο που θέλει.

Προσφορά στον άνθρωπο ως ιατρός

Αξιομνημόνευτη είναι η μεγάλη προσφορά του - με την ιδιότητα του γιατρού - στον άνθρωπο: περιόρισε στο μέτρο του δυνατού τις επιπτώσεις μιας επιδημίας πανώλους στην Προβηγκία και εφάρμοσε μέτρα συστηματικής καθαριότητας των δρόμων και των σπιτιών, χωρίς ποτέ να λάβει υπόψη την περιουσιακή κατάσταση των ασθενών του.
Επίσης, αξιοποίησε την εύνοια που του έδειχνε η Αικατερίνη των Μεδίκων για την κατασκευή έργων κοινής ωφελείας.
Κατά τη διάρκεια των τεσσερισήμισι αιώνων από το θάνατο του Νοστράδαμου, πολλοί ασχολήθηκαν με την ερμηνεία ή την παροχή αποδείξεων για την επαλήθευση των προβλέψεων του. Δεν ήσαν λίγες οι περιπτώσεις που κάποια άλλη ερμηνεία έριξε από το άρθρο του τον προφήτη...Εν πάση περιπτώσει η συνεχής ενασχόληση με το έργο αυτής της μεγάλης προσωπικότητας της Αναγέννησης κάτι σημαίνει.
Ο Σαν-Σάρο ντε Φοντμπρίν θεωρείται ειδικός σε ό,τι αφορά το Νοστράδαμο, έχει εκδώσει μια σειρά βιβλίων σχετικά με τη ζωή και το έργο του προφήτη, συνεχίζοντας με τον τρόπο αυτό τις ανάλογες προσπάθειες που κατέβαλε ο πατέρας του.
Tα βιβλία του Φοντμπρίν έχουν επιτύχει μεγάλες πωλήσεις και έχουν μεταφρασθεί σε δώδεκα γλώσσες. Μερικά από αυτά είναι:
«Ο Νοστράδαμος, ιστορικός και προφήτης», «Οι προφητείες των πάπων του Αγίου Μαλαχία», «Κομήτες και Προφητείες», «Νοστράδαμος από το 1999 έως τη χρυσή εποχή», «Νοστράδαμος, ιατρός και προφήτης».
Σε μία από αυτές τις εκδόσεις, στο βιβλίο «Οι αληθινές προφητείες του Νοστράδαμου» (3), υπάρχει μία σύντομη αναφορά στη ζωή του Νοστράδαμου, ερμηνείες των σημαντικότερων προφητειών του.
Στις σελίδες του βιβλίου αποτυπώνεται ανάγλυφη η πρόθεση του συγγραφέα να μην καταφύγει σε εύκολες και προφανείς συσχετίσεις των προφητειών με τα πραγματικά ιστορικά γεγονότα.
Στην έκδοση περιλαμβάνονται έργα διαφόρων καλλιτεχνών, οι οποίοι εμπνεύσθηκαν από τον «προφήτη».
Το έργο του Νοστράδαμου περιλαμβάνει 969 τετράστιχα, 58 εξάστιχα, 141 προμηνύματα, μία επιστολή στο γιο του Κάρολο και την επιστολή στον Ερρίκο Β'. Χρησιμοποίησε νεολογισμούς, αναγραμματισμούς, συμβολισμούς, αλληγορίες, ελληνικές, εβραϊκές, λατινικές, ιταλικές, ισπανικές και κελτικές λέξεις, κάνοντας δύσκολη τη ζωή των ερμηνευτών του.
Από το βιβλίο του Φοντμπρίν αλιεύουμε την προφητεία 103 του Νοστράδαμου και τα σχόλια που παραθέτει ο ερμηνευτής του:
«-Από βουή φωτιάς πεθαίνουν Μεγάλοι και Γέροι
-Επιδημία εξαπλώνεται, μια μεγαλύτερη έρχεται στο φως:
-Επιδημία του βουστάσιου, κρυμμένα χόρτα, λίγα στο χέρι.
-Κοπάδια γόνιμα πεθαίνουν, όλοι χαίρουν των ενόχων εκτός.
-Μεγάλοι (στρατηγοί, πολιτικοί άντρες) και ηλικιωμένοι θα πεθάνουν από τη βουή του πολέμου (Βαλκάνια και Καύκασος). Την εποχή που μια επιδημία θα εξαπλωθεί (AIDS;), μια άλλη ακόμα μεγαλύτερη θα κάνει την εμφάνισή της.
Η ασθένεια του βουστάσιου (τρελή αγελάδα) θα οφείλεται στο γεγονός ότι θα έχουν κρύψει το χορτάρι από τα ζώα (για να τους δώσουν ζωικές τροφές). Tα κοπάδια αν και είναι γόνιμα, θα καταστραφούν.
Όλοι θα χαιρόμαστε, εκτός από αυτούς που θα έχουν κρατήσει το μυστικό (της ασθένειας), οι υπεύθυνοι.
Η βοοειδής σπογγώδης εγκεφαλοπάθεια εμφανίστηκε στη Μεγάλη Βρετανία το 1986.
Όλα αυτά τα κοπάδια που καταστράφηκαν, έτσι όπως φάνηκε από μια περίπτωση, ήταν γόνιμα, όπως αναφέρεται και στο τετράστιχο.»
Προφητεία ή σύμπτωση; Ποιος μπορεί να δώσει μια αοφαλή απάντηση; Εν προκειμένω, πειράματα σε συνθήκες εργαστηρίου είναι αδύνατο να διεξαχθούν. Γι αυτό προφανώς τα τετράστιχα του Νοστράδαμου δεν παύουν να γοητεύουν».

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

1. Ίδε βιβλίο: «ΝΟΣΤΡΑΔΑΜΟΣ», Εκδόσεις Μπαρμπουνάκης.
2. Προφανώς, επειδή ο Μέγας Κωνσταντίνος μέχρι εκείνη την ώρα δεν είχε ακόμη φορέσει το σχήμα του χριστιανού,ο Ιάμβλιχος έβλεπε στο πρόσωπό του την ενοποιητική δύναμη όλων των φιλοσοφικών και θρησκευτικών ιδεών.
3. Μετάφραση Σταυρούλας Μεταξά. Εκδόσεις «Εμπειρία», 2002, σελ. 139.