26/09/11 19:43 - Ώστε ο περίφημος Ταρζάν, που διαβάζαμε παιδιά, ήταν ο ... Αμερικανός κολυμβητής Τζον Βαϊσμίλερ;

Ώστε ο περίφημος Ταρζάν, που διαβάζαμε παιδιά, ήταν ο ... Αμερικανός κολυμβητής Τζον Βαϊσμίλερ;

Πώς και πώς κάναμε για να προμηθευτούμε το εβδομαδιαίο περιοδικό «Γκαούρ-Ταρζάν» και να ονειρευτούμε πάνω στα πρότυπα, που μας δημιουργούσε ο ευφάνταστος συγγραφέας τού περιοδικού αυτού, Νίκος Ρούτσος!... Πού να φανταστούμε, βέβαια, ότι ο πραγματικός Ταρζάν δεν ήταν κάποιος ήρωας της ζούγκλας, που πάλευε με θεριά και στοιχειά, αλλά … ο διάσημος Αμερικανός κολυμβητής και πρωταγωνιστής της μεγάλης οθόνης Τζον Βαϊσμίλερ!!

ΟΛΟΙ γνωρίζουν, ότι ο εκδοτικός οίκος «Άγκυρα» κυκλοφόρησε ένα ημερολόγιο με σκίτσα και σύντομα κείμενα από μία από τις μεγαλύτερες παλιές επιτυχίες του: τις περιπέτειες ζούγκλας «Γκαούρ-Ταρζάν», γραμμένες από τον Νίκο Ρούτσο.

Ο συγγραφέας, Νίκος Ρούτσος,  που γεννήθηκε στην Αθήνα το 1904 και τον οποίο ο καθηγητής αρχαίων ελληνικών πατέρας του προόριζε για τον ιερατικό κλάδο, όπως γράφει τουλάχιστον «Το Βήμα» (1), γρήγορα αφοσιώθηκε στη δημοσιογραφία και στη συγγραφή. Αν και έγραψε πολλούς στίχους, νούμερα για επιθεωρήσεις, μουσική τραγουδιών, παιδικά ποιήματα, αστυνομικές ιστορίες και θεατρικά έργα, οι περιπέτειες ζούγκλας του «Γκαούρ-Ταρζάν» ήταν από τις πιο αγαπημένες του δημιουργίες. Και πραγματικά έδωσε όλο τον εαυτό του στις ιστορίες για τον ηρωικό Γκαούρ, τη μελαψή και πανέμορφη Ταταμπού, τον δαιμόνιο Ποκοπίκο και τη χαζούλα Χουχού. Και η μεγάλη επιτυχία που είχαν πάντα οι περιπέτειες του Γκαούρ-Ταρζάν (στην εποχή τους είχαν χωρίσει τα Ελληνόπουλα σε «γκαουρικούς» και «ταρζανικούς») είναι η καλύτερη απόδειξη για το πόσο εύστοχα ο συγγραφέας τους μπορούσε να μιλάει στις καρδιές των παιδιών.

Οι αναμνήσεις από τις περιπέτειες του Γκαούρ-Ταρζάν συνόδευσαν τον Νίκο Ρούτσο ως το τέλος της ζωής του, αφού στους τοίχους του γραφείου του είχε πάντα κρεμασμένα μεγάλα σκίτσα αυτών των ηρώων: σκίτσα φτιαγμένα από μερικούς από τους πολλούς και καλούς σκιτσογράφους (ανάμεσά τους και ο νέος τότε Μποστ), που φιλοτεχνούσαν τα σκίτσα σε αυτές τις σειρές. Ένα από αυτά τα σκίτσα μάλιστα δείχνει τον ίδιο τον συγγραφέα, με πρόσωπο πιθήκου, καθισμένο στο γραφείο του και με το απαραίτητο τσιγάρο στο άλλο χέρι, να γράφει τις περιπέτειες των ηρώων του, τριγυρισμένος από τη ζούγκλα όπου διαδραματίζονταν, στην πραγματικότητα της πλούσιας φαντασίας του!..

Παιδιά, γαρ…

Τώρα που τα διαβάζουμε όλα αυτά γελάμε με την παιδική μας αφέλεια. Κι αυτό γιατί κάναμε πώς και πώς για να προμηθευτούμε το εβδομαδιαίο περιοδικό «Γκαούρ-Ταρζάν» και να ονειρευτούμε πάνω στα πρότυπα, που μας δημιουργούσε ο ευφάνταστος συγγραφέας τού περιοδικού αυτού, Νίκος Ρούτσος!... Πού να φανταστούμε, βέβαια, ότι ο πραγματικός Ταρζάν δεν ήταν κάποιος ήρωας της ζούγκλας, αλλά … ο διάσημος Αμερικανός κολυμβητής και πρωταγωνιστής της μεγάλης οθόνης Τζον Βαϊσμίλερ!

Και έχει δίκιο «Το Βήμα» που γράφει ότι τα παιδιά που διάβαζαν τότε τις περιπέτειες του «Γκαούρ-Ταρζάν» είναι τώρα πια μεγάλοι. Θυμούνται όμως ακόμη τους ήρωες της αγαπημένης τους σειράς και τηλεφωνούν συχνά στο σπίτι του, ζητώντας παλιά τεύχη ή πληροφορίες για το πού μπορούν να τα βρουν. Για όλους αυτούς τους νοσταλγούς, το Ημερολόγιο Γκαούρ-Ταρζάν της Αγκυρας είναι σίγουρα μια ευχάριστη αφορμή για να θυμηθούν τα παιδικά τους χρόνια στη μεταπολεμική Ελλάδα. 

Κι εμείς θα το κάνουμε!.. Και τούτο διότι … δεν πάψαμε ποτέ να αισθανόμαστε παιδιά! Προς το παρόν όμως ας δούμε τρία πρόσωπα που συνδέθηκαν άμεσα με την υπόθεση «Ταρζάν» και τα οποία δεν είναι άλλα από τον Τζον Βαϊσμίλερ, τον Έντγκαρ Ράις Μπάροουζ και τον σερ Ραλφ Ρίτσαρντσον! Διαβάζουμε:

 

Ο Αμερικανός κολυμβητής και κινηματογραφικός «Ταρζάν», Τζον ή Τζόνι Βαϊσμίλερ (Johann Peter Weissmuller). 

Τζον Βαϊσμίλερ (1905-1984). Διάσημος Αμερικανός κολυμβητής και παράλληλα ο δημοφιλέστερος πρωταγωνιστής της μεγάλης οθόνης στη σειρά ταινιών με ήρωα τον Ταρζάν.
Κατά τη διάρκεια μιας καριέρας στον υγρό στίβο που κράτησε από τα 17 μέχρι τα 36 του χρόνια, ο Βαϊσμίλερ κέρδισε 52 τίτλους στις ΗΠΑ και πέτυχε 28 (22 επίσημα) παγκόσμια ρεκόρ, ενώ υπήρξε ο πρώτος που κολύμβησε τα 100 μ. σε λιγότερο από 1 λεπτό. Στους Ολυμπιακούς αγώνες, εξάλλου, κέρδισε χρυσά μετάλλια στα 100 μ. ελεύθερο το 1924 και το 1928, στα 400 μ. ελεύθερο το 1924 και στη σκυταλοδρομία 4 επί 200 μέτρα το 1924 και το 1928, ενώ η συλλογή του συμπληρώθηκε μ’ ένα χάλκινο μετάλλιο στο γουότερ πόλο των Ολυμπιακών αγώνων του 1924. Το 1932 άρχισε την καριέρα του στον κινηματογράφο. Γύρισε 11 ταινίες σε 16 χρόνια. Πέθανε στο Ακαπούλκο. (2)

Έντγκαρ Ράις Μπάροουζ (1875-1950). Αμερικανός μυθιστοριογράφος, δημιουργός του λαϊκού ήρωα Ταρζάν. Γεννήθηκε στο Σικάγο. Το έργο «Ο Ταρζάν των πιθήκων» (Tarzan of the apes, 1914) ήταν το πρώτο μιας σειράς 25 ανάλογων βιβλίων, που μεταφράστηκαν σε περισσότερες από 56 γλώσσες. Τα βιβλία του για τον Ταρζάν μεταφέρθηκαν με ιδιαίτερη επιτυχία στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση. Επίσης, έγραψε βιβλία με ιστορίες για τη ζωή στον πλανήτη Άρη, που όμως δεν είχαν την ίδια επιτυχία, όπως η σειρά με ήρωα τον Ταρζάν. (3)

Ο σερ Ραλφ Ρίτσαρντσον (1902-1983). Βρετανός ηθοποιός του θεάτρου και του κινηματογράφου. Πρωτοεμφανίστηκε στο θέατρο το 1921 στο έργο «Έμπορος της Βενετίας». Την περίοδο 1939-1944 συνεργάστηκε με το Λόρενς Ολίβιε και τον Τάιρον Γκάθρι για την αναδιοργάνωση του θεάτρου Ολντ Βικ του Λονδίνου, που είχε βομβαρδιστεί στη διάρκεια του πολέμου. Είχε μεγάλη επιτυχία στα έργα «Μέλισσες στο κατάστρωμα» (1936), «Ο καταπληκτικός κ. Κλίτερχαουζ» (1936). Στο Ολντ Βικ παρουσίασε έργα, όπως «Πέερ Γκιντ» (1944), «Τα χέρια και ο άνθρωπος», «Βασιλιάς Ριχάρδος Γ’».
Παράλληλα, συμμετείχε και σε πολλές κινηματογραφικές ταινίες, όπως «Ο σταυρός του μαρτυρίου» (1939), «Άννα Καρένινα» (1948), «Ριχάρδος Γ’» (1955), «Ο κατάσκοπος στην Αβάνα» (1959), «Δόκτορ Ζιβάγκο» (1965), «Ένας πολύ τυχερός άνθρωπος» (1973), «Γκρέιστοκ, ο θρύλος του Ταρζάν, άρχοντα της ζούγκλας» (1983) κ.ά. Το 1951 πήρε το χρίσμα του ιππότη για τις υπηρεσίες του στο θέατρο. (4)

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

1.Εφημερίδα "Το Βήμα", 3 Ιανουαρίου 1999.
2. Βλέπε εγκυκλοπαίδεια «Μαλλιάρης-παιδεία»
3. Όπως παραπάνω
4. Όπως παραπάνω.