22/02/12 17:14 - Σφετεριστής του αρχαίου ελληνικού πνεύματος ο Αυγουστίνος Αυρήλιος;

Σφετεριστής του αρχαίου ελληνικού πνεύματος ο Αυγουστίνος Αυρήλιος;

Το βέβαιον είναι ότι το θεολογικό και φιλοσοφικό έργο του Αυγουστίνου δημοσιεύτηκε σε περισσότερα από 100 έργα του, από τα οποία τα σπουδαιότερα «De civitate Dei» και «De trinitate Dei» απέκτησαν μεγάλη σημασία την εποχή που γράφτηκαν και κατά το μεσαίωνα, όχι μόνο για τη χριστιανική εκκλησία, αλλά και ολόκληρο το δυτικό πολιτισμό. Δείτε, όμως, ορισμένα αποσπάσματα του έργου του, που μάς θυμίζουν πολύ τους αρχαίους Έλληνες!

Ο Αυγουστίνος Αυρήλιος(354 - 430 μ.Χ.), ως γνωστό, γεννήθηκε στη Νουμιδία της βόρειας Αφρικής που ήταν τότε ρωμαϊκή επαρχία. Ο πατέρας του ήταν αυτοκρατορικός υπάλληλος και πίστευε στους ρωμαϊκούς θεούς της εποχής, η μητέρα του, Μόνικα, ήταν χριστιανή και επηρέασε σημαντικά την πορεία του γιου της. Σπούδασε στην Καρθαγένη Λογοτεχνία και Ρητορική.

Η πνευματική του εξέλιξη επηρεάστηκε αρχικά από τη διδασκαλία των Μανιχαίων, αργότερα προσεχώρησε στη φιλοσοφία των Σκεπτικιστών.

Όπως λένε οι ιστορικοί, στο Μιλάνο, όπου εργαζόταν ως αυτοκρατορικός ρήτωρ, προσεχώρησε στο xριστιανισμό και βαφτίστηκε το 387, επηρεασμένος από τον επίσκοπο Αμβρόσιο, ο οποίος πρέσβευε ένα χριστιανικό πλατωνισμό. Μετά 4 χρόνια, αφού επέστρεψε στη βόρεια Αφρική, έγινε ιερωμένος και από το 396 μέχρι το θάνατό του ήταν επίσκοπος.

Το βέβαιον είναι ότι το θεολογικό και φιλοσοφικό έργο του Αυγουστίνου δημοσιεύτηκε σε περισσότερα από 100 έργα του, από τα οποία τα σπουδαιότερα «De civitate Dei» και «De trinitate Dei» απέκτησαν μεγάλη σημασία την εποχή που γράφτηκαν και κατά το μεσαίωνα, όχι μόνο για τη χριστιανική εκκλησία, αλλά και ολόκληρο το δυτικό πολιτισμό.

Ας δούμε τώρα διαφορές και ομοιότητες μερικών γνωμικών ή φράσεων του Αυγουστίνου Αυρήλιου σε σχέση με τους Αρχαίους Έλληνες:

ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ: Το πλήθος των μωρών αποτελεί την προστασία των φρονίμων.
ΣΟΦΟΚΛΗΣ : Ο μωρός έχει αδελφό τον πονηρό. «Η μωρία μάλιστ' αδελφή της πονηρίας έφυ». (Τρ. αβ. απ. 839)

ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ: Οι αμυντικοί πόλεμοι είναι οι μόνοι δίκαιοι και νόμιμοι, και μόνο σ’ αυτούς μπορεί να επιτραπεί στο στρατιώτη να σκοτώνει, όταν δεν μπορεί διαφορετικά να προστατεύσει την πατρίδα του και τους αδελφούς του.
ΟΜΗΡΟΣ: Ένας είναι ο πιο καλός οιωνός, να υπερασπίζει κανένας την πατρίδα του. «Εις οιωνός άριστος αμύνεσθαι περί πάτρης.» (Ιλιάδα Μ, 243)

ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ: Η γνώση είναι απεριόριστη η ανθρώπινη ικανότητα όμως έχει όρια.
ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ: Δε μπορεί κανένας ν’ αποκτήσει ούτε σοφία, ούτε τέχνη, αν δεν αποκτήσει γνώση. (Πραγματική) «Ούτε τέχνη, ούτε σοφίη εφικτόν ην μή μάθη τις». (Ντιλς. II,σ. 157)
ΠΛΑΤΩΝ: Η αγάπη προς τη γνώση και η φιλοσοφία είναι το ίδιο. «Τό φιλομαθές και φιλόσοφον ταυτόν.» (Πολιτεία 376 Β)
ΠΛΑΤΩΝ: Η σοφία και η γνώση είναι το πιο ισχυρό απ’ όλα τ’ ανθρώπινα πράγματα. «Αισχρόν εστί και εμοί σοφίαν και επιστήμην μη ουχί πάντων κράτιστον φάναι είναι των ανθρωπείων πραγμάτων» (Πρωταγόρας 352 Ο)
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ: Δε γνωρίζουμε την αλήθεια, αν δεν έχουμε γνώση της αιτίας. «Ουκ ίσμεν το αληθές άνευ της αιτίας.» (Μετά τα Φυσικά Α, 993 b)

ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ: Η θρασύτητα ενός ατόμου φανερώνει την αμάθειά του.
ΣΟΦΟΚΛΗΣ: Το θράσος, αν υπερπληρωθεί από ματαιότητα με άκαιρα και ανώφελα πράγματα, και στην πιο ψηλή κορφή αν ανέβει, θα πέσει μέσα σε γκρεμό που ανοίγει η μοίρα. «...ύβρις, ει πολλών υπερπλησθή μάτην, α μη 'πίκαιρα μηδέ συμφέροντα, ακρότατο γείσ' αναβάσ' απότομον ώρουσεν εις ανάγκαν.» (Οιδ. Τύραννος 873 - 877)

ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ: Σε πολλούς η αποχή είναι ευκολότερη από την εγκράτεια.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ: Εγκράτεια είναι αρετή του έπιθυμητικού, σύμφωνα με την οποία η επιθυμία, που υποκινείται από τις φαύλες απολαύσεις, χαλιναγωγείται από τη λογική. «Εγκράτεια δέ εστιν αρετή του επιθυμητικού, καθ' ην κατέχει τω λογισμώ την επιθυμίαν ορμώσαν επί τας φαύλος ηδονάς» (ΑΝΘ. ΣΤΟΒ. Α, 18).