13/05/12 17:04 - Ο Μιχαήλ Άγγελος και η … Φαίη Σκορδά!

 

Ο Μιχαήλ Άγγελος και η … Φαίη Σκορδά!

Μία χιουμοριστική και παράλληλα εγκυκλοπαιδική προσέγγιση ενός θέματος, που έχει σχέση με την πανέμορφη και γοητευτική τηλεπαρουσιάστρια, Φαίη Σκορδά, με βάση όσα η ίδια αποκάλυψε σε συνέντευξή της στο περιοδικό Nitro!..


ΕΙΝΑΙ γνωστό, ότι ο Μιχαήλ Άγγελος Μπουοναρότι (1475-1564), υπήρξε ένας κορυφαίος γλύπτης, ζωγράφος, αρχιτέκτονας και ποιητής. Όπως λένε διάφορες εγκυκλοπαίδειες, γεννήθηκε στο Καπρέζε της Τοσκάνης. Παρά τις αρχικές αντιδράσεις της αριστοκρατικής οικογένειάς του, μπήκε το 1488 μαθητευόμενος στο εργαστήρι του Γκιρλαντάγιο, με τον οποίο όμως δεν έμεινε πολύ αναζητώντας μόνος το δρόμο του. Γρήγορα η ιδιοφυΐα του αναγνωρίστηκε από την οικογένεια των Μεδίκων, που κυβερνούσε τότε τη Φλωρεντία, και μπήκε στον κύκλο τους. Ήρθε έτσι σε επαφή με τους διασημότερους διανοούμενους της Ιταλίας, από τους οποίους θα πρέπει να μυήθηκε και στη φιλοσοφία του νεοπλατωνισμού, που επηρέασε μετέπειτα σε σημαντικό βαθμό την τέχνη του. Μεταξύ 1494-1495 ταξίδεψε αρκετά επισκεπτόμενος τη Βενετία και την Μπολόνια, ενώ την αμέσως επόμενη χρονιά (1496) βρέθηκε στη Ρώμη.
Σίγουρα, εκείνη περίπου την εποχή, ολοκλήρωσε μια σειρά από σημαντικότατα γλυπτά όπως η «Πιετά» και ο «Δαβίδ», που τον καθιέρωσαν τόσο στη Ρώμη όσο και στη Φλωρεντία. Το 1505 του ανατέθηκε από τον πανίσχυρο πάπα Ιούλιο Β΄ να σχεδιάσει το ταφικό του μνημείο. Η κατασκευή του έργου αυτού του πήρε, με ορισμένες αρκετά μεγάλες διακοπές, γύρω στα 30 χρόνια και τελικά ολοκληρώθηκε από τους μαθητές του. Στον αρχικό σχεδιασμό περιλάμβανε γύρω στις 40 μορφές οι οποίες όμως τελικά μειώθηκαν. Το σημαντικότερο γλυπτό, το οποίο ο Μιχαήλ Άγγελος κατασκεύασε για το σύνολο αυτό, ήταν ο περίφημος «Μωυσής», για τη μορφή του οποίου πολλές ερμηνείες έχουν δοθεί από τους μελετητές (μια ψυχαναλυτική ερμηνεία έδωσε στο γλυπτό και ο Φρόιντ).
Να πούμε ότι, το 1508, ο Πάπας τού ανέθεσε μια ακόμη μεγάλη παραγγελία, την εικονογράφηση της οροφής της Καπέλα Σιξτίνα στο Βατικανό, εργασία που ο καλλιτέχνης ανεπιτυχώς προσπάθησε να αποφύγει. Ένας από τους λόγους της αρχικής του αυτής απροθυμίας να αναλάβει το έργο ήταν πιθανότατα το γεγονός ότι σε ολόκληρη την καλλιτεχνική του διαδρομή ο Μιχαήλ Άγγελος θεωρούσε τον εαυτό του κυρίως γλύπτη και δευτερευόντως ζωγράφο. Τα θέματα των νωπογραφιών, που εκτελέστηκαν όλες από τον ίδιο χωρίς τη συνδρομή κανενός βοηθού –και αποδείχτηκαν τελικά το διασημότερο έργο του– αντλήθηκαν από τη βιβλική διήγηση. Ξεκινούν από τη δημιουργία του κόσμου, περιλαμβάνουν το διωγμό των Πρωτοπλάστων από τον Παράδεισο και φτάνουν μέχρι τον Νώε. Τις παραστάσεις περιστοιχίζουν Προφήτες και Σίβυλλες καθώς και ένα μεγάλο πλήθος από γυμνές ανδρικές νεανικές μορφές με σώματα εξαιρετικά μυώδη, που κατά τους μελετητές συμβολίζουν τις διάφορες καταστάσεις της ανθρώπινης διάνοιας σύμφωνα με τις νεοπλατωνικές θεωρίες. Στο δυτικό τοίχο του παρεκκλησίου πρόσθεσε πολλά χρόνια αργότερα (1536-1541) την παράσταση της Δευτέρας Παρουσίας, με το Χριστό στο κέντρο θριαμβευτή και τελικό κριτή και τους κρινόμενους να συνωστίζονται γύρω του.
Λένε πως το στιλ της ζωγραφικής του Μιχαήλ Αγγέλου χαρακτηρίζεται από τα σκληρά περιγράμματα των μορφών που δίνουν έντονη αίσθηση αναγλυφικότητας. Όπως έχει παρατηρηθεί σχετικά οι συνθέσεις της Καπέλα Σιξτίνα μοιάζουν με έγχρωμα γλυπτά. Τα χρώματα που ο ζωγράφος χρησιμοποίησε εντυπωσιάζουν το θεατή με την ένταση καθώς και με τους συχνά απροσδόκητους συνδυασμούς τους και αναδείχθηκαν ιδιαίτερα μετά την πρόσφατη ολοκλήρωση των πολυετών καθαρισμών και αποκαταστάσεων του μνημείου.
Μη λησμονούμε να πούμε, ότι οι αρχιτεκτονικές παραγγελίες που ο Μιχαήλ Άγγελος έλαβε αποτελούν ένα εξίσου σχεδόν σημαντικό τμήμα της δραστηριότητάς του, ξεκινώντας από το ταφικό παρεκκλήσι των Μεδίκων στο Σαν Λορέντσο, συνεχίζοντας αργότερα με τα σχέδια για τη Λαυρεντιανή βιβλιοθήκη και φτάνοντας στον Άγιο Πέτρο, που είχε ξεκινήσει με σχέδια του Μπραμάντε. Εδώ ο Μιχαήλ Άγγελος συνεισέφερε κυρίως στο σχεδιασμό του τεράστιου τρούλου του ναού, ένα έργο που τον απορρόφησε μέχρι και τα τελευταία χρόνια της ζωής του. Παράλληλα ασχολήθηκε με οχυρωματικά έργα, καθώς από το 1529 είχε διοριστεί γενικός επιθεωρητής των οχυρώσεων της Φλωρεντίας.
Τέλος, ο Μιχαήλ Άγγελος είναι αναμφισβήτητα ένας από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες όλων των εποχών. Είναι ενδεικτικό ότι η αξία του είχε αναγνωριστεί ήδη από τους συγχρόνους του, αποκαλούνταν μάλιστα «θεϊκός», δεδομένης της καλλιτεχνικής του αξίας, αλλά και του απόλυτου, δυσπρόσιτου χαρακτήρα του.

Ο Μχαήλ Άγγελος σκεπτόμενος: "Έχουν δίκιο αυτοί που λένε ότι έκανα λάθος που γεννήθηκα σε λάθος εποχή, όταν έχεις δίπλα σου ένα τέτοιο πρότυπο, σαν τη Φαίη Σκορδά, για να φιλοτεχνείς αγάλματα!.. Το κακό είναι ότι δεν ξέρω να παίζω με το ...“Play station” !.."

ΑΝ ΖΟΥΣΕ ΣΗΜΕΡΑ Ο ΜΙΧΑΗΛ ΑΓΓΕΛΟΣ;

Αν δούμε τώρα τον βίο και της πολιτεία της Φαίης Σκορδά, μπορεί να μην έχει καμία σχέση με τον ίδιο τον Μιχαήλ Άγγελο, εκτός από ένα κοινό σημείο: Η Ιταλία, που ήταν σταθμός στη ζωή τους.
Θυμηθείτε, ότι η Φαίη Σκορδά ξεκίνησε την καριέρα της στην τηλεόραση στη Δημοτική Τηλεόραση της Θεσσαλονίκης, ως θεατρολόγος. Παράλληλα εργάστηκε στο τμήμα Δημοσίων Σχέσεων του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης. Τόσο κατά τις σπουδές της στην Ιταλία, όσο και μετέπειτα στην Ελλάδα, εργάστηκε στο χώρο της μόδας ερασιτεχνικά, λαμβάνοντας μέρος σε φωτογραφήσεις για καλλυντικά, επιδείξεις μόδας κλπ.
Η πρώτη της εμφάνιση στην τηλεόραση είχε σαν αντικείμενο την κοσμική ζωή της Θεσσαλονίκης, αλλά στη μέση της σεζόν εγκατέλειψε τη Δημοτική Τηλεόραση για να μεταβεί στον τηλεοπτικό σταθμό Μακεδονία TV, όπου παρουσίαζε την πρωινή εκπομπή «Καλημέρα».
Από το Σεπτέμβριο του 2006 παρουσιάζει την εκπομπή «Πολύ μπλα μπλα» στον τηλεοπτικό σταθμό Alter και τα νούμερα της δείχνουν από πολύ καλά μέχρι … πολύ ψηλά!
Τίθεται λοιπόν το μεγάλο και αγωνιώδες ερώτημα: Αν ζούσε σήμερα ο Μιχαήλ Άγγελος, αυτός ο κορυφαίος ζωγράφος, γλύπτης, αρχιτέκτονας και ποιητής, θα ζωγράφιζε τη Φαίη Σκορδά ή θα της έκανε ένα καταπληκτικό άγαλμα, αμέσως μετά την «Πιετά»;
Απαντούμε:
1ον. O Μιχαήλ Άγγελος δεν θα έδινε ποτέ (μα ποτέ!) το πρώτο του φιλί … στο σπίτι του Γιώργου Λιάγκα, ανάμεσα σε σουβλάκια και zapping, που λέει η Φαίη Σκορδά! Είχε καλύτερο μέρος να επιλέξει (τη Λαυρεντιανή βιβλιοθήκη για παράδειγμα)…
2ον. Ο Μιχαήλ Άγγελος δεν υπήρχε καμία περίπτωση να ασχολείται συνέχεια με το … “Play station” κι ούτε θα ήταν αυτό … «σαν προέκταση του χεριού του» (που λέει η Φαίη για το Γιώργο), διότι απλούστατα θα είχε πιο σημαντικά αντικείμενα μπροστά του (και πρώτα απ’ όλα την ίδια τη Φαίη Σκορδά)!..
3ον. O Μιχαήλ Άγγελος δεν θα έστελνε ποτέ … κασελάκια με άσπρα γατάκια στο σπίτι της Φαίης Σκορδά, αλλά θα τα ζωγράφιζε μαζί μ’ εκείνη! (Η παρουσιάστρια αποκάλυψε το δώρο έκπληξη που της έκανε ο παρουσιαστής Γιώργος Λιάγκας μέσα στο σπίτι: “Μπαίνοντας τις προάλλες στο σπίτι είδα ένα κασελάκι. Και επειδή είχαμε προβλήματα με τα υδραυλικά, νόμιζα πως ήταν θήκη με εργαλεία που είχε ξεχάσει κάποιος μάστορας. Οπότε κοίταξα μέσα και αντίκρισα ένα άσπρο γατάκι που μου είχε πάρει δώρο ο Γιώργος. Είναι το πιο γλυκό δώρο που μου έχει κάνει”, λέει σε συνέντευξή της στο ΝITRO).

Γατάκι προς Φαίη Σκορδά: "Σε ικετεύω, Φαίη μου, γλυκιά, φόρεσε κάτι μη μου κρυώσεις! Γιατί, έτσι όπως είσαι ντυμένη, απορώ πού βρίσκει χρόνο ο Γιώργος σου και παίζει με το … “Play station” !

Κυρίες και Κύριοι,

Με το πέρας της … ακροαματικής διαδικασίας, αποφασίζουμε να στείλουμε στη Φαίη Σκορδά ένα γατάκι να … προσεύχεται, όπως αυτή της φωτογραφίας μας, διότι με όλες αυτές τις … αμαρτίες, που διαβάζουμε, η Φαίη Σκορδά θα χρειαστεί προσεχώς να ποζάρει και ως … «Πιετά»!
Εντάξει, παιδιά;
Γατάκια και να είναι και «Αγκύρας»!

--------------
Το παρόν αποτελεί αναδημοσίευση ενός παλιότερου κειμένου, που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα μας την 23η Φεβρουαρίου 2010.