16/05/13 0:11 - Ντίβα, λοιπόν, στα λατινικά σημαίνει θεά;

Ντίβα, λοιπόν, στα λατινικά σημαίνει θεά;

Όσο κι αν φανεί περίεργο, η λέξη ντίβα (diva), που χρησιμοποιούμε για ορισμένες δημοφιλείς ή διάσημες καλλιτέχνιδες, στα λατινικά ή στα ιταλικά σημαίνει θεά!.. Ας δούμε, λοιπόν, μέσα από τα μάτια μιας γνωστής Ελληνίδας ντίβας πώς και γιατί θυμόμαστε την Bona Dea (Καλή ή Αγαθή θεά)! Και μία σημερινή αποκάλυψη! Πηγές αναφέρουν ότι ο Ηρακλής από τότε είχε δημιουργήσει το δικό του Άβατο για τις γυναίκες στο Μεγάλο Βωμό του! Ό,τι εφαρμόζει δηλαδή και σήμερα το Άγιο Όρος, που κάποιοι το επικρίνουν!.. Διαβάστε το κείμενο!.. Αξίζει τον κόπο!..

ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΩΝΤΑΣ με πολλή συμπάθεια και αγάπη μία φλογερή Ελληνίδα καλλιτέχνιδα, μια σύγχρονη «ντίβα» θα λέγαμε, όπως είναι η καλή μας φίλη, Γωγώ Γαρυφάλλου (πιο γνωστή ως Γωγουλίνι, που βλέπουμε στις φωτογραφίες μας) η οποία κάνει συνεχώς … «ντου στην τιβί» (tvDOO), και ιδίως στην τηλεόραση «HIGH», όπου κάθε Σάββατο βράδυ (8.30 μμ) παρουσιάζει με το δικό της καλλιτεχνικό τρόπο το ψυχαγωγικό πρόγραμμά της, ο νους μας ανατρέχει στους αρχαίους Λατίνους που χρησιμοποιούσαν τον όρο "ντίβα"!

Ντίβα, λοιπόν, στα λατινικά (: diva), αλλά και στα ιταλικά σημαίνει θεά (*), όπως για παράδειγμα είναι η Bona Dea, η Καλή ή Αγαθή θεά, που ήταν μια ρωμαϊκή θεότητα, που συνδέεται με τη λατρεία του Φαύνου.

Ένας πολύ παλιός μύθος των αρχαίων Ελλήνων, αλλά και των Λατίνων, λέει ότι ο μύθος της, που είναι αρκετά συνοπτικός, αποσκοπεί στο να εξηγήσει ορισμένες λατρευτικές ιδιομορφίες.

Σε μια πρώτη εκδοχή του μύθου, η Bona Dea (Καλή ή Αγαθή θεά) είναι κόρη του Φαύνου. Ο πατέρας της ήταν ερωτευμένος μαζί της, αλλά εκείνη δεν ήθελε να υποκύψει στις επιθυμίες του και ο Φαύνος δεν κατάφερε τίποτα, ακόμη και όταν τη μέθυσε με κρασί. Τότε την τιμώρησε χτυπώντας την με βέργες μυρτιάς (αυτό για να εξηγήσουν γιατί στο ναό της απαγορευόταν η μυρτιά). Τελικά ο Φαύνος μεταμορφώθηκε σε φίδι και κατόρθωσε να ενωθεί μαζί της!

Η Γωγώ Γαρυφάλλου, ως μία σύγχρονη ντίβα!.. (Φωτογραφίες: Δημήτριος Ποτουρίδης)

Άλλη εκδοχή του μύθου παρουσιάζει την Αγαθή θεά ως σύζυγο του Φαύνου, γυναίκα πολύ επιδέξια σε όλες τις οικιακές τέχνες, πολύ ντροπαλή, σε σημείο που δεν έβγαινε από το δωμάτιο της και που δεν έβλεπε κανέναν άλλο άντρα εκτός από το σύζυγο της.

Μια μέρα η Αγαθή θεά βρήκε ένα κανάτι με κρασί, το ήπιε και μέθυσε. Ο άντρας της την τιμώρησε τόσο σκληρά χτυπώντας την με βέργες μυρτιάς που πέθανε. Έχοντας τύψεις κατόπιν της απέδωσε θεϊκές τιμές.

Στη Ρώμη το ιερό της Αγαθής θεάς ήταν κάτω από τον Αβεντϊνο λόφο• εκεί, σε ένα ιερό άλσος, οι γυναίκες και οι νεαρές κοπέλες τελούσαν κάθε χρόνο τα Μυστήρια «της Αγαθής θεάς», από τα οποία αποκλείονταν οι άντρες! Υπήρχε δηλαδή Άβατο!. Και όχι μόνο!..

Ο Ηρακλής (Hercules), στον οποίο είχαν επίσης απαγορεύσει την πρόσβαση, για να εκδικηθεί, καθιέρωσε στο Μεγάλο Βωμό του, που βρισκόταν σε μικρή απόσταση από εκεί, τελετές στις οποίες, όμως, δεν μπορούσαν να συμμετέχουν οι γυναίκες!!. Κοντολογίς, ο Ηρακλής από τον καιρό εκείνο είχε δημιουργήσει ένα Άβατο για τις γυναίκες, ό,τι ακριβώς κάνει και σήμερα το Άγιο Όρος που εφαρμόζει την ίδια πολιτική και αδίκως το επικρίνουν ορισμένοι, αφού είναι μια πανάρχαια ελληνική συνήθεια!..

Σαν να έχει δίκιο, λοιπόν, το Γωγουλίνι που κάτι τέτοια ξέρει πώς να τα καυτηριάζει και να τα στηλιτεύει, με τον δικό της χιουμοριστικό τρόπο, στις τηλεοπτικές της εκπομπές, αφού, πάνω απ’ όλα λατρεύεις όλες τις ελληνικές παραδόσεις μας!

(*) ντίβα
η· 1. (ειδ.) διάσημη τραγουδίστρια· 2. (γενικά) διάσημη καλλιτέχνιδα. [ΕΤΥΜΟΛ. < ιταλ. diva «θεά» < λατ. diva «θεά»].

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ:
Μακρόβ., Saturn. 1, 12, 21 κ.ε. Σέρβ., Σχόλ. στο Βιργ., Αιν. 8, 314. Προπ. 4, 9. Οβίδ., Fasti 5, 148 κ.ε. Λακτ. 1, 22. Μινούκιος Φήλ., Octavius 22, 8. Αρνόβ., Adv. nat. 5, 18. Πρβ. Α. Greifenhagen, «Bona Dea», Rom. Mitt., 1937, 227 κ.ε. G. Piccaluga, «Bona Dea», SMSR, 1964, 195-237.

[Οι φωτογραφίες είναι του Δημήτρη Ποτουρίδη].