17/05/13 23:59 - Σε ρωτώ, φιλόσοφε Αγαθία!..

Σε ρωτώ, φιλόσοφε Αγαθία!..

Μια νοητή νυχτερινή συζήτηση με τον γνωστό σχολαστικό φιλόσοφο Αγαθία από τη Μυρίνη (εξ ου και Μυριναίος). Μια συζήτηση η οποία επεκτείνεται στο χώρο που πραγματεύτηκε ο γνωστός φιλόσοφος και ιδίως τα πολυάριθμα επιγράμματά του!... ("Όταν μένει ακίνητο το νερό, που νομίζουμε ότι κοιμάται, ξυπνάει κι αυτό για να χαρίσει ζωή σε όλους τους αγρούς, όπως κι εμείς Αχαιέ, χαρίσαμε τη ζωή σε όλους τους πνευματικούς αμπελώνες όχι μόνο της εποχής μας, αλλά και της δικής σας εποχής!..").

ΣΑΚΚΕΤΟΣ: Φιλόσοφε, Αγαθία, γιατί σιωπάς;
ΑΓΑΘΙΑΣ: Λένε πως ο άνθρωπος θα πρέπει να μιλά μόνον όταν έχει να πει κάτι καλύτερον της σιωπής!
ΣΑΚΚΕΤΟΣ: Αυτό είναι το κατακάθι των νομικών σπουδών σου ή μήπως στα μέρη του Βοσπόρου, όπου έκανες τον δικηγόρο, σε γαλήνεψε το κύμα το κύμα της θαλάσσης;
ΑΓΑΘΙΑΣ: Έχεις δίκιο, Αχαιέ!.. Εγώ είμαι ιστορικός και ποιητής!.. Σχολαστικός φιλόσοφος!.. Και η Κωνσταντινούπολη την οποία εννόησες μου έδωσε πολλά από τα φώτα, την ομορφιά και το πνεύμα της!
ΣΑΚΚΕΤΟΣ: Πότε γεννήθηκες; Ή μάλλον (και συχώρα με γι’ αυτό) σε ποια περίοδο έζησες;
ΑΓΑΘΙΑΣ: Τα χρόνια, που αξιώθηκα να περπατήσω στον κουρασμένο φλοιό της Ιωνικής γης (Μικρά Ασία όπως τη λέτε) ήταν κάπου μεταξύ της χρονικής περιόδου 536-582 μ.Χ.!.. Χρυσή εποχή!.. Αλλά, τι τα θες, τι τα γυρεύεις; Χάθηκαν οι ερωτικές ιστορίες, που έγραψα! Κι ήσαν τόσο σημαντικές!
ΣΑΚΚΕΤΟΣ: Και τι έγραφες εκεί αν μου επιτρέπεις να μάθω; Σε ρωτώ διότι, δεν ξέρω αν πρέπει να στο αναφέρω, Αγαθία, αλλά σήμερα έτσι και μιλήσεις για ερωτικα στοιχεία, ο νους όλων των νεότερων Ελλήνων πηγαίνει σε κάτι περίεργες ταινίες…
ΑΓΑΘΙΑΣ: Ο έρωτας, αυτό το θείο δώρο του θεού και της φύσης, είναι ένα στοιχείο που πρέπει να ξέρεις πώς να το χρησιμοποιείς. Αν το σέβεσαι είναι ένα εύοσμο λουλούδι του αγρού! Αν τον χρησιμοποιείς, όπως κάνουν σήμερα ορισμένοι άνθρωποι, με χυδαίο τρόπο, τότε γίνεται ένας βόρβορος, μια δυσωδία και τίποτε άλλο.
ΣΑΚΚΕΤΟΣ: Και συ τι έγραψες;
ΑΓΑΘΙΑΣ: Για την ευμορφία του Έρωτα!.. Αλλά να ήσαν μόνον αυτά τα έργα; Πού είναι τα Λαφνιακά μου; Γιατί δεν βρίσκονται στη βιβλιοθήκη μου;
ΣΑΚΚΕΤΟΣ: Μη στενοχωριέσαι, Αγαθία!.. Εμείς γνωρίζουμε για τα πο¬λυάριθμα επιγράμματα, που τα περιέλαβες, μαζί με άλλα σύγχρονα και παλιότερα, σε έναν μεγά¬λο, οργανωμένο κατά θέματα, Κύκλον (επιτύμ¬βια, σκωπτικά, ερωτικά επιγράμματα και τόσα άλλα!
ΑΓΑΘΙΑΣ: Αγνόησες κάτι, Αχαιέ, Άγγελε Σακκέτε!
ΣΑΚΚΕΤΟΣ: Συμπάθα με, φιλόσοφε Αγαθία, αν κάτι από άγνοια λησμόνησα να σου το θυμίσω!
ΑΓΑΘΙΑΣ: Μεταξύ των αφιερωματικών επιγραμμάτων μου υπάρχουν και επιγράμματα με χριστιανική επίδραση!.. Ένωσα κι εγώ τον Ελληνισμό με τον Χριστιανισμό!
ΣΑΚΚΕΤΟΣ: Αυτό, ομολογώ με κάνει να είμαι πιο προσηνής προς εσένα!
ΑΓΑΘΙΑΣ: Καταλαβαίνω: Πράος, ευγενικός, καταδεκτικός, με πολιτισμένη, ευγενική συμπεριφορά και φιλική διάθεση απέναντί μου! Σ’ ευχαριστώ, Αχαιέ!.. Μου επιτρέπεις να συνεχίσω;
ΣΑΚΚΕΤΟΣ: Μα τι λες Αγαθία; Υπάρχει μεγαλύτερη τιμήν σε μένα να μου μιλάει ένας φιλόσοφος σχολαστικός για την δική του ζωή και τις όποιες εμπειρίες του;
ΑΓΑΘΙΑΣ: Με την ίδια αρχή κατάταξης δημιούργησε γύρω στα 900 ο Κωνσταντίνος Κεφαλάς τη δική του συλ¬λογή επιγραμμάτων, στην οποία συμπεριέλαβε περίπου 100 ποιήματά μου! Το γνώριζες αυτό!
ΣΑΚΚΕΤΟΣ: Ομολογώ, μ’ αφήνεις άναυδο!..
ΑΓΑΘΙΑΣ: Ο Κύρις Κωνσταντίνος Κεφαλάς (τέλη 9ου-αρχές 10ουαι. μ.Χ.) ήταν Βυζαντινός λόγιος ο οποίος συνέθεσε σημαντικότατο βιβλίο επιγραμμάτων (την Ανθολογία του Κεφαλά) που έγινε η βάση της Παλατινής Ανθολογίας και της Ανθολογίας του Πλανούδη. Ταυτίζεται με κληρικό των ανακτόρων της Κωνσταντινούπολης!.. Άνοιξε αν θες την Παλατινή Ανθολογία! Αυτά, χάρη στην κομψότητα της στι¬χουργίας και την εκφραστική τους δύναμη, ανή¬καν στα καλύτερα ποιητικά δημιουργήματα της εποχής τους!..
ΣΑΚΚΕΤΟΣ: Κοντολογίς, ποιο είναι το ιστορικό σου έργο;
ΑΓΑΘΙΑΣ: Το ιστορικό έργο μου σε 5 βιβλία (Περί της Ιουστινιανού βασιλείας) κάλυπτε τα έτη 522-558 (δεν ολοκληρώθηκε) και αποτελούσε συνέχεια του έργου του Προκόπιου. Στηρίχθηκα σε πληροφορίες αυτόπτων μαρτύρων και σε περσικά Χρονικά, άσχετα αν κάποιοι λένε ότι μου λείπει η ικανότητα να βλέπω με κριτικό μάτι από απόσταση τα πράγματα. Το πλούσιο σε εικόνες ποιητικό μου ύφος ήταν προσανατολισμένο - αρχαιότροπα - προς τον Ηρόδοτο και τον Θουκυδίδη!.. Τι έπρεπε να κάνω δηλαδή;
ΣΑΚΚΕΤΟΣ: Έχεις δίκιο! Αλλά γιατί κοιτάζεις προς το φεγγάρι!
ΑΓΑΘΙΑΣ: Για να δω πόσες οργιές θέλει να πέσει! Κι απ’ ό,τι βλέπω του απόμεινε μόνο μία οργιά!
ΣΑΚΚΕΤΟΣ: Τι εννοείς με τη λέξη οργιά;
ΑΓΑΘΙΑΣ: Οργιά είναι αυτό που μετράτε εσείς, μια μονάδα μήκους ίση με την απόσταση τεντωμένων χεριών από το ένα άκρο μέχρι το άλλο και η οποία είναι 6 περίπου πόδια!.. Φεγγάρι, λέει!.. Έχεις δει τις ακτίνες του μέσα στο ποτάμι;
ΣΑΚΚΕΤΟΣ: Όχι, Αγαθία!
ΑΓΑΘΙΑΣ: Πρόσεξέ το!.. Όταν μένει ακίνητο το νερό, που νομίζουμε ότι κοιμάται, ξυπνάει κι αυτό για να χαρίσει ζωή σε όλους τους αγρούς, όπως κι εμείς Αχαιέ, χαρίσαμε τη ζωή σε όλους τους πνευματικούς αμπελώνες όχι μόνο της εποχής μας, αλλά και της δικής σας εποχής!.. Καληνύχτα, Αχαιέ!
ΣΑΚΚΕΤΟΣ: Καληνύχτα, Αγαθία!...

-----------------

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ:
Επιγράμμ.: AnthGr.• ιστορ. έργα:HGM- R. Keydell, 1967- S. Costanza, Messina 1969• J. D. C. Frendo, Berlin 1975 (με αγγλ. μτφ.). Ο. Veh, Der Gesch.schreiber Α. ν. Μ, (Jahresber. Gymn. Bayreuth), 1953' A. Cameron, Α., Οξφ. 1970, P. Kroh, Λεξ. Αρχ. Συγγρ. 1996, σ. 30, Βικιπαίδεια.
ΝΕΟΤΕΡΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
Σίμος Μενάρδος, Στέφανος, εκδ. Ι.Ν.Σιδέρης, Αθήνα, 1924, σελ. 165.
Βασίλης Λαζανάς, Αρχαία ελληνικά επιγράμματα εμπνευσμένα από την Κόρινθο και την περιοχή της, Αθήνα, 1971, σ. 130.
Pierre Waltz, Anthologie Grecque, ed. Les Belles Lettres, Paris, 1960, vol.Ι, p. 133.
Peter Jay, The Greek Anthology, ed. Allen Lane, 1973, p. 352.
Ιωάννης Κακαβούλιας: Ελληνική Γραμματολογία (αρχαία και βυζαντινή), εκδ. Νικόδημος, Αθήνα, σελ. 8 (Βλέπε Βικιπαίδεια)