15/07/13 21:46 - Το όνειρο είναι ικανό να ρυθμίσει την ίδια τη ζωή μας; (1)

Το όνειρο είναι ικανό να ρυθμίσει την ίδια τη ζωή μας; (1)

Δεν είναι μόνον οι σημερινοί άνθρωποι που δίνουν σημασία στα όνειρα. Οι αρχαίοι προσπαθούσαν είτε να ερμηνεύσουν τα όνειρα είτε να προκαλέσουν όνειρα που να προλέγουν το μέλλον!. Στο Βυζάντιο, για παράδειγμα, η πίστη στα όνειρα ήταν μεγάλη. Υπήρχαν και ειδικά συγγράμματα, οι λεγόμενες «ονειροκριτικές» (με κυριότερα αυτά του Αρτεμίδωρου και του Αχμέτ Μαζάρ). Ερώτημα, λοιπόν: Το όνειρο είναι ικανό να ρυθμίσει την ίδια τη ζωή μας; Διαβάστε τι αποκαλύπτει μία προσωπική μας έρευνα!...

Η πασίγνωστη και πανέμορφη Ελληνίδα ηθοποιός, Τίσσα Βασιλάκη, η οποία σήμερα μας αναφέρει και κάποια … πικάντικα πράγματα για τη ζωή της μέσω του ονείρου!...

ΟΠΩΣ είναι γνωστό το όνειρο (1) ήταν ένα μέσο το οποίο χρησιμοποιήθηκε στους αρχαίους λαούς για τν υποταγή τους στην βασιλική εξουσία. Θυμηθείτε για παράδειγμα το όνειρο του Ναβουχοδονόσος στην Παλαιά Διαθήκη, αλλά και τις σωστές ερμηνείες που έδινε ο προφήτης Δανιήλ!
Τι είναι, λοιπόν, το όνειρο. Είναι ένα απλό πέρασμα του μυαλού σε μία ονειρική κατάσταση ή είναι ένα αποτέλεσμα ψυχικών διεργασιών στη διάρκεια του ύπνου;
Οι επιστήμονες λένε πως το όνειρο οφείλεται στην ακούσια προβολή εικόνων και ιδεών στο οπτικό πεδίο. Αφορμή των ονειρικών παραστάσεων μπορεί να είναι: αισθητικός ερεθισμός από τα εσωτερικά σπλάχνα (δυσπεψία, αναπνευστική δυσφορία κτλ.), εξωτερικοί ερεθισμοί (θόρυβοι, κρύο κτλ.), συμπλέγματα ή επιθυμίες που ικανοποιούνται στη διάρκεια του ύπνου (παιδικά όνειρα), ερεθισμοί επαγγελματικού χαρακτήρα κ.ά.
Τα όνειρα προκαλούνται από μερική λειτουργία του εγκεφάλου, δηλαδή όταν ένα μεγάλο μέρος του νευρικού συστήματος αδρανεί, και εμφανίζονται κυρίως τις πρωινές ώρες, οπότε και ο οργανισμός έχει ξεκουραστεί. Ως προς τη σύνθεση των ονείρων, δηλαδή τον τρόπο συνδυασμού των ονειρικών παραστάσεων, είναι δυνατό να διακριθούν δύο κατηγορίες: όνειρα σχεδόν ασύντακτα, χωρίς κανένα –τουλάχιστο αντιληπτό– ειρμό, και όνειρα με μια συγκεκριμένη «πλοκή», δηλαδή με καθορισμένες μονάδες (ήρωες) και σχέσεις (δράσεις). Παρόμοιο προς το πρόβλημα της ονειρικής σύνθεσης είναι και το πρόβλημα του ονειρικού συμβολισμού, δηλαδή της μεταφορικής εμφάνισης και χρήσης διάφορων αντικειμένων ή της συνύπαρξης προσώπων και καταστάσεων. Από την άποψη αυτή μπορούν να διακριθούν οι εξής τρόποι: συγκόλληση (=συνύπαρξη δύο προσώπων ή γεγονότων σε ένα που έχει διπλές ιδιότητες), συμπύκνωση (=συνύπαρξη περισσότερων γεγονότων σε ένα), αντικατάσταση (=εμφάνιση του συμβόλου ως ανεξάρτητης οντότητας, χωρίς κοντινή ένδειξη του συστήματος αναφοράς, π.χ. πέταλο αντί άλογο, κέρατο αντί βόδι κτλ.).
Μερικές φορές τα όνειρα ατόμων που βρίσκονται σε νευρική διέγερση συνοδεύονται και από εκδηλώσεις οργανικές (γέλια, κλάματα, υπνοβασία κ.ά.), π.χ. ο εφιάλτης, η ονείρωξη κ.ά.

Ο Καρλ Γκούσταβ Γιουνγκ (γερμ. Carl Gustav Jung, 26 Ιουλίου 1875 - 6 Ιουνίου 1961), Ελβετός γιατρός και ψυχολόγος, υπήρξε ο εισηγητής της σχολής της αναλυτικής ψυχολογίας. Λένε πως οι απόψεις του Γιουνγκ για το ασυνείδητο διαμορφώθηκαν βάσει των νέων αναζητήσεών του που προέκυψαν από τη ρήξη του με τον Σίγκμουντ Φρόυντ. Αναζήτησε μια έγκυρη ψυχολογική βάση τόσο για τον εαυτό του όσο και για τους ασθενείς του. Πειραματίστηκε με τον εαυτό του και σταμάτησε να διδάσκει, προσπαθώντας να κατανοήσει τις φαντασιώσεις και άλλα ατομικά του περιεχόμενα. Το πείραμά του τελείωσε μετά από 6 χρόνια. Τις εσωτερικές του εμπειρίες τις μετέφερε στο Κόκκινο Βιβλίο, έναν τόμο δεμένο με κόκκινο δέρμα και πλούσια εικονογράφηση σε τεχνοτροπία Αρ Νουβώ (art nouveau). Ο ίδιος ποτέ δεν θεώρησε τους πίνακές του ως τέχνη, αλλά ως εξωτερίκευση των βιωμάτων του. (Βικιπαίδεια)


Γιουγκ, Άντλερ, Φρόϋντ…

Η σημασία του ονείρου στην κατανόηση της ψυχικής ζωής έγινε αντικείμενο συστηματικής έρευνας για πρώτη φορά από το Σίγκμουντ Φρόιντ (και συμπληρωματικά από τους Γιουγκ και Άντλερ).
Κατά το Φρόιντ το όνειρο χρησιμεύει είτε για την εσωτερίκευση εξωτερικών εντυπώσεων στο ασυνείδητο είτε για τη συνειδητοποίηση εντυπώσεων του ασυνείδητου. Σύμφωνα με τη φροϊδική ερμηνεία, το περιεχόμενο του ονείρου παρασταίνει είτε την ικανοποίηση μιας επιθυμίας είτε την πραγματοποίηση ενός φόβου. Στην παιδική ηλικία το περιεχόμενο των ονείρων είναι σχεδόν ξεκάθαρο, όσο όμως ωριμάζει το άτομο οι ονειρικές παραστάσεις συμβολοποιούνται και, συνακόλουθα, συσκοτίζονται εξαιτίας διάφορων απωθήσεων, προλήψεων, φόβων κ.ά. Ο σκοπός του ψυχολόγου είναι να ανακαλύψει από τη διήγηση του ονείρου τη βαθύτερη νομοτέλεια και το περιεχόμενο του συμβολισμού του, παίρνοντας υπόψη κάθε λεπτομέρεια που οπωσδήποτε δεν είναι τυχαία. Εδώ όμως δημιουργούνται διάφορα προβλήματα, π.χ. κατά πόσο η διήγηση του ονείρου είναι ακριβής (κατά πόσο δηλαδή ο εξεταζόμενος έχει, ακόμα και τη στιγμή που διηγείται, απαλλαγεί από τις απωθήσεις του) και κατά πόσο ο ψυχολόγος είναι σε θέση να στηρίξει την ερμηνεία του στην τυπική λογική, αναζητώντας την ονειρική λογική (που, προφανώς, δεν κατέχει πλήρως). Η προσφορά του Φρόιντ υπήρξε και εξακολουθεί να είναι μια πολύτιμη επιστημολογική συνδρομή στην ονειρική φιλολογία.
Σίγουρα χωρίς επιστημονική βάση, αλλά με πλούσια ιστορία και παράδοση, εμφανίζεται η λαϊκή αντίληψη για τα όνειρα (ονειρομαντεία) ήδη από τους αρχαίους χρόνους. Οι αρχαίοι προσπαθούσαν είτε να ερμηνεύσουν τα όνειρα είτε να προκαλέσουν όνειρα που να προλέγουν το μέλλον. Στο Βυζάντιο η πίστη στα όνειρα ήταν μεγάλη. Υπήρχαν και ειδικά συγγράμματα, οι λεγόμενες «ονειροκριτικές» (με κυριότερα αυτά του Αρτεμίδωρου και του Αχμέτ Μαζάρ).

Η Ελληνίδα ηθοποιός, Τίσσα Βασιλάκη, καθώς … ονειρεύεται!!

Το όνειρο στη ζωή των καλλιτεχνών!...

Ο γράφων έχει κάνει μια πολύ μεγάλη έρευνα γύρω από τα όνειρα. Ξεκίνησε από την αρχαιότητα και έφθασε μέχρι το σήμερα. Η έρευνα αυτή θα δημοσιευθεί υπό μορφή άρθρων, αρχής γινομένης από σήμερα.
Μπήκε, αν θέλετε, ακόμη και στον καλλιτεχνικό χώρο για να δει πώς αντιμετωπίζουν το θέμα του ονείρου οι ηθοποιοί, οι τραγουδιστές, οι χορευτές κλπ. Ακόμη περισσότερα όταν ο γράφων έμεινε άναυδος από ένα όνειρο που είδε μια πασίγνωστη Ελληνίδα ηθοποιός, όπως είναι η Τίσσα Βασιλάκη, η οποία αποκάλυψε ορισμένα επαγγελματικά θέματα στον γράφοντα τα οποία γνώριζε μόνον αυτός και κανένας άλλος!..
Επιστημονικά τούτο εξηγείται. Είναι αλήθεια ότι με την πανέμορφη Ελληνίδα ηθοποιό, Τίσσα Βασιλάκη, ο γράφων έχει μια πολύχρονη αδελφική φιλία. Είναι πολύ πιθανόν, λοιπόν, κάποιες επαγγελματικές συζητήσεις, που έγιναν στο παρελθόν, μέσα στο καμαρίνι της ή αλλού, και οι οποίες είχαν εντελώς λησμονηθεί, να πέρασαν υποσυνείδητα στο μυαλό της και μετά από πολλά χρόνια να βγαίνουν στο φως υπό μορφήν αποκαλυπτικών ονείρων ή αναδρομών (2)!
Για να κάνουμε, όμως, και λίγο … καλλιτεχνικό κουτσομπολιό, η Τίσσα Βασιλάκη έχει αποκαλύψει στον γράφοντα πως όταν βλέπει στο όνειρό της ζυμωμένο ή αζύμωτο ψωμί (κρατηθείτε): δημιουργεί σχέση!! (Χιούμορ: θα πάω να φέρω ένα φορτηγό ψωμιά από τον διπλανό φούρνο!!). Λέει πάλι πως όταν βλέπει αλεύρι παίρνει χρήματα!!

Τελικά, τι είναι το όνειρο;

Και μετά το χιουμοριστικό διάλειμμα, ας θέσουμε εκ νέου τα ερωτήματα: Τι είναι το όνειρο; Τι σημαίνουν για παράδειγμα ελληνικοί όροι, όπως: ονειροβάμων, ονειροβάτης, ονειρογενής, ονειρογέννητος, ονειρόγονος, ονειροδείκτης, ονειροδότης, ονειρόδραμα, ονειροειδής, ονειροθεραπεία, ονειροκρισία, ονειροκρίτης, ονειροκριτικός, ονειρολεκτώ, ονειρολεσχία, ονειρολογία, ονειρολόγος, ονειρολύτης, ονειρολυτώ, ονειρομαντεία, ονειρομάντης, ονειρομαντικός, ονειροξεδιαλύτρα, ονειροπαρμένος, ονειροπάτωρ, ονειροπλασμένοι, ονειρόπλαστος, ονειροπλεξία, ονειρόπληκτος, ονειροπλήξ, ονειροπληξία, ονειροποιός, ονειροποιούμαι, ονειροπόλημα, ονειροπόληση, ονειροπολία, ονειροπολικός, ονειροπόλος, ονειροπολώ, ονειροπομπείον, ονειροπομπία, ονειροπομπός, ονειροπομπώ, ονειροπώλης, όνειρος, ονειροσκοπία, ονειροσκοπικός, ονειροσκόπος, ονειρόσοφος, ονειροτόκος, ονειρούμαι, ονειροφαντασία, ονειροφάντασμα, ονειροφάντης, ονειρόφαντος, ονειρόφοιτος, ονειρόφρων, ονειροψάλτης και τόσα άλλα;
Στις συνέχειες των άρθρων μας θα αποκαλυφθούν πάρα πολλά στοιχεία με πολλά ιστορικά και αρχαιολογικά ντοκουμέντα!..

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

(1) όνειρο το (ΑΜ ὄνειρον και ὄνειραρ, και ὄνειρος, ό, Α και ὄνοιρος και κρητ. τ. ἄναιρος)· 1. σύνολο ή σειρά φανταστικών, συνήθως, γεγονότων ή παραστάσεων οι οποίες εμφανίζονται κατά τη διάρκεια τού ύπνου και στις οποίες παρίσταται νοερά αυτός που κοιμάται, ενύπνιο (α. «άκου εν όνειρο, ψυχή μου», Σολωμ.· β. «εἰ μέν τις τὸν ὄνειρον Ἀχαιῶν ἄλλος ἔνισπε», Ομ.Ιλ.)· 2. διακαής, ανεκπλήρωτος πόθος, καημός (α. «το όνειρό του ήταν να γυρίσει πίσω στην πατρίδα του»· β. «ὄνειρα ἀφένοιο», Κριναγ.)· || (νεοελλ.) 1. ονειροπόλημα, φαντασιοκόπημα· 2. καθετί το πολύ ωραίο («ήταν όνειρο η βαρδιά που πέρασα μαζί σας»)· 3. (φυσιολ.-ψυχιατρ.) ψευδαισθησιακή εμπειρία που εμφανίζεται με ιδέες και εικόνες οι οποίες καθίστανται αισθητές κατά τη διάρκεια τού ύπνου και οφείλονται σε μερική και αυτόματη λειτουργία τού εγκεφάλου, ενώ, σύμφωνα με την ψυχαναλυτική άποψη, διά μέσου τού ονείρου ελευθερώνονται διάφορες απωθημένες επιθυμίες και παραστάσεις υπό τη μορφή συμβόλων· 2. (φρ.) α) «όνειρο θερινής νυκτός»· (μτφ.) καθετί το ανέφικτο, το ουτοπικό· β) «όνειρο τό είδες»· λέγεται για κάτι ανακριβές ή και απραγματοποίητο· || (αρχ.) 1. (σε σχήματα λόγου, όπως είναι οι παρομοιώσεις ή οι μεταφορές) καθετί το φανταστικό ή το ασταθές· 2. (ως κύριο όν.) Ὄνειρος· ο θεός τών ονείρων. (Πάπυρος, Μέγα Λεξικό της Ελληνικής Γλώσσας)

(2)Στο επόμενο θα συνεχίσουμε με το θέμα της πολυθρύλητης «αναδρομής». Τι λέει η Επιστήμη επ’ αυτού; Μια μεγάλη αποκάλυψη έρχεται στο δεύτερο άρθρο της σειράς μας για τα περιβόητα ή διαβόητα όνειρα!..