18/12/13 21:56 - Μήπως ζούμε στον αστερισμό των … θαυμάτων;

 

Μήπως ζούμε στον αστερισμό των … θαυμάτων;

Δεν προξενεί εντύπωση το γεγονός ότι όσο η Επιστήμη και η Τεχνολογία «καλπάζουν» προς το μέλλον, άλλο τόσο «καλπάζει» και η «θαυματοποιία» στις ημέρες με όλους αυτούς τους μάγους και τους πάσης φύσεως τσαρλατάνους της πίστης μας; Θαύματα υπάρχουν, όπως αυτά που αναφέρει η Αγία Γραφή, αλλά όχι αυτά που μας παρουσιάζουν κάθε τόσο διάφοροι επιτήδειοι και «μάγοι» των ημερών μας, που αποπροσανατολίζουν το κοινό από τα καθημερινά του προβλήματα!..

ΕΙΝΑΙ γνωστό, ότι στη θρησκευτική διδασκαλία το θαύμα ερμηνεύεται ως η επέμβαση της δύναμης του Θεού για ευεργεσία του πιστού ή τιμωρία του ασεβή. Θαύματα αναφέρονται και σε θρησκείες προχριστιανικές ή εξωχριστιανικές, που κάποια άλλη φορά θα αναλύσουμε.
Το θαύμα, όπως φαίνεται και από την Αγία Γραφή, ούτε τυχαία γίνεται ούτε εξυπηρετεί σκοπιμότητες έξω απ’ αυτές που αναφέρονται στο ψυχικό και σωματικό συμφέρον του πιστού. Επίσης δεν γίνεται σε βάρος της φυσικής ή ηθικής τάξης του κόσμου. Αν οι φυσικοί νόμοι αναστέλλονται, δε σημαίνει πως παραβιάζονται, γιατί ουσιαστικά το θαύμα είναι ανακαίνιση της φύσης (θυμηθείτε, για παράδειγμα, τις θαυματουργικές ιάσεις τυφλών, λεπρών κ.ά. ασθενών από το Χριστό, ακόμη και ανάσταση νεκρών, όπως αφηγούνται τα Ευαγγέλια).
Εκτός από την ίαση σωμάτων, στην ίδια την Καινή Διαθήκη αναφέρονται θαυματουργικές ιάσεις ψυχών, όπως π.χ. του φιλάργυρου αρχιτελώνη Ζακχαίου (Λουκ. ιθ΄ 1-10), των δύο τυφλών στην Ιεριχώ (Ματθ. κ΄ 29-34), του δαιμονισμένου (Μάρκ. ε΄ 1-20).
Πέραν αυτών, όπως όλοι γνωρίζουν, εξουσία να ευεργετούν θαυματουργικά πήραν οι μαθητές του Χριστού (Ματθ. ι΄ 6-9), ενώ ακόμη και σήμερα αναφέρονται θαύματα από διάφορους αγίους αγίους της Εκκλησίας, σύμφωνα πάντα με την εξουσία αυτή και τη δύναμη του Χριστού.
Θαύμα είναι μία εκδήλωση υπερφυσικής προέλευσης, ορατή και συνεπώς αντιληπτή από τις αισθήσεις, που αποκαλύπτεται στον άνθρωπο με όλη της τη μυστηριώδη δύναμη. Η αρχική σημασία της λέξης ήταν «κάθε τι που προκαλεί θαυμασμό».
Σύμφωνα με τη δογματική της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, η συντηρητική δύναμη του κόσμου μπορεί να ενεργήσει χωρίς τις φυσικές δυνάμεις, δηλαδή να κάνει θαύμα. Η δυνατότητα των θαυμάτων έγκειται αφενός στην ελεύθερη θέληση του Θεού και αφετέρου στο ότι οι φυσικές δυνάμεις εξαρτώνται από τη θέληση και τη δύναμη του Θεού.
Αν και το θαύμα δεν προέρχεται από τη φυσική πορεία του κόσμου, αλλά από έμμεση ενέργεια του Θεού, ούτε η φυσική τάξη των πραγμάτων ανατρέπεται, ούτε ο Θεός αλλοιώνεται. Και αυτό συμβαίνει γιατί η θαυματουργή ενέργεια δεν είναι αυθαίρετο προϊόν μιας άστατης και μεταβαλλόμενης θέλησης του Θεού, αλλά περιλαμβάνεται στο σχέδιο της δημιουργίας και της συντήρησης του κόσμου.
Βασική αρχή, λοιπόν, είναι ότι στο θαύμα η φυσική τάξη δεν ανατρέπεται, επειδή ο Θεός θαυματουργεί, όχι αφού έρθει σε σύγκρουση με τους φυσικούς νόμους, αλλά δημιουργώντας ελεύθερα αυτό που επιθυμεί. Και τούτο γιατί το θαύμα αποτελεί συνέχεια της δημιουργίας, όταν απαιτεί τη συγκεκριμένη ενέργεια του Θεού το αιώνιο διάγραμμα του κοσμικού συστήματος

ΤΑ ΘΑΥΜΑΤΑ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ

Στην Αγίας Γραφή και μάλιστα στην Καινή Διαθήκη διαβάζουμε για πολλά θαύματα, που έκανε ο Χριστός. Θαύματα τα οποία δεν μπόρεσαν να αμφισβητήσουν ακόμη και οι άπιστοι της εποχής του Κυρίου, δεδομένου ότι πάνω σ’ αυτά, που έλεγε και έκανε, προσπαθούσαν να θεμελιώσουν την όποια κατηγορία εναντίον Του. Μπορεί κανείς να ξεχάσει, για παράδειγμα, το θαύμα του Ιησού που περπάτησε πάνω στα άγρια κύματα της λίμνης της Γαλιλαίας;
Τι είχε συμβεί τότε:
Ο Ιησούς, αφού χόρτασε περισσότερους από πέντε χιλιάδες ανθρώπους, έστειλε τους μαθητές του να πάνε με το καΐκι τους να τον περιμένουν στην απέναντι όχθη.
Αρκετές ώρες αργότερα, μέσα στη νύχτα, οι μαθητές παλεύουν με τα κύματα, γιατί είναι αντίθετος ο άνεμος. Κατά τα ξημερώματα ο Ιησούς έρχεται κοντά τους περπατώντας πάνω στη λίμνη.
"Θάρρος! Εγώ είμαι, μη φοβάστε" τους λέει.
Ο Πέτρος του αποκρίνεται: "Κύριε, αν είσαι εσύ, δώσε μου εντολή να έρθω κοντά σου περπατώντας στα νερά".
Ο Ιησούς προσκαλεί τον Πέτρο να έρθει. Κατέβηκε, λοιπόν, από το πλοίο ο Πέτρος κι άρχισε να περπατάει πάνω στα νερά για να πάει στον Ιησού. Αλλά όταν αποσπά τη ματιά του από τον Ιησού και βλέπει τον ισχυρό άνεμο και τα μεγάλα κύματα να καταφθάνουν, φοβήθηκε, και άρχισε να βουλιάζει.
"Κύριε, σώσε με!", φώναξε.
Αμέσως ο Ιησούς άπλωσε το χέρι, τον έπιασε και του λέει: «Ολιγόπιστε, γιατί σε κυρίεψε η αμφιβολία;». Και μόλις ανέβηκαν στο καΐκι κόπασε ο άνεμος! (1)

ΤΑ «ΘΑΥΜΑΤΑ» ΤΩΝ ΗΜΕΡΩΝ ΜΑΣ

Σε μία τηλεοπτική εκπομπή (2), όπου είχα τηλεφωνική επικοινωνία για το θέμα του ενδεχόμενου δημιουργίας ενός ναού, που επιθυμούν οι ομοφυλόφιλοι, θύμισα την προφητεία του Παπουλάκου, αυτού του μεγάλου Προφήτη και Αγίου της Πελοποννήσου, που μίλησε για την ανηθικότητα των ημερών μας και έθιξα των θέμα των θαυμάτων, λέγοντας πως «δεν πιστεύω σ’ αυτά», εννοώντας αυτά που λέγουν και πράττουν εκείνοι, που επιθυμούν να ιδρύσουν ακόμη και ναό για να προκαλέσουν τον κόσμο!
Κάνω αυτή τη διευκρίνιση για να μην παρερμηνευτούν τα λόγια μου και φανεί ότι ο γράφων δεν πιστεύει στα θαύματα. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός, ότι στο παραπάνω άρθρο, αλλά και μέσα στα βιβλία μου μιλάω ακόμη και για τα προσωπικά μου βιώματα, αλλά και για τα θαύματα των μεγάλων Αγίων της Ορθοδοξίας μας, όπως είναι ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός και ο Παπουλάκος (κατά κόσμον Χριστόφορος Παναγιωτόπουλος, από το χωριό ΄Αρμπουνα Καλαβρύτων), όπου έγραψα και ειδικά βιβλία γι’ αυτούς! (3)
Κοντολογίς, η θέση του γράφοντος είναι η εξής:
Θαύματα υπάρχουν. Και υπάρχουν πολλά. Είναι τα θαύματα που αναφέρει η Αγία Γραφή κι αυτά που κάνουν οι άγιοι της Ορθοδοξίας μας. Αυτά γίνονται μια φορά, δείχνουν το μεγαλείο του Θεού και δεν επαναλαμβάνονται. Θαύμα, που επαναλαμβάνεται ή εξηγείται δεν είναι θαύμα, αλλά κάποια ανεξήγητο φυσικό φαινόμενο.
Υπάρχουν, βεβαίως, και τα «διαρκή θαύματα», όπως αυτά που βιώνουμε σαν άνθρωποι ή αυτά που μας συγκλονίζουν στην δική μας ζωή, δημιουργώντας έναν προσωπικό δίαυλο επικοινωνίας με τον Θεό. Το θαύμα της ζωής, που χάρισε ο Θεός στους ανθρώπους, τα φυτά ή τα ζώα, πώς μπορεί να το ερμηνεύσει κανείς εκτός από ένα «διαρκές θαύμα»;
Υπάρχουν, ασφαλώς, και τα… κατασκευασμένα θαύματα. Τα θαύματα «ανθρωπίνης χειρός», όπως λέμε χιουμοριστικά, που βρίσκονται παντού, σε διάφορους χώρους. Είναι αυτοί που πρέπει να καταγγέλλονται ως τσαρλατάνοι και αγύρτες των ημερών, που επιχειρούν να αποπροσανατολίσουν τον κόσμο με τα διάφορα κόλπα και τις μαγγανείες τους.
Γι’ αυτά τα «θαύματα», λοιπόν, δεν είμαστε διατεθειμένοι να ασχοληθούμε περισσότερο. Η Ελλάδα κι ο Χριστός μας αρκούν.


ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
1. Ματθ. 14, 20-34. Μάρκ. 6:45-52, Ιωάν. 6:16-21.
2. Σάββατο 31 Οκτωβρίου 2009, στην εκπομπή του κ Φίλιππου Καμπούρη "Made in Greece”.
3. α) «Παπουλάκος: Άγνωστες Προφητείες και Θαύματα», με πρόλογο του γνωστού Αρχιμανδρίτη Νεκτάριου Μουλατσιώτη και β) «Ο Άγνωστος Πατροκοσμάς», με πρόλογο του Πρωτοπρεσβύτερου Γεωργίου Δ. Μεταλληνού, Ομότιμου Καθηγητού της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.