12/07/14 21:12 - Τι ζητούσε ο Ηρακλής στην βασίλισσα των Αμαζόνων για την ιέρεια Αδμήτη;

 

Τι ζητούσε ο Ηρακλής στην βασίλισσα των Αμαζόνων για την ιέρεια Αδμήτη;

Σύμφωνα με μια πα­ραλλαγή του μύθου των Αμαζόνων, η Αδμήτη υπήρξε η αιτία για ένα από τους 12 άθλους του Ηρακλή, όταν φανέρωσε στον πατέρα της τη σφοδρή της επιθυμία να έχει δική της τη ζώνη της βασίλισσας των Αμαζόνων, της Ιππολύτης, που της την είχε δώσει ο ίδιος ο Θεός Άρης. Ο Ευρυσθέας τότε διέταξε τον Ηρακλή να τη φέρει, όπως αναφέρει τουλάχιστον η Ελληνική Μυθολογία!...

Αριστερά: Ο Ηρακλής πολεμά τις αμαζόνες, αττική υδρία, 5ος αιώνας π.Χ. Δεξιά: «Αμαζόνα που προετοιμάζεται για μάχη», Εθνική Πινακοθήκη Τεχνών, Νέα Υόρκη (1860).

ΛΕΝΕ πως η Αδμήτη είναι ηρωίδα ενός μύθου της Σάμου. Κόρη του Ευρυσθέα και δισέγγονη του Περσέα. Ζει στο Άργος, όπου είναι ιέρεια (1) της Αργείας Ήρας. Σύμφωνα με μια πα­ραλλαγή του μύθου των Αμαζόνων, ο Ηρακλής πήγε να αναζητήσει τη ζώνη της βασίλισσας των Αμαζόνων για την Αδμήτη.

Η Αδμήτη έμεινε πενήντα οκτώ χρόνια ιέρεια στο ναό. Όταν όμως πέθανε ο πατέρας της, υπο­χρεώθηκε να φύγει από το Άργος και να κατα­φύγει στη Σάμο, παίρνοντας μαζί της το λατρευ­τικό άγαλμα (2) της θεάς, που το είχαν εμπιστευτεί στις φροντίδες της. Στη Σάμο βρήκε ένα πανάρ­χαιο ιερό της Ήρας που το είχαν χτίσει παλιά οι Λέλεγες και οι Νύμφες. Εκεί απόθεσε το άγαλ­μα.

Η δημοφιλής Ελληνίδα παρουσιάστρια, Πετρούλα Κωστίδου, σχηματίζει με τα χέρια της μια καρδιά, δείγμα ότι αγαπάει πολύ την Ελληνική Μυθολογία, έχοντας πάνω δεξιά (όπως βλέπουμε τη φωτογραφία) την «Αμαζόνα που προετοιμάζεται για μάχη»!..

Στο μεταξύ οι Αργείοι, οργισμένοι από την εξαφάνιση του αγάλματος, μίσθωσαν Τυρρηνούς πειρατές να πάνε να το βρουν. Πίστευαν ακόμα πως οι Σάμιοι θα θεωρούσαν την Αδμήτη υπεύθυνη για το άγαλμα και θα την τιμωρούσαν, αν το είχε κλέψει, Χωρίς καμιά δυσκολία οι πει­ρατές έκλεψαν το άγαλμα, μια και ο ναός της Σάμου δεν είχε πόρτες. Όταν όμως θέλησαν να σηκώσουν πανιά, τα πλοία τους δεν μπόρεσαν να αποπλεύσουν. Έτσι κατάλαβαν πως η θεά ήθελε να μείνει στη Σάμο. Άφησαν τότε το ιερό ξόανο στην παραλία και πρόσφεραν θυσία.

Η Αδμήτη στο μεταξύ είχε αντιληφθεί την εξαφά­νιση του αγάλματος και είχε ξεσηκώσει τους κατοίκους που άρχισαν παντού τις έρευνες. Στο τέ­λος το βρήκαν στην παραλία, ενώ οι πειρατές εί­χαν φύγει. Πίστεψαν τότε πως η θεά είχε έρθει εκεί μόνη της και έδεσαν το άγαλμα με κλαδιά λυγαριάς. Όταν έφτασε η Αδμήτη, έλυσε το άγαλμα, το εξάγνισε εκ νέου, γιατί είχε μιανθεί από την επαφή με ανθρώπινα χέρια και το έφερε πάλι στο ναό του.

Για να θυμούνται το γεγονός, οι κάτοικοι της Σάμου κάθε χρόνο οργάνωναν μια γιορτή, κατά την οποία μετέφεραν το άγαλ­μα της Ήρας στην παραλία, το «καθοσίωναν» και του έκαναν προσφορές.

Να μη λησμονήσουμε να αναφέρουμε το γεγονός, ότι ο Παυσανίας αποδίδει τη μεταφορά της Αρ­γείας Ήρας στη Σάμο όχι στην Αδμήτη αλλά στους Αργοναύτες, όπως τουλάχιστον συζητούσαμε το θέμα με την δημοφιλή Ελληνίδα παρουσιάστρια, Πετρούλα Κωστίδου, που βλέπουμε στις φωτογραφίες μας.

(1) ιέρεια ἡ (ΑΜ ἱέρεια, Α ιων. τ. ἱρείη, επικ. τ. ἱερέη και ἱερῇ, δωρ. τ. ἱρέα και ἱαρέα και ἱαρία)· αφοσιωμένη σε κάποιο θεό, επιφορτισμένη να τελεί θρησκευτικές τελετές· || (νεοελλ.) «ιέρεια τής τέχνης»· διάσημη ηθοποιός. [ΕΤΥΜΟΛ. Θηλ. τού ιερεύς* (πρβλ. βασιλεύς - βασίλεια). Η ύπαρξη μυκηναϊκού τ. ijereja πιστοποιεί ότι ο τ. ιέρεια δεν ανάγεται σε *ιερ-ηFία, εκτός αν υποτεθεί μια ιδιαίτερη φωνητική λειτουργία]. [Πάπυρος, Μέγα Λεξικό της Ελληνικής Γλώσσας]

(2) άγαλμα το (Α ἄγαλμα)· 1. γλυπτό ή χυτό ομοίωμα κατασκευασμένο κυρίως από μέταλλο ή μάρμαρο· || (νεοελλ.) (φρ.) «στέκει σαν άγαλμα», στέκεται αμίλητος και ακίνητος· || (αρχ.) 1. κόσμημα, στολίδι· 2. καύχημα, καμάρι· 3. δόξα, τιμή· 4. τέρψη, απόλαυση, χαρά· 5. ευχάριστο δώρο και γενικά αφιέρωμα, ανάθημα· 6. ομοίωμα προς τιμήν κάποιου θεού· 7. γλυπτό· 8. εικόνα, πορτραίτο· 9. ιερογλυφικό σύμβολο. [ΕΤΥΜΟΛ. < ἀγάλλομαι. Η ετυμολ. τής λ., βάσει τής σημασίας της, ήδη στον Ησύχιο: «ἄγαλμα· πᾶν ἐφ’ ᾧ τις ἀγάλλεται». Η αρχική σημασία τής λ. στα ομηρικά έπη είναι «κόσμημα», «στολίδι τών βασιλέων» (Ιλ. Δ 144) ή «προσφορά προς τους θεούς» χρυσού συνήθως ή υφασμάτων. Στον Ηρόδοτο και στους Αττικούς συγγραφείς σημαίνει «ομοίωμα προσφερόμενο σε κάποιο θεό», ενώ ο Ισοκράτης κάνει διάκριση μεταξύ ομοιωμάτων ανθρώπων (εικόνων) και ομοιώματος τού Δία (αγάλματος). Τελικά η σημασία τής λ. γενικεύεται ήδη στον Πλάτωνα και είναι ευρύτερη από τη σημ. τής λ. ἀνδριάς. ΠΑΡ. (αρχ.) ἀγαλμάτιον· (νεοελλ.) αγαλματάκι, αγαλματένιος, αγαλματώδης. ΣΥΝΘ. (αρχ.) ἀγαλματογλύφος, ἀγαλματοποιός ἀγαλματουργός· (νεοελλ.) αγαλματόλιθος, αγαλματοκόσμητος]. [Πάπυρος, Μέγα Λεξικό της Ελληνικής Γλώσσας]

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ:
Ιστορικό και Δημοσιογραφικό Αρχείο του γράφοντος, Αθήν. 15, 672 a. Παυσ. 7, 4, 4., Βικιπαίδεια, Πάπυρος, Μέγα Λεξικό της Ελληνικής Γλώσσας.