26/10/14 21:03 - Ελλάς και Ευρώπη!.. (37)

 

Ελλάς και Ευρώπη!.. (37)

Συνεχίζουμε, λοιπόν, την μεγάλη ιστορική, αρχαιολογική, εθνολογική και δημοσιογραφική έρευνά μας, με την κατηγορία «Ελλάς και Ευρώπη», όπου μιλάμε για τις σχέσεις της Χώρας μας με τους άλλους λαούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο χώρο και στον χρόνο. Δεύτερη χώρα μετά την Αγγλία, η Αυστρία, η οποία έχει πολλούς πολιτιστικούς ή πολιτισμικούς δεσμούς με την Ελλάδα. Είναι η χώρα του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, του Φραντς Σούμπερτ, του Σίγκμουντ Φρόυντ, του Λούντβιχ Βιτγκενστάιν, του Γκούσταβ Κλιμτ και τόσων άλλων μεγάλων ανδρών, πολλοί των οποίων είχαν φιλελληνικά αισθήματα!...

Συνέχεια από το προηγούμενο...

Το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, έργο του Θεόφιλου Χάνσεν (φωτ. Γ. Τζιτζάς).

ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΣ και σήμερα την ιστορική και εθνολογική έρευνα για τις σχέσεις Ελλάδας και λαών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως εν προκειμένω της Αυστρίας, ας διαβάσουμε ένα ρεπορτάζ, που έγινε μόλις προ δύο ημερών, την 24ην Οκτωβρίου 2014, με θέμα: «Ελληνική Αναγέννηση: η αρχιτεκτονική του Θεόφιλου Χάνσεν», που έγινε στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη, τουλάχιστον όπως αναφέρει το καθόλα έγκριτο περιοδικό «Αρχαιολογία». Αξίζει τον κόπο!..

«Ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας της Αυστρίας Χάινς Φίσερ εγκαινίασαν στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη την έκθεση «Ελληνική Αναγέννηση: H αρχιτεκτονική του Θεόφιλου Χάνσεν».
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 18 Ιανουαρίου και περιλαμβάνει περισσότερα από 180 πρωτότυπα σχέδια (υδατογραφίες, μολύβια κ.ά.), προερχόμενα ως επί το πλείστον από αυστριακά και δανέζικα μουσεία και αρχεία, κατά μεγάλο ποσοστό αδημοσίευτα, καθώς και έπιπλα, αντικείμενα από επιχρυσωμένο μπρούντζο, αλλά και μεγάλο αριθμό φωτογραφιών του 19ου αιώνα.
Ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής και Αστικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Πατρών και επιμελητής της έκθεσης Γεώργιος Πανέτσος μιλώντας για την προσωπικότητα και το έργο του Θεόφιλου Χάνσεν είπε: «Μετανάστης και Ευρωπαίος πολίτης και δημιουργός, ο Θεόφιλος Χάνσεν επέμεινε στην οικουμενικότητα και τη διαχρονική αξία του κλασικού πνεύματος. Ανανέωσε το νόημά του, διεύρυνε τη σημασία του και την επιρροή του, τη στιγμή που στην Ευρώπη εδραιώνονταν τα εθνικά κράτη. Έκανε το ταξίδι του από τη Δανία στην Ελλάδα και μετά στην Αυστρία και από τη Βιέννη, στην Αθήνα και μετά στη Ρώμη, στο Βερολίνο και αλλού, στις πόλεις οι οποίες ακριβώς μπορούσαν να εκτιμήσουν κατεξοχήν τη σημασία και την αξία αυτού του πνεύματος. Σε αυτές τις πόλεις δημιούργησε το έργο του και σε αυτές τις πόλεις που σήμερα συναποτελούν την Ευρώπη ανέπτυξε τις ιδέες οι οποίες τροφοδοτούν την αρχιτεκτονική μέχρι σήμερα».
Ο Θεόφιλος Χάνσεν (1813-91) γεννήθηκε και σπούδασε στην Κοπεγχάγη. Κατά την εννεαετή παραμονή του στην Αθήνα (1837-46) συνέθεσε την αρχιτεκτονική γλώσσα, που χαρακτήρισε την Αθήνα του 19ου αιώνα, είναι δηλαδή ουσιαστικά ο κύριος δημιουργός του αθηναϊκού νεοκλασικισμού. Το 1859 συνέλαβε, με αφετηρία το κτίριο του Πανεπιστημίου, έργο του αδελφού του Χριστιανού, την λεγόμενη «Αθηναϊκή Τριλογία», το συγκρότημα των κτιρίων του Πανεπιστημίου, της Ακαδημίας και της Βιβλιοθήκης, που θεωρείται το σημαντικότερο αρχιτεκτονικό σύνολο της χώρας μετά την Ακρόπολη. Σχεδίασε επίσης, το Αστεροσκοπείο, το Ζάππειο και μεγάλο αριθμό ανεκτέλεστων έργων. Στο έργο του Θεόφιλου Χάνσεν παρατηρείται ένα αρχιτεκτονικό ιδίωμα με «αναδρομικά» χαρακτηριστικά, που ο ίδιος ονόμασε «Ελληνική Αναγέννηση».
«Ο ρόλος του Θεόφιλου Χάνσεν στην εξέλιξη της αστικής δόμησης της Αθήνας υπήρξε πολύ μεγάλος, αν δει κανείς πώς είχε σχεδιάσει την οδό Πανεπιστημίου με την τριλογία. Η περιοχή αυτή ήταν εκτός πόλης και έκανε ένα νέο αστικό σχεδιασμό με πνευματικά οικοδομήματα. Πανεπιστήμιο, Ακαδημία, Βιβλιοθήκη. Τότε ήταν ένα παραμύθι να αποκτήσουμε την πλατωνική ακαδημία, το 1887 που ολοκληρώθηκε, καθώς η ακαδημία ιδρύθηκε με πράξη το 1923. Αλλά το πρόγραμμα του Χάνσεν, που λάτρευε την Ελλάδα, ήταν η πνευματική ανάταση, η πνευματική αναγέννηση, μετά τη δουλεία της οθωμανικής αυτοκρατορίας», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια της έκθεσης Μαριλένα Κασιμάτη.
Η έκθεση πραγματοποιείται με τη συνεργασία της Ακαδημίας Εικαστικών Τεχνών της Βιέννης και της Εθνικής Βιβλιοθήκης Τέχνης της Δανίας, υπό την αιγίδα της Αυστριακής και της Δανικής Πρεσβείας, με μέγα δωρητή το Κοινωφελές Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.»

Η συνέχεια στο επόμενο…