31/05/15 20:26 - Τα παρασκήνια της ελληνικής τηλεόρασης!..

 

Τα παρασκήνια της ελληνικής τηλεόρασης!..

Μια μεγάλη δημοσιογραφική έρευνα για την ελληνική τηλεόραση από την ώρα που οι πρώτοι Έλληνες τηλεθεατές είδαν στους δέκτες της μικρής οθόνης ελληνικά και ξένα προγράμματα μέχρι την ώρα που η κρατική τηλεόραση "παραχώρησε" την  παντοδύναμη κυριαρχία της στην ιδιωτική τηλεόραση, όπου πλέον τα παρασκήνια ήσαν τόσο εντυπωσιακά όσο εντυπωσιακός ήταν και ο πακτωλός χρημάτων, που έρεε άφθονος από ορισμένους παραγωγούς και καναλάρχες, όχι μόνον για τα τηλεοπτικά προγράμματά τους, αλλά ακόμη και για την … ανόρθωση στήθους ωραίων και δημοφιλών παρουσιαστριών, όπως κατήγγειλε ένας γνωστός Εκδότης! Διαβάστε την έρευνα!..

ΑΠΟ σήμερα αρχίζουμε μια μεγάλη έρευνα. Μια δημοσιογραφική έρευνα για την ελληνική τηλεόραση (κρατική και ιδιωτική). Και θα μιλήσουμε για τα λεγόμενα παρασκήνια, είτε αυτά κάνουν την τηλεόραση ένα ευλογημένο εργαλείο, είτε αυτά τη χαρακτηρίζουν ως «καταραμένο γυαλί». Στόχος δεν είναι να στηλιτεύσουμε άτομα, αλλά να φωτίσουμε όσο μπορούμε τις άγνωστες πλευρές της ελληνικής τηλεόρασης. Μια τηλεόραση που εκπέμπει πλέον και στο τελευταίο μέρος του πλανήτη μας, εκεί που αναπνέει ζώσα ελληνική ψυχή! Πώς ξεκίνησε όμως, η τηλεόραση; Και ποία η κοινωνική προσφορά της;

Η (τρόπον τινα) χιουμοριστική διαφήμιση της παρούσης δημοσιογραφικής ερεύνης για την ελληνική τηλεόραση, που έγινε χθες στο Facebook. Αριστερά η δημοφιλής και πανέμορφη Ελληνίδα παρουσιάστρια Αννίτα Πάνια και δεξιά ο  αρθρογράφος της σελίδας αυτής σε μια τιμητική εκδήλωση, που έγινε γι' αυτόν, από τον Σύλλογο Ελλήνων Λογοτεχνών το 1982 με αφορμή μία έρευνά τού γράφοντος για την τότε δημόσια τηλεόραση .

Ήταν Απρίλιος του 1966 όταν από το χώρο που είχε διαθέσει ο ΟΤΕ στο τότε ΕΙΡ (Ελληνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας) έγινε η πρώτη εκπομπή τηλεοπτικού προγράμματος. Ήταν το πρώτο τηλεοπτικό δελτίο ειδήσεων. Με καθυστέρηση μιας τουλάχιστον δεκαετίας από την υπόλοιπη Ευρώπη και δύο από την Αμερική, η Ελλάδα αποκτούσε τηλεόραση. Στα χρόνια που ακολούθησαν ο τομέας αυτός έμελλε να εξελιχθεί με τον πλέον ιδιότυπο τρόπο. Αποτελώντας για μια μεγάλη χρονική περίοδο κρατικό μονοπώλιο, απελευθερώθηκε μετά από πιέσεις των συνθηκών σε μια ευαίσθητη πολιτικά περίοδο (1989) και έκτοτε πέρασε από τις συνθήκες της κρατικής κηδεμονίας στις σκληρές συνθήκες ενός ακραίου ανταγωνισμού των δυνάμεων της αγοράς.
Η πορεία και η εξέλιξή του ωστόσο χαρακτηρίστηκαν από ασυνέχεια και έλλειψη σχεδιασμού, με αποτέλεσμα η τηλεόραση να επιδεικνύει στοιχεία ανάπτυξης και υπανάπτυξης μαζί – σε πλήρη αντιστοιχία με άλλους τομείς της ελληνικής οικονομικής και κοινωνικής ζωής.
Συνδέθηκε με την ελληνική κοινωνία, κολάκεψε τις αδυναμίες της, επένδυσε κυρίως σε θέαμα λαϊκό, και πολύ γρήγορα υιοθέτησε τις μεθόδους της φαντασμαγορικής ενημέρωσης, αμερικανικού τύπου, κατορθώνοντας να αναδειχθεί επανειλημμένως ακόμα και σε παράγοντα πολιτικών εξελίξεων. Πολύ περισσότερο γιατί η δημόσια τηλεόραση, κουβαλώντας το «αμαρτωλό» παρελθόν του κρατικού μονοπωλίου, όταν η ενημέρωση που πρόσφερε ήταν ελεγχόμενη, δεν κατάφερε να λειτουργήσει ως αντίπαλον δέος για τα ιδιωτικά κανάλια, που έγιναν το αντίπαλο δέος της!

Η κοινωνική προσφορά της δημόσιας τηλεόρασης

Σε μία απάντηση που είχε δώσει ο τότε Υπουργός Επικρατείας κ. Θεόδωρος Ρουσόπουλος, μέσα στη Βουλή των Ελλήνων (26 Αυγούστου 2008), προσδιόριζε κάποια στοιχεία για την κοινωνική προσφορά της κρατικής τηλεόρασης, όπου, μεταξύ άλλων, ανέφερε τα εξής:

«…Θα μιλήσω λίγο για τον κοινωνικό ρόλο της Ε.Ρ.Τ.. Να σας θυμίσω ότι είναι η μόνη τηλεόραση στην Ευρώπη που έχει φτιάξει κανάλι για τα άτομα με αναπηρία, το Prisma+, ότι ήλθε επιτέλους η ψηφιακή στην Ελλάδα και ήλθε πολύ δυναμικά πριν από δύο χρόνια;
Να σας θυμίσω ότι η Ε.Ρ.Τ. από το 2004 έως σήμερα τοποθέτησε εβδομήντα νέους αναμεταδότες και πομπούς από την Καβάλα ως τα ακριτικά νησιά, την Ορεστιάδα και τη Ρόδο –που μέχρι πρόσφατα άκουγαν μόνο τουρκικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς- και τοποθετήθηκαν οκτώ ραδιοφωνικοί πομποί εκεί;
Να σας θυμίσω ότι τοποθετήθηκαν πενήντα έξι τηλεοπτικοί αναμεταδότες από τα Πομακοχώρια και την Κομοτηνή ως τον Έβρο, τη Σάμο, τη Λέσβο και την Κω; Είναι κοινωνικό έργο, το οποίο κι αυτό κόστισε στην Ε.Ρ.Τ., αλλά είναι πολύ θετικό στοιχείο για την ίδια την Ε.Ρ.Τ..
Να σας δώσω το παράδειγμα του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης; Από τον Μίκη Θεοδωράκη μέχρι τον Διονύση Σαββόπουλο, από τον Μίμη Πλέσσα μέχρι τον Τσακνή και τη Γαλάνη είπαν τα καλύτερα λόγια για την ποιοτική προσπάθεια που γίνεται σ’ αυτήν τη δουλειά της Ε.Ρ.Τ..
Να σας θυμίσω ότι για την Ε.Ρ.Τ. επί δέκα χρόνια ήταν ανοικτό το θέμα των πνευματικών δικαιωμάτων και το έκλεισε το 2005, πληρώνοντας –και εδώ έδωσε λεφτά- 2,9 εκατομμύριο ευρώ γιατί κινδύνευε με ένα σωρό αγωγές των δημιουργών που τους είχαν παραπεταμένους;
Να σας θυμίσω ότι ψηφιοποιούνται εκατοντάδες ώρες υλικού αρχείου της Ε.Ρ.Τ., πολιτιστική κληρονομιά για τα παιδιά μας, που δεν γινόταν τίποτα μέχρι τώρα;
Να σας θυμίσω τα 20.000.000 ευρώ που συγκέντρωσε η Ε.Ρ.Τ. με την ποιότητά της και την κοινωνική ευαισθησία, όταν έγινε το τσουνάμι, για να τα μοιράσει στους ανθρώπους αυτούς, οι οποίοι επλήγησαν στην άλλη άκρη του πλανήτη, αλλά ήταν συνάνθρωποί μας;
Να σας θυμίσω την ευαισθητοποίησή της σε μια σειρά από θέματα είτε είναι για το περιβάλλον είτε είναι για τον άνεργο είτε είναι για τον πολίτη που πάσχει;
Να σας θυμίσω τα προγράμματα που κάνει στην εκπαίδευση; Πενήντα οκτώ εκπαιδευτικά προγράμματα, εκατόν εννέα εκδηλώσεις, τρεις χιλιάδες τριακόσιοι μαθητές παρακολούθησαν μόνο τα μουσικά σύνολα της Ε.Ρ.Τ..
Να σας θυμίσω –και επιτρέψτε μου, κύριε Πρόεδρε, ακόμα είκοσι δευτερόλεπτα- ότι αφού μιλάμε για τα οικονομικά, είπατε κάτι για τον ανταγωνισμό. Αυτό που είπατε βολεύει τα ιδιωτικά κανάλια. Ας προσφύγουν, λοιπόν, αν θέλουν τα ιδιωτικά κανάλια. Εγώ, όπως ξέρετε, το έχω πει και δημόσια ότι η ΕΡΤ θα είναι και ποιοτική και ανταγωνιστική...»

Η συνέχεια στο επόμενο.