24/11/15 21:16 - Προφήτες και χρησμοί!..

 

Προφήτες και χρησμοί!..

Προφήτες εμφανίζονται και σε διάφορες θρησκείες (μωαμεθανισμός, ινδουισμός κ.ά.). Ιδιαίτερη θέση ωστόσο κατείχαν οι προφήτες στον ιουδαϊσμό και το χριστιανισμό. Στην Παλαιά Διαθήκη ο προφήτης παρουσιάζεται ως ο εκλεκτός του Θεού, που επιφορτίστηκε με το έργο της αποκάλυψης των σχεδίων του Θεού στους ανθρώπους. Ο λόγος τους είναι αποκαλυπτικός, βιωμένος με βαθιά πίστη στο Θεό και απευθύνεται προς το λαό του Θεού. Εδώ δεν υπάρχει φιλοσοφικός στοχασμός ούτε διαίσθηση, όπως στις άλλες θρησκείες, αλλά άμεση ενόραση και θεωρία του Θεού.

ΕΙΝΑΙ αλήθεια, ότι προφήτης, με τη γενική έννοια του όρου, είναι το πρόσωπο που προλέγει τα μελλούμενα.Συγκεκριμένα, προφήτες συναντάμε στους Βαβυλώνιους, στους Φοίνικες, στην Αίγυπτο και στην αρχαία Ελλάδα. Ήταν πρόσωπα για τα οποία πιστευόταν ότι εμπνέονταν από κάποιο θεό και αποκάλυπταν το θέλημά του.
Προφήτες εμφανίζονται και σε διάφορες θρησκείες (μωαμεθανισμός, ινδουισμός κ.ά.). Ιδιαίτερη θέση ωστόσο κατείχαν οι προφήτες στον ιουδαϊσμό και το χριστιανισμό. Στην Παλαιά Διαθήκη ο προφήτης παρουσιάζεται ως ο εκλεκτός του Θεού, που επιφορτίστηκε με το έργο της αποκάλυψης των σχεδίων του Θεού στους ανθρώπους. Ο λόγος τους είναι αποκαλυπτικός, βιωμένος με βαθιά πίστη στο Θεό και απευθύνεται προς το λαό του Θεού. Εδώ δεν υπάρχει φιλοσοφικός στοχασμός ούτε διαίσθηση, όπως στις άλλες θρησκείες, αλλά άμεση ενόραση και θεωρία του Θεού. Γι’ αυτό και οι προφήτες της Π. Διαθήκης εξαγγέλλουν με τρόπο αναμφισβήτητο τα μεγαλεία του Θεού, όχι μόνο με λόγο, αλλά και με διάφορες ενέργειες στις οποίες δίνουν νόημα συμβολικό. Οι τέσσερις σημαντικότεροι βιβλικοί συγγραφείς προφητικών βιβλίων της Π. Διαθήκης είναι ο Ησαΐας, ο Ιερεμίας, ο Ιεζεκιήλ και ο Δανιήλ. Ο χριστιανισμός κληρονόμησε την έννοια της προφητείας από τον ιουδαϊσμό θεωρώντας τους προφήτες του Ισραήλ προφήτες του Μεσσία Ιησού Χριστού. Μια προφητική διάσταση ενυπάρχει και στους αποστόλους, αλλά σύντομα οι προφήτες εξέλειψαν από το χριστιανισμό.

Χρησμοί

Ας δούμε τώρα ποιοι από τους σημαντικότερους χρησμούς εδόθησαν από αρχαίους χρησμοδότες σε διάφορα ιστορικά πρόσωπα:

«Χρησμός στον Βασιλιά του Ορχομενού Εργίνο για πολεμικές επιχειρήσεις και την διαδοχή του!.. Χρησμός στον Μενέλαο όταν ρώτησε το μαντείο αν απ' την Ελένη θ' αποκτήση παιδιά!.. Χρησμός στον Αιγαία για το αν θ' αποκτήση παιδιά!.. Χρησμός στον Λάϊο για τον ίδιο σκοπό!.. Χρησμός στον Κροίσο για το αν θα μπορούσε να εμποδίση την παραπέρα αύξηση των δυνάμεων των Περσών!.. Χρησμός στον Ηετίωνα, τον γιο του Εχεκράτη, αν θ' αποκτούσε τέκνα!.. Χρησμός στον γιο του Ηετίωνα, τον Κύψελο, για επίθεση στην Κόρινθο!.. Χρησμός στους Εφεσίους για θεμελίωση της πόλεως!.. Χρησμός στους Δηλίους για θρησκευτικά θέματα!.. Χρησμός στον Αρχία, τον Κορίνθιο, μιας και ο Απόλλωνας τον έστειλε στον οικισμό των Συρακουσών!.. Χρησμούς στους ίδιους τούς κατοίκους των Δελφών για τον φόβο των Περσών!.. Χρησμός στον Ρωμύλο γιατί όλα συμβαίνουν επί βασιλείας του!.. Χρησμός στους Σπαρτιάτες για όσα είχε πη ο Άγις σε βάρος του Λεωτυχίδη, ότι δηλαδή δεν ήταν γνήσιος γιος του!.. Χρησμός στους Αθηναίους για την θεραπεία του λοιμού που έπεσε στην πόλη!.. Χρησμός στον Επιμενίδη για τον ομφαλό της γης!.. Χρησμός στον Ησίοδο για τον ποιητικό διαγωνισμό του με τον Όμηρο στην Χαλκίδα!.. Χρησμός στον Αρχίδαμο για την φύλαξη της Σικελίας!.. Χρησμός στον Λύσανδρο για την ζωή του!.. Χρησμός στον Επαμεινώνδα για τις εκστρατείες του!.. Χρησμός στον Αλέξανδρο τον Α τον Μολοσσό, βασιλιά της Ηπείρου, για προσωπικούς κινδύνους!.. Χρησμός σε ιερείς για εγκράτεια και αγνότητα!.. Χρησμός στους Αθηναίους πριν την ναυμαχία της Σαλαμίνος με τα «ξύλινα τείχη»!.. Χρησμός στον Θεμιστοκλή για το που θα πάη τα λάφυρα!.. Χρησμός στους Φωκείς για τον κίνδυνο που τούς απειλούσε!.. Χρησμός στους Συβαρίτες για να τιμούν το γένος των Αθανάτων!.. Χρησμός στον Φίλιππο τον Β Βασιλιά της Μακεδονίας για το αν θα πρέπει να αναλάβη εκστρατεία κατά των Περσών!.. Χρησμός στους Σιφνίους για τα πλούτη τους!.. Χρησμός στους Αχαιούς για την κατάληψη της πόλεως της Αιτωλίας, Φανα!.. Χρησμός στον Πίνδαρο για προσωπικές υποθέσεις!.. Χρησμός στον Μνήσαρχο τον Σάμιο όταν ρώτησε το μαντείο για το ταξίδι του στην Συρία!.. Χρησμός στους Σπαρτιάτες για την μάχη των Θερμοπυλών!.. Χρησμός στους Ρωμαίους για την θεραπεία λοιμού!.. Χρησμός στον Λυκούργο για το αν οι νόμοι του είναι καλοί!.. Χρησμός στον Ηρακλή για το που θα κατοικήση!.. Χρησμός στον ίδιο τον ήρωα για την αρρώστια του!.. Χρησμός στον Όμηρο για το ποιοί είναι οι γονείς και ποια είναι η καταγωγή του!.. Χρησμός στους Κνίδιους για την άμυνά τους!.. Χρησμός στους Σπαρτιάτες όταν ρώτησαν πως θα μπορέσουν να κατακτήσουν την Αρκαδία!.. Χρησμός στον Θησέα για τον θάνατο του πατέρα του, Αιγαία!.. Χρησμός στον Άδραστο, βασιλιά του Άργους, για τούς γάμους των θυγατέρων του!.. Χρησμός στους Προκλή και Ευρυσθένη για το αν θα ήταν καλύτεροι οι γάμοι τους με Ελληνίδες η ξένες!.. Χρησμός στον βασιλιά της Ιαλισσού, Δαμάγητο για γάμο!.. Χρησμό στον Παρμενίσκο τον Μεταπόντιο, που έπασχε από μελαγχολία!.. Χρησμός στους κατοίκους της Καμάρινας για ν' αποξηράνουν ένα έλος ως εστία ασθενείας!.. Χρησμός στον Λοκρό για ίδρυση αποικίας!.. Χρησμός στους Αμφικτίονες για κήρυξη πολέμου!.. Χρησμός στον Ζήνωνα τον Κιτιέα όταν ρώτησε την Πυθία «τι πράττων άριστα βιώσεται»!.. Χρησμός στην Αργεία Τελέσιλλα για την υγεία της!.. Χρησμός που δόθηκε στους Θράκες Δόλογκους όταν η Αψίνθιοι τους κήρυξαν τον πόλεμο!.. Χρησμός στον Ίφιτο που ρώτησε εάν πρέπει να στεφανώνονται οι νικητές αγώνων!.. Χρησμός στους Αργείους για την σωτηρία της πόλεώς των!.. Χρησμός που δόθηκε στον Γλαύκο γιο του Επικύδη, που ρώτησε αν με όρκο μπορεί να καταχρασθή χρήματα!.. Χρησμός στον Ιουλιανό τον αποκαλούμενο «Παραβάτη»: «Είπατε τω βασιλή χαμαί πέσε Δαίδαλος αυλά ουκέτι Φοίβος έχει καλύβαν, ου μάντιδα δάφνην ου παγάν λαλέουσαν; απέσβετο και λάλον ύδωρ» (: Πέστε στον βασιλιά πως έπεσε κάτω η αυλή που βρισκόταν το ξόανο, δεν έχει πια σπίτι ούτε πηγή να μιλάη χάθηκε και το νερό που μιλούσε)!. Κι αν αυτά τα αναφέρει ο Κεδρηνός, ο Βυζαντινός χρονογράφος, που γράφει για το ταξίδι του γιατρού Ορειβάσιου και απεσταλμένου του Ιουλιανού για να του δοθή χρησμός, εν τούτοις παρακολουθούμε πολλούς Πατέρας της Εκκλησίας να διερωτώνται με ιεράν συγκίνησιν, αλλά και παράπονο, σαν τον Ευσέβιο Καισαρείας: «Πού γαρ σοι το εν Δελφοίς ιερόν παρά πάσιν Έλλησιν εξ αιώνος βεβοημένων; Πού ο Πύθιος; ο Κλάριος; Πού και ο Δωδωναίος;»!..

===================
ΠΗΓΕΣ: Ιστορικό και Ιστορικό Αρχείο του γράφοντος, Εγκυκλοπαίδεια «Μαλλιάρης-παιδεία», Άγγελος Παν. Σακκέτος: α) «Οι Ελληνίδες της Αρχαιότητας», β) «Οι Προφητείες του Ελληνισμού».