Διάφορα Άρθρα

Διάφορα Άρθρα

Διάφορα άρθρα του Άγγελου Σακκέτου, που έχουν να κάνουν με όλο το φάσμα των εθνικοθρησκευτικών και Ελληνοχριστιανικών θεμάτων, περιστρεφόμενα στον ευρύτερο επιστημονικό και κοινωνικό περίγυρο, τα οποία θα μπορούν όλοι οι φίλοι και οι φίλες της Ιστοσελίδας μας να αλιεύουν ανά πάσαν στιγμήν, χωρίς να έχουμε τη δέσμευση περιορισμού της ύλης, όπως ήθελαν ορισμένοι για να αιχμαλωτίσουν τη σκέψη μας!... Προχωράμε με γνώμονα την αγάπη μας στην  Ελλάδα και στον Χριστό!..

  • Τι μπορούμε να διαβάσουμε για τους πολιτικούς;
    Κάθε εποχή έχει τα δικά της κριτήρια για να αξιολογεί τους πολιτικούς. Ωστόσο ο κίνδυνος της δικής μας εποχής δεν είναι οι μη τεκμηριωμένες αξιολογήσεις, αλλά η γενική λήθη και η απαξίωση. Μόλις πριν από μερικά χρόνια, σε σχετική έρευνα στα βρετανικά σχολεία αποδείχθηκε ότι περίπου ένας στους τέσσερις μαθητές δεν γνώριζε ποίου κράτους πρωθυπουργός ήταν ο Ουίνστον Τσόρτσιλ στο Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Πολλοί δεν είχαν υπόψη τους τι ακριβώς ήταν κάποιος Αδόλφος Χίτλερ. Το εν λόγω μικρό βιβλίο για τους μεγάλους πολιτικούς του παρελθόντος είναι μία μικρή συμβολή εναντίον της μεγάλης λήθης.
  • Ποια είναι η θέση της Ακαδημίας Αθηνών απέναντι στην Πληθυσμιακή Αύξηση και Κατανάλωση;
    «Πληθυσμός και κατανάλωση βρίσκονται στην καρδιά της αειφόρου ανάπτυξης και των προσπαθειών για να κατευθυνθεί ο κόσμος προς μια βιώσιμη χρήση των φυσικών πόρων. Και τα δύο αυτά ζητήματα είναι ηθικά και πολιτικά ευαίσθητα, αλλά είναι ουσιώδες αυτό να μην οδηγήσει τους φορείς χάραξης πολιτικής σε εγκατάλειψή τους. Ο κόσμος πρέπει να υιοθετήσει μία εκλογικευμένη προσέγγιση ως προς την αντιμετώπιση των ζητημάτων που έχουν προκύψει από την πληθυσμιακή αύξηση και την ανισομερή κατανάλωση, σεβόμενος τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις θεμιτές προσδοκίες των πτωχών λαών και κρατών στο να βελτιώσουν το βιοτικό τους επίπεδο και να αποκτήσουν κάποιο επίπεδο ευμάρειας…»
  • Τι Ποίημα είχε γράψει ο Οβίδιος;
    Μιλάμε, ασφαλώς, για ένα Ποίημα του Οβίδιου σε τρία βιβλία, που γράφτηκε λίγο πριν από τη γέννηση του Χριστού (ίσως το 19 π.Χ.). Τα πρώτα δύο βιβλία περιέχουν οδηγίες στους άνδρες για την κατάκτηση γυναικών ελαφρών ηθών και το τρίτο οδηγίες στις γυναίκες για να γοητεύσουν τους άνδρες. Το έργο είναι γεμάτο χιούμορ και χάρη και περιέχει ενδιαφέροντα στοιχεία για τη ρωμαϊκή ζωή και τα έθιμα (ιππόδρομος, θέατρο, συμπόσια). Λέγεται πως ο Αύγουστος εξόρισε τον ποιητή εξαιτίας της «ανηθικότητας» αυτού του βιβλίου, που ήταν τόσο δημοφιλές ώστε στίχοι του βρέθηκαν σε τοίχους της Πομπηίας!...
  • Τα κάτεργα χάνονται στα βάθη των αιώνων;
    Ο θεσμός της δουλείας ήταν τόσο αυτονόητος στην αρχαιότητα, ώστε δεν προκαλούσε τις διαμαρτυρίες ούτε καν του Πλάτωνα, που τον παραδεχόταν ως αναγκαίο, συνιστώντας απλώς τη βελτίωση των σχέσεων ανάμεσα σε κυρίους και δούλους. Ο Αριστοτέλης, πάλι, υποστήριξε, πως οι άνθρωποι είναι φύσει ελεύθεροι και φύσει δούλοι, και θεωρούσε το θεσμό της δουλείας πολύ φυσικό, υποστηρίζοντας ότι αφού σκοπός της πολιτείας είναι η ικανοποίηση των αναγκών της κοινωνικής ζωής, έπρεπε η οικογένεια να περιλαμβάνει τρεις κατηγορίες ατόμων: τους ελεύθερους άνδρες, τις ελεύθερες γυναίκες και τους δούλους!..
  • Τι είπε ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας για Ορθόδοξο Ναό στο «Σημείο Μηδέν»;
    «… Ο παλιός ναός του Αγίου Νικολάου παρακολούθησε, με οδηγό το πνεύμα της Ορθόδοξης ταπεινότητας και καρτερίας, όλη την πορεία γέννησης του νεωτερισμού τούτου. Από το 1832, που χτίσθηκε ως ιδιωτική κατοικία για να μετατραπεί στην συνέχεια σε συνοικιακό καπηλειό, από το 1916, όταν πια έγιναν τα θυρανοίξιά του ως χώρου ορθόδοξης λατρείας, ως την εποχή που «πνίγηκε» μέσα στον πληθωρικό όγκο των Δίδυμων Πύργων. Ο νέος Ναός του Αγίου Νικολάου, αρχιτεκτόνημα του Σαντιάγκο Καλατράβα, ενός δημιουργού με διαχρονική αλλά και παγκόσμια συνθετική δύναμη, θ’ αναδίδει την κομψή μα κι απέριττη λάμψη του «αναμμένου κεριού» ή του «λύχνου του άστρου», μεσ’ από την εμφαντική βυζαντινή επιρροή κυρίως της Μονής της Χώρας και της Αγίας Σοφίας...»
  • Οι εκλογές όπως πέρασαν διαχρονικά στη νεότερη ιστορία μας!
    Πριν από το 1923 ως μέσο εκδήλωσης της προτίμησης του ψηφοφόρου χρησιμοποιούνταν το σφαιρίδιο, το οποίο έριχναν σε ειδικές ψηφοδόχες. Από το 1923 όμως και μέχρι σήμερα χρησιμοποιείται το ψηφοδέλτιο, στο οποίο είναι γραμμένα τα ονόματα των υποψηφίων κάθε συνδυασμού. Στη διεξαγωγή των εκλογών έχουν χρησιμοποιηθεί μέχρι σήμερα στην Ελλάδα διάφορα συστήματα εκλογής. Ο εκλογικός νόμος που ψηφίζεται από τη Βουλή ορίζει όλες τις λεπτομέρειες του συστήματος το οποίο ισχύει κάθε φορά, προκειμένου να υπολογιστούν οι βουλευτικές έδρες που κερδίζει το κάθε κόμμα στη νέα Βουλή που προκύπτει.
  • Παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς ο αρχαιολογικός χώρος των Φιλίππων;
    Στο πλαίσιο αξιολόγησης βρίσκονται στην Καβάλα και αρχαιολόγοι του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, που εκτελεί ανασκαφές αυτό το διάστημα στους Φιλίππους και έχει συμβάλει σημαντικά στην προετοιμασία του φακέλου υποψηφιότητας, όπως επίσης και ο διευθυντής της Γαλλικής Αρχαιολογικής Σχολής που τα τελευταία 100 χρόνια σχετίζεται άμεσα με την ανάδειξη των αρχαιολογικών θησαυρών της φημισμένης αρχαίας πόλης των Φιλίππων. Διαβάστε το κείμενο που ακολουθεί!..
  • Γιατί οι ψηφοφόροι «μαυρίζουν» ορισμένους πολιτικούς στις εκλογές;
    Παλιότερα, όταν οι εκλογές γίνονταν με σφαιρίδια, υπήρχαν λευκά και μαύρα. Τα πρώτα ήταν θετικά, τα δεύτερα αρνητικά. Και οι ψηφοφόροι που δεν ήθελαν κάποιον υποψήφιο, τον «μαύριζαν» ρίχνοντας στην κληρωτίδα τα μαύρα σφαιρίδια. Βέβαια, οι εκλογές δεν γίνονταν πάντα με τη χρήση σφαιριδίων. Υπήρχαν στο παρελθόν ποικίλες πρακτικές που είχαν εφαρμοστεί από διάφορους λαούς κατά καιρούς και τόπους: άλλοτε πετραδάκια, ξυλάκια, σπόροι ή κουκιά. Μήπως ακόμη δεν λέγεται ότι οι πολιτικοί ενδιαφέρονται να λογαριάσουν τα κουκιά τους; Μια ενδιαφέρουσα ιστορία που έχει καταγράψει ο Πλούταρχος (Βίοι παράλληλοι, Περικλής 25-27) αποκαλύπτει τη μεγάλη ιστορική διάρκεια αυτών των πραγμάτων.
  • Τι ήταν για τους Υμνωδούς η Ακροστιχίδα;
    Πολλές ακροστιχίδες είναι λογοτεχνικά αριστουργήματα, όπως αυτές που έγραφαν οι Υμνωδοί, ιδιαίτερα από την βυζαντινή εποχή μέχρι σήμερα, προκειμένου να εγκωμιάσουν κάποιο έργο. Υπάρχουν, όμως, και ακροστιχίδες που δεν έχουν κάποια αισθητική αξία. Παραμένει όμως η πνευματική ευοσμία των λόγων.Άλλωστε, όπως λέει μια εκκλησιαστική ρήση: «Παν δώρημα τέλειον άνωθεν εστί καταβαίνον»!.. Διαβάστε ένα δείγμα ακροστιχίδας, που είναι αφιερωμένη στον Μελογράφο Ρωμανό τον Μελωδό, δια χειρός της Ισιδώρας Μοναχής Αγιεροθεϊτίσσης!.. Η Ακροστιχίδα αυτή φέρει την επιγραφή: «Άγιε Ρωμανέ Πρέσβευε Υπέρ Ημών»!..
  • Ποιος μιλάει άραγε για την Ξανθίππη τη γυναίκα του Σωκράτη;
    Με το έργο του «Ξανθίππη: Η σύντροφος του Σωκράτη», ο Ζεράλ Μεσαντιέ παρουσιάζει ένα αστυνομικό-φιλοσοφικό μυθιστόρημα που διαδραματίζεται στο χρυσό αιώνα του Περικλή. Είναι γεγονός ότι ο συγγραφέας με έναν εμπνευσμένο τρόπο, αναμιγνύοντας την ιστορική πραγματικότητα με τη μυθοπλασία, υφαίνει την πλοκή αυτού του βιβλίου στο οποίο η Ξανθίππη, η σύζυγος του άντρα που ενσαρκώνει στο πρόσωπό του τη φιλοσοφία, γίνεται αυτόκλητη ανακρίτρια, κατήγορος και τελικά αδιάκριτη μάρτυρας μιας εποχής που ακτινοβολεί ως τις μέρες μας!.. Διαβάστε το κείμενο!..
  • Ελληνικής ή ξενικής προέλευσης το Θέατρο Σκιών;
    Η μυστηριακή φύση του θεάτρου σκιών στις μουσουλμανικές χώρες έχει οδηγήσει πολλούς ερευνητές στην αναγωγή της καταγωγής του στις μυστηριακές τελετές των αρχαίων Ελλήνων και κυρίως στα «δρώμενα» των Ελευσίνιων μυστηρίων. Με την εξάπλωση του ελληνισμού στις ανατολικές περιοχές, πολλές θρησκείες της Μέσης Ανατολής δέχτηκαν από τους Έλληνες μυστικιστικά στοιχεία στις τελετές τους ή επηρεάστηκαν από αυτούς και αναβίωσαν δικά τους, προγενέστερα, μυστηριακά στοιχεία. Αυτές οι μυστηριακές τελετουργίες εκφράστηκαν και μέσα από το θέατρο σκιών, που θεωρούνταν το κατεξοχήν μυστηριακό θέατρο. Και τούτο γιατί η σκιά, ως έννοια, είχε σημαντικό μυστηριακό περιεχόμενο.
  • Μητέρα και γιος βρέθηκαν αγκαλιασμένοι 4.000 χρόνια;
    Στη συγκινητική ανακάλυψη μιας στοργικής αγκαλιάς 4.000 ετών ανάμεσα σε μια μητέρα και το παιδί της προχώρησαν Κινέζοι αρχαιολόγοι. Πιστεύεται πως η μητέρα προσπαθούσε να προστατέψει το παιδί της κατά τη διάρκεια ενός καταστροφικού σεισμού που έπληξε την επαρχία της Qinghai, στην κεντρική Κίνα, γύρω στο 2.000 π.Χ. Διαβάστε το κείμενο που ακολουθεί!..
  • Άλλο τα πολιτικά κόμματα και άλλο τα Πολιτικά του Αριστοτέλη!..
    Ο Αριστοτέλης θεωρεί πως η πόλη αναπτύχθηκε φυσικά από τη συνένωση πολλών οικογενειών στα χωριά, και από τα χωριά στην Πολιτεία. Έτσι η πόλη πρέπει να θεωρηθεί ως επέκταση της οικογένειας. Όπως η συμβίωση του ανθρώπου σε οικογένεια επιβάλλεται από τη φύση, κατά τον ίδιο τρόπο και η πολιτική συμβίωση είναι θεσμός που έχει τις ρίζες του στην ανθρώπινη φύση!..
  • Η Ιστορία είναι Επιστήμη;
    Κατά την πρώτη εμφάνιση της ιστοριογραφίας, αφηγητές και χρονικογράφοι ανέφεραν όλα τα γεγονότα των οποίων υπήρξαν άμεσοι ή έμμεσοι μάρτυρες, χωρίς να καταβάλουν προσπάθεια κριτικής ή ερμηνευτικής προσέγγισης, όπως έκανε αργότερα ο Ηρόδοτος, ο Τίτος-Λίβιος ή ο Φρουασάρ. Πρόθεσή τους ήταν να διασκεδάσουν, να εκπλήξουν και να προσελκύσουν την προσοχή του κοινού ή να διηγηθούν τα θρυλικά κατορθώματα επιφανών ανδρών. Η ερμηνευτική ιστορία, με πρωτοπόρους τον Θουκυδίδη και τον Τάκιτο, γνώρισε μεγάλη άνθηση τον 18ο αι. με τον Μποσιέ, τον Βολτέρο και τον Μοντεσκιέ στη Γαλλία, τον Βίκο στην Ιταλία και τον Γκίμπον στην Αγγλία. Ωστόσο, ακόμη και στο έργο αυτών των συγγραφέων η φροντίδα για αυστηρή ακρίβεια νοθευόταν συχνά από το μεροληπτικό πάθος τους!.. Διαβάστε το κείμενο που ακολουθεί!..