Το Σχόλιο της Ημέρας

Το Σχόλιο της Ημέρας

Επίκαιρα σχόλια και ανεξάρτητη κριτική πάνω σε θέματα καθημερινότητας, αρχής γενομένης από την πολιτική ζωή του τόπου και καταλήγοντας –αν χρειαστεί- στην αυτοκριτική, για να μη βγάζει κανείς τον εαυτό του απ’ έξω!.. «Μη κρίνετε, ίνα μη κριθήτε» έλεγε ο Χριστός (Ματθ. 7,1).

 

  • Καθώς έρχεται το Πάσχα!..
    Θύμησες και αναμνήσεις από τα χρόνια της αθωότητας, της αγάπης και της ανθρωπιάς!.. Ήταν τα χρόνια της παιδικής αγνότητας!... Τότε που η καρδιά μας ήταν γεμάτη από αγάπη, συμπόνια και ανθρωπιά, ενώ παντού αντικρίζεις σήμερα την πονηρία, το μίσος και την απανθρωπιά!.. Αυτός, δυστυχώς, είναι ο κόσμος μας!..
  • Για ποια Αφροδίτη της Μήλου θα μιλάμε στο μέλλον;
    Θυμηθείτε με!... Σαν σήμερα, 8 Απριλίου του 1820, ένας αγρότης στη Μήλο, σκάβοντας στο κτήμα του, ανακαλύπτει ένα αρχαίο γυναικείο άγαλμα. Είναι η πασίγνωστη, για τους ξένους, Αφροδίτη της Μήλου, που βρίσκεται στο Μουσείο του Λούβρου, στο Παρίσι. Κι όμως!... Εκτός από τα εγκυκλοπαιδικά λεξικά κανείς δεν αναφέρεται σ’ αυτήν! Γνωρίζουμε όμως πολύ καλύτερα τα σύγχρονα μοντέλα, αφού τα σύγχρονα ΜΜΕ τα προβάλουν τόσο πολύ, ώστε να επισκιάζουν το ένδοξο και λαμπερό παρελθόν!..
  • Γιατί τόση ξενομανία των Ελλήνων καλλιτεχνών;
    Έχουμε μία πανέμορφη Χώρα η οποία, παρ’ όλα τα διοικητικά της χάλια, εξακολουθεί να έχει απίθανες ομορφιές, που είναι άγνωστες ακόμη και στον πιο ευφάνταστο καλλιτέχνη ή παρουσιαστή!... Εν τούτοις πολλοί επαίρονται και καυχώνται ότι πήγαν στην … Ταϊλάνδη ή κάπου αλλού για να κάνουν Χριστούγεννα, Απόκριες ή Ανάσταση και όχι στην Ελλάδα!..
  • Πώς έγινε η εισβολή των Γερμανών ναζί στην Ελλάδα;
    Ένα ιστορικό ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ, παραγωγής του 1991, με αφορμή τα 50 χρόνια από την εισβολή των γερμανικών στρατευμάτων στην Ελλάδα που έγινε με το συνθηματικό όνομα «Επιχείρηση Μαρίτα». Φωτίζεται το κλίμα που επικρατούσε στο ελληνικό μέτωπο και οι πρώτες βδομάδες της Κατοχής, το διάστημα δηλαδή που ήρθαν για πρώτη φορά σε επαφή και σύγκρουση δύο διαφορετικές νοοτροπίες και αντιλήψεις ζωής. Πώς έγινε όμως η εισβολή;
  • Τι έτρωγε, λέει, ο Λούκουλος στο τραπέζι του;
    Όταν μια φορά επρόκειτο να καθίσει να φάει μόνος του και γι᾽ αυτό του έστρωσαν τραπέζι και του ετοίμασαν ένα δείπνο μέτριο, αγανάκτησε και φώναξε τον υπηρέτη. Εκείνος του αποκρίθηκε πως νόμισε ότι δεν χρειαζόταν πολυτέλεια στο τραπέζι αφού δεν είχε κανένα προσκεκλημένο. Ο Λούκουλος τότε του είπε: --Τι λες; Δεν ξέρεις ότι σήμερα στου Λούκουλου τρώει ο Λούκουλος;
  • Η ιστορική συνάντηση Ελληνισμού και Χριστιανισμού!..
    Και μόνον το γεγονός ότι μέσα στις σελίδες της Παλαιάς και Καινής Διαθήκης ξεπηδούν πάνω από 2000 αρχαία ελληνικά ονόματα, που ο ίδιος ο Ιώσηπος, αλλά και άλλοι ιστορικοί, διέσωσαν και τα οποία επιβεβαιώνονται όχι μόνον μέσα στην Ιουδαϊκή Αρχαιολογία, αλλά και σε ένα πλήθος άλλων ιστορικών έργων της αρχαιότητος, αποδεικνύει την μεγάλη σημασία που διαδραματίζει για τους Έλληνες ο πνευματικός αυτός πλούτος με όλα εκείνα τα θησαυρίσματα που μπορεί κανείς να αλιεύσει μέσα στις χιλιάδες σελίδες της Βίβλου και των οποίων τα στοιχεία είναι τόσα πολλά, «ων ουκ έστιν αριθμός»!
  • Κάηκε ή όχι η Βιβλιοθήκη της Αλεξανδρείας;
    Το γεγονός ότι την Βιβλιοθήκη της Αλεξανδρείας, που πρώτος οραματίστηκε ο Μέγας Αλέξανδρος και υλοποίησε ο Πτολεμαίος Α' ο Σωτήρ, προσπάθησαν να την πυρπολήσουν πολλές φορές. Την πρώτη επί Αυτοκράτορος Ιουλίου Καίσαρος (47 π.Χ.) η οποία μάλλον ήταν ασήμαντη διότι εκάησαν μερικοί κύλινδροι στις αποθήκες, που είχαν μεταφερθεί για να φορτωθούν στα καράβια που ήσαν στην παραλία. Εάν είχε γίνει σημαντική καταστροφή θα την ανέφερε πρώτος ο Ιούλιος Καίσαρ, που ήταν και λόγιος, μέσα στα έργα του ή τουλάχιστον κάποιοι ιστορικοί.
  • Υπήρξαν φιλοσοφικές διαφορές μεταξύ αρχαίων Ελλήνων και Γραφής;
    Βεβαίως, φοβερές και αβυσσαλέες διαφορές, δεν θα βρούμε μόνον μεταξύ των Αρχαίων Ελλήνων Φιλοσόφων, αλλά και μέσα στην ίδια την Αγία Γραφή: Ο Μωϋσής, για παράδειγμα, αναγκάσθηκε να θρυμματίσει τις πλάκες με τις Δέκα Εντολές μόλις είδες τους συμπατριώτες του να προσκυνούν τα είδωλα, ενώ οι ίδιοι οι Ιουδαίοι εσταύρωσαν τον Ιησού Χριστό! («Άρον, άρον σταύρωσον αυτόν»).
  • Πόσοι αρχαίοι είχαν επιστρέψει από τον Κάτω Κόσμο;
    Σε πολλά μέρη του αρχαίου κόσμου υπήρχαν τα λεγόμενα «στόμια του Άδη», όπου γίνονταν ιεροπραξίες για την εξιλέωση των θεοτήτων του Κάτω Κόσμου, μπορούσαν όμως να ανακαλούνται στα ιερά που ιδρύονταν εκεί και ψυχές νεκρών. Μερικοί μύθοι διηγούνταν πως και ζωντανοί ήρωες μπόρεσαν να κατέβουν στον Άδη από τα στόμια αυτά, ιδίως του Ταινάρου, και να επανέλ­θουν κατόπιν στον Επάνω Κόσμο!..
  • Μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι;
    Βεβαίως, το παραπάνω βιβλικό εδάφιο, χρήζει πολλών ερμηνειών και εξηγήσεων και δεν είναι της παρούσης στιγμής να γίνει παρόμοια ανάλυση. Ωστόσο, μη λησμονούμε, ότι ο Χριστός ήθελε τον άνθρωπο αγαθό, με την έννοια να μη βασανίζει εαυτόν σε ατέρμονες φιλοσοφικές αναζητήσεις και αγωνίες, αφού το κακόν της ημέρας είναι αρκετόν!..
  • Πώς έβλεπε την Ρωμιοσύνη και την Ορθοδοξία ο Φώτης Κόντογλου;
    «Οι αγράμματοι ποιητές των βουνών, μέσα στα τραγούδια που κάνανε, και που δε θα τα φτάξει ποτέ κανένας γραμματιζούμενος, μιλάνε κάθε τόσο για. τη Θρησκεία μας, για το Χριστό, για την Παναγιά, για τους δώδεκα Αποστόλους, για τους αγίους. Πολλές παροιμίες και ρητά και λόγια που λέγει ο λαός μας, είναι παρμένα από τα γράμματα της Εκκλησίας. Η Ρωμιοσύνη είναι ζυμωμένη με την ορθοδοξία, γι᾿ αυτό Χριστιανός κ᾿ Έλληνας ήτανε το ίδιο. Από τότε που γινήκανε χριστιανοί οι Έλληνες, πήρανε στα χέρια τους τη σημαία του Χριστού και την κάνανε σημαία δική τους…»
  • Γιατί ορισμένοι αρχαίοι γάμοι θεωρούνται ανήθικοι;
    Μολονότι οι μυθογράφοι, προπάντων από τη χριστιανική εποχή και μετά, δίνουν την εντύπωση πως θεωρούν τους γάμους αυτούς πράξεις ακολασίας, οι προγενέστεροι ποιητές και μυθογράφοι προσπαθούν να ανακαλύψουν τους βαθύτερους λόγους, που οδήγησαν το θεό να αποκτήσει παιδιά με θνητές γυναίκες. Έτσι εξηγούσαν τη γέννηση της Ελένης από την επιθυμία του να μειώσει τον υπερβολικά πολυάριθμο πληθυσμό της Ελλάδας και της Ασίας, προκαλώντας μία αιματηρή σύγκρουση. Κατά τον ίδιο τρόπο η γέννηση του Ηρακλή είχε ως σκοπό να φέρει στον κόσμο έναν ήρωα ικανό να απαλλάξει τη γη από τα κακοποιά τέρατα!..
  • Άρρητα ρήματα του Διονυσίου Σολωμού!..
    «Χαίρετε, λοιπόν, θείοι τόνοι, οξείες, βαρείες, περισπωμένες! χαίρετε, ψιλές, δασείες, στιγμές, μεσοστιγμές, υποστιγμές, ερωτηματικές, χαίρετε! Ο κόσμος τρέμει τη δύναμή σας και ουδέ ποιητής ουδέ λογογράφος ημπορεί να γράψει λέξη χωρίς πρώτα να σας υποταχθεί. Εσείς εμπνεύσατε, πριν γεννηθείτε, τον Όμηρο όταν ετραγουδούσε την Ιλιάδα, την Οδύσσεια, τους Ύμνους, και ο λαός της Ελλάδας τον επερικύκλωνε και τον εκαταλάβαινε. « (Διονύσιος Σολωμός)
  • Οι παρακαταθήκες του Κωνσταντίνου Παπαρρηγόπουλου!
    Το έργο του Παπαρρηγόπουλου ανταποκρινόταν απόλυτα στο πνεύμα της εποχής του. Για τον λόγο αυτό, αλλά και για τη σαφήνεια, την καλλιέπεια και την επική πράγματι πνοή του, όχι μόνο αγαπήθηκε και διαβάστηκε από τον λαό, αλλά και αποτέλεσε την επίσημη εθνική Βίβλο του νέου ελληνισμού. Το έργο του, παρά το γεγονός ότι είχε περάσει ήδη ένας αιώνας από τότε που γράφτηκε και παρά τις επιφυλάξεις που μπορεί να έχει ένας σύγχρονος ιστορικός, παραμένει ακόμα το σπουδαιότερο μνημείο της νεοελληνικής ιστοριογραφίας.