Ελληνισμός και Ορθοδοξία

Ελληνισμός και Ορθοδοξία

Μία προσέγγιση των δύο μεγάλων μεγεθών της παγκόσμιας ιστορίας, όπως είναι ο Ελληνισμός και η Ορθοδοξία, μέσα από το πρίσμα της μελέτης διαφόρων κειμένων και της ιστορικής ερεύνης στον χώρο του επιστητού.  Τα άρθρα, που ακολουθούν, θα φροντίσουμε να καλύπτουν διαχρονικά όλη την περίοδο της Ελληνικής Ιστορίας, από τα χαράματα του Ελληνικού Πολιτισμού και της Χριστιανικής Ιστορίας ή της Ορθοδοξίας μέχρι σήμερα.

 
  • Από τον Ορφέα ως τον Κεχρισμένο!..
    Διαβάστε τι γράφουμε μέσα στο βιβλίο μας: «Ιησούς Χριστός: Ελληνισμός-Χριστιανισμός» για τις διαχρονικές και αιώνιες σχέσεις Ελληνισμού και Χριστιανισμού, έτσι όπως καταγράφονται από διάφορους ιστορικούς και καταξιωμένους Έλληνες δημοσιογράφους!... Στοιχεία τα οποία αποδεικνύουν την προλείανση του εδάφους για την Έλευση του Θεανθρώπου πάνω στη γη!…
  • Άλλη μια συνάντηση Ελληνισμού και Ορθοδοξίας!..
    «Ο στόχος της έκθεσης των κειμηλίων στον πύργο του Αγίου Γεωργίου είναι διττός. Η έκθεση φιλοδοξεί, αφενός, να υπερτονίσει τον οικουμενικό χαρακτήρα της ελληνορθόδοξης παράδοσης στη χώρα της Αιγύπτου και σε ολόκληρη την αφρικανική ήπειρο και, αφετέρου, να αποτελέσει μαρτυρία της ιστορικής συνέχειας και της σημασίας του μνημείου για την ελληνική κοινότητα» εξηγούν στο άρθρο τους σημαντικοί αρθρογράφοι. Δεν έχουμε, λοιπόν, παρά να το διαβάσουμε!..
  • Στους Φιλίππους της Μακεδονίας που περπάτησε ο Παύλος!..
    Μια πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση φωτογραφίας, η οποία είναι αφιερωμένη στον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων, δεδομένου ότι αποτελεί την επίσημη συμμετοχή της Ελλάδας στον 6ο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Μήνα, που διοργανώνει στην Ουάσιγκτον η αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην αμερικανική πρωτεύουσα!.. «Ιδιαίτερη είναι η σημασία του χώρου ως συμβόλου της ευρωπαϊκής κληρονομιάς, καθώς σε αυτόν συναντιούνται οι τρεις βασικότεροι άξονές της: ο ελληνικός πολιτισμός, το ρωμαϊκό δίκαιο και ο Χριστιανισμός», όπως επισημαίνει η κα Δαδάκη!
  • Το Τροπάριο της Κασσιανής και ο Φώτης Κόντογλου!..
    Μήπως ήρθε η ώρα να διαβάσουμε τη νεοελληνική απόδοση (και όχι μετάφραση, που λέγουν ορισμένοι) του Φώτη Κόντογλου για το Τροπάριον της Κασσιανής η οποία τιμήθηκε τόσο πολύ από τις ίδιες τις γυναίκες και ιδίως τις Ελληνίδες Ορθόδοξες Χριστιανές;
  • Εθνική υπόθεση, λοιπόν, ο Καύκασος και ο Γολγοθάς;
    Αλήθεια είναι ότι για το προφητικό έργο του Αισχύλου «Προμηθεύς Δεσμώτης» έχουμε γράψει αρκετά κείμενα σε άρθρα μας και ιδίως μέσα στο έργο μας «Ιησούς Χριστός: Ελληνισμός-Χριστιανισμός». Διαβάστε, όμως, τι αναφέρει, μεταξύ άλλων, σε ένα περισπούδαστο άρθρο, που δημοσίευσε στο παρελθόν –και μάλιστα σε 2 συνέχειες- η εφημερίδα «Πατρίς Βουκουρεστίου», της Τρίτης 23/24 Απριλίου 1893. Αξίζει τον κόπο!...
  • Ποιος ήταν άραγε ο Άγιος Ονησίφορος;
    Επειδή σήμερα η Εκκλησία μας τιμά τη μνήμη του Αγίου Ονησιφόρου, που έγινε κυριολεκτικά επίκαιρος λόγω της ονομασίας που πήρε … ένα θαλάσσιο οικόπεδο στην κυπριακή ΑΟΖ, ας δούμε ποιος ήταν αυτός ο άγιος και πόσα πράγματα διαδραματίστηκαν στη ζωή του!...
  • Η διαχρονική συνάντηση Ελληνικού και Ορθοδόξου πνεύματος!..
    Κάθε ιδαλγός της ελληνικής αναλαμπής, κάθε ερευνητής με καθαρή καρδιά, ακόμη και σήμερα στην καταλυτική εποχή μας, πατώντας στα ιερά χώματα της Αγίας Λαύρας, αισθάνεται αλλιώς, κάτι διαφορετικό, κάτι ανάμεικτο, με νοσταλγία, συγκίνηση, φευγαλέα χαρά και λύπη. Γιατί; Μήπως γιατί σε αυτόν τον χώρο, την πρώτη ελεύθερη βουνοκορφή της χώρας μας συγκεντρώνονται αντιπροσωπευτικά όλες οι σπίθες, όλες οι αρετές, αλλά και τα ελαττώματα, τα λάθη, οι ενέργειες ή οι παραλείψεις του γένους μας;
  • Μήνυμα ενότητας από τη Σινασό Καππαδοκίας!..
    Μία διακομματική αντιπροσωπεία στην πατριαρχική λειτουργία στη Σινασό της Καππαδοκίας, τούτες τις μέρες, όπου ο Ελληνισμός και ο Χριστιανισμός βάλλονται πανταχόθεν, μεταφέρει όχι μονάχα το μήνυμα της αγάπης, αλλά και της ενότητας μεταξύ των Ελλήνων!..
  • Τι έγραφε ο Χριστόδουλος για τον προσήλυτο ελληνισμό;
    Διαβάστε τι γράφει εν μέσω άλλων ο (μακαριστός σήμερα) Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Χριστόδουλος μέσα στο βιβλίο του «ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΗΛΥΤΟΣ: Η μετάβαση του Ελληνισμού από την αρχαιότητα στον Χριστιανισμό», δεδομένου ότι οι απόψεις του γράφοντος συμπίπτουν απολύτως με τις απόψεις που εκφράζει για τον Ελληνισμό και την Ορθοδοξία ο Αρχιεπίσκοπος, ο οποίος λέει τα εξής:
  • Τι πίστευαν οι αρχαίοι για την Ανάσταση;
    Όλοι οι θνητοί πάνω στη γη εξορκίζουν το θάνατο. Και όμως «ο δαίμων ο την ημετέραν μοίραν ειληχώς απαραίτητος», όπως έλε­γαν οί αρχαίοι, δηλαδή ο Θεός, που πήρε τη μοίρα μας στα χέρια του, δεν μας αφή­νει με τίποτε. Αυτό πίστευαν οι προγονοί μας, γιατί αυτό έβλεπαν. Η καρδιά όμως του καθενός δεν μπαίνει στα καλούπια του νου, γιατί έχει τη δική της ιστορία, είναι αυτό που έλεγε ο Μακρυγιάννης το «αμανέτι του Θεού»!..
  • Ποιος μιλάει για τον Ευστάθιο τον Κατάφλωρο;
    Κι όμως!.. Ο ιερωμένος αυτός, που έγινε Αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης, όταν το 1185 οι Νορμανδοί κυρίεψαν τη Θεσσαλονίκη, δεν έφυγε όπως άλλοι, αλλά έμεινε στην πόλη και υπέφερε μαζί με το ποίμνιό του, ενώ έγινε ονομαστός στην ιστορία των γραμμάτων για τα σχόλιά του σε αρχαία κείμενα, ιδιαίτερα για το έργο του «Παρεκβολαί εις την Ομήρου Οδύσσειαν και Ιλιάδα» (σχόλια δικά του και παλαιότερων στα δύο ομηρικά ποιήματα και εισαγωγή στην ποίηση γενικά και την ομηρική ειδικότερα). Έγραψε επίσης «Πινδαρικαί Παρεκβολαί», «Παρεκβολάς εις Διονύσιον τον περιηγητήν», «Ιστορίαν της αλώσεως της Θεσσαλονίκης υπό των Νορμανδών» κ.ά.
  • «Περί Μεσαίωνος και Βυζαντιακού Ελληνισμού»
    «… το βαθύ του μέσου αιώνος σκότος επειράχθησαν να άρωσι μεγάλοι άνδρες, ως ο Φώτιος, Κωνσταντίνος ο Πορφυρογέννητος και ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Ευστάθιος, εισαγάγοντες πολλάς ακτίνας ελληνικού φωτός». Δεύτε ήδη είδωμεν, ει ταύτα ούτως έχει, και ει ακριβή εισί τα ρηθέντα. (Αγίου Νεκταρίου, Επισκόπου Πενταπόλεως: «Περί Μεσαίωνος και Βυζαντιακού Ελληνισμού»)
  • Οι Μαθητές Σωκράτη και Ιησού (6)
    Μια μεγάλη ιστορική έρευνα για το τι βίωσαν κοντά στους Διδασκάλους των οι μαθητές του Αθηναίου φιλοσόφου και του Γαλιλαίου! Ποιοι έμειναν πιστοί στις Διδασκαλίες τους και γιατί ορισμένοι Μαθητές ακολούθησαν διαφορετικούς δρόμους! Πώς δηλαδή ορισμένοι εξ αυτών έμειναν πιστοί στον Διδάσκαλό τους, ενώ άλλοι ακολούθησαν διαφορετική πορεία, για να μην πούμε εντελώς αντίθετη προς την φιλοσοφική αντίληψη του Διδασκάλου των! Ποία η φιλοσοφία των δύο μεγάλων ανδρών της παγκόσμιας ιστορίας και ποία η ουσιώδης διαφορά μεταξύ ομοιοτήτων και ταυτοπροσωπίας ή ταυτοσημίας μεταξύ Σωκράτους και Ιησού! Σήμερα θ’ ασχοληθούμε με τον Κέβη, τον μαθητή του Σωκράτη!..
  • Οι Μαθητές Σωκράτη και Ιησού (5)
    Μια μεγάλη ιστορική έρευνα για το τι βίωσαν κοντά στους Διδασκάλους των οι μαθητές του Αθηναίου φιλοσόφου και του Γαλιλαίου! Ποιοι έμειναν πιστοί στις Διδασκαλίες τους και γιατί ορισμένοι Μαθητές ακολούθησαν διαφορετικούς δρόμους! Πώς δηλαδή ορισμένοι εξ αυτών έμειναν πιστοί στον Διδάσκαλό τους, ενώ άλλοι ακολούθησαν διαφορετική πορεία, για να μην πούμε εντελώς αντίθετη προς την φιλοσοφική αντίληψη του Διδασκάλου των! Ποία η φιλοσοφία των δύο μεγάλων ανδρών της παγκόσμιας ιστορίας και ποία η ουσιώδης διαφορά μεταξύ ομοιοτήτων και ταυτοπροσωπίας ή ταυτοσημίας μεταξύ Σωκράτους και Ιησού! Σήμερα θ’ ασχοληθούμε με τον Αρίστιππο τον Κυρηναίο, τον μαθητή του Σωκράτη!..