Ελληνική Παιδεία

Ελληνική Παιδεία

Η κουκουβάγια ήταν ένα έμβλημα που είχαμε ως Γυμνασιόπαιδες στα πηλίκιά μας (ένα είδος μαθητικού καπέλου) και κανείς δεν μας είχε εξηγήσει  ποτέ για ποιο λόγο  βάζαμε την κουκουβάγια μπροστά σ' αυτό πηλίκιο. Πολλοί ισχυρίζονταν ότι η κουκουβάγια ήταν απ' τα πανάρχαια χρόνια έμβλημα της σοφίας, ενώ οι αρχαίοι πρόγονοί μας προφανώς γνώριζαν καλύτερα από εμάς τους Νεοέλληνες, ότι η κουκουβάγια δεν είναι έμβλημα σοφίας (κάθε άλλο, μάλιστα), αλλά ένα πτηνό, που έχει την ικανότητα να διακρίνει τα πάντα μέσα στο σκοτάδι! Για το ξεδιάλυμα αυτού του σκοταδιού, λοιπόν, ανοίγουμε αυτήν την κατηγορία με τίτλο: "Ελληνική Παιδεία"!..

  • Ποια ήταν άραγε η παιδαγωγική στα πανάρχαια χρόνια;
    Στο φιλελεύθερο-δημοκρατικό κράτος της Αθήνας αναπτύχθηκαν παιδαγωγικά συστήματα που μπορούμε να πούμε ότι προοιωνίζουν το πνεύμα της νεότερης ευρωπαϊκής παιδείας. Στην κλασική Αθήνα του 5ου αι. π.Χ. η πολιτιστική ζωή αποτελεί ένα σπουδαίο σχολείο παιδείας και αγωγής για κάθε πολίτη. Μεγάλη αξία αποδίδεται και στην οικογένεια και οι γονείς κάθε κοινωνικής τάξης είναι υποχρεωμένοι από το νόμο να φροντίζουν για τη μουσική και πνευματική και σωματική εκπαίδευση των παιδιών τους ήδη από την ηλικία των επτά ετών.
  • Τι καταγγέλλει ο κ. Γιάννης Δημαράς για τα νέα βιβλία Γλώσσας του Δημοτικού Σχολείου και του Γυμνασίου;
    "Στα νέα βιβλία Γλώσσας του Δημοτικού Σχολείου και του Γυμνασίου εμφανίζονται απαράδεκτα κείμενα που διδάσκονται. Κείμενα τα οποία γκρεμίζουν την εθνική και θρησκευτική συνείδηση των παιδιών μας, καλλιεργούν το πρότυπο του απάτριδος καταναλωτή, απαξιώνουν ιδανικά και ήρωες και τελικά ενισχύουν την ήδη προϊούσα εθνική κατάθλιψη. Δεσπόζει η απροκάλυπτη περιφρόνηση των εθνικών μας αξιών, της θρησκείας μας ως δείγμα ευρωπαϊκής προόδου..."
  • Ώστε η μαθητική ποδιά ήταν το πρόβλημα της παιδείας;
    Χαρές και πανηγύρια τότε από πλευράς κοριτσιών που «απελευθερώθηκαν» από την ποδιά, αλλά που –δυστυχώς- «δεσμεύθηκαν» από τους καθημερινούς μπελάδες τι φόρεμα πρέπει να φορέσουν όχι απλώς για να αρέσουν σε κάποιους κυρίους, αλλά και για να κάνουν επίδειξη στις συμμαθήτριές τους! Ή μήπως κάνουμε λάθος; Διαβάστε το κείμενο που ακολουθεί!..
  • Η Παιδεία και η Επιστήμη στην Κωνσταντινούπολη και αλλού!..
    Διαβάστε το παρακάτω κείμενο, όπου ο Άγιος Νεκτάριος θίγει το μεγάλο θέμα της Παιδείας και της Επιστήμης, όπως για παράδειγμα, στην Κωνσταντινούπολη όπου «η αυτοκρατορική ακαδημία ην μέγα Πανεπιστήμιον εν ω διδάσκοντο αι επιστήμαι. Επίσης και εν Αθήναις έτι ήκμαζεν η ελληνική παιδεία, ως και εν Αλεξανδρεία και εν Βηρυτώ και εν Μικρά Ασία και εν πολλοίς άλλοις κέντροις του Ελληνισμού»!..
  • Αγωγή και μόρφωση του παιδιού ή «λευκή εβδομάδα»;
    Με αφορμή το γεγονός ότι ορισμένοι, παρά τις αντιδράσεις, σκέπτονται να υλοποιήσουν την επιθυμία μιας μερίδας ξανοδοχοϋπαλλήλων για «λευκή εβδομάδα», δηλαδή για μία περίπου εβδομάδα οι μαθητές να μην κάνουν μάθημα, προκειμένου οι μαθητές να ψυχαγωγηθούν με μαθήματα σκι, χιονοδρομίες κλπ., καταχωρούμε ένα άρθρο περί της πραγματικής επιστήμης της αγωγής και της μόρφωσης του παιδιού, αλλά και τις αντιδράσεις για την «λευκή εβδομάδα»!..
  • «Το γενναίο ναυτόπουλο»!..
    Διαβάστε με τι κείμενα μας διαπαιδαγωγούσαν εκείνα τα χρόνια οι δικοί μας δάσκαλοι της δεκαετίας 1950 και 1960 όπου οι δάσκαλοι ήσαν πραγματικοί εθνοπαιδαγωγοί και η μοναδική ικανοποίησή τους ήταν –ακόμη και με προσωπικές θυσίες- να μαθαίνουν το παιδιά γράμματα στο σχολείο και όχι αυτά που διαβάζουμε σήμερα στις εφημερίδες και τα περιοδικά ή που ακούμε και βλέπουμε σε όλα τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα!.. Βεβαίως και υπάρχουν εξαιρέσεις!.. Αλλά, δυστυχώς, δεν είναι ο κανόνας!..
  • Πώς οι καλόγεροι διέσωσαν τα αρχαία ελληνικά έργα!..
    Ποια ήσαν, αλήθεια, τα αντιγραφικά εργαστήρια, μέσα στα οποία οι Άγιοι-αντιγραφείς διέσωζαν την αρχαία ελληνική και βυζαντινή γραμματεία; Βέβαια, τα εργαστήρια αντιγραφής ατόνησαν με τον καιρό όταν η τέχνη της τυπογραφίας καθιερώθηκε ως το μέσο για την αναπαραγωγή των κειμένων. Τα τυπωμένα βιβλία των ηγεμονικών συλλογών, πολλά από τα οποία τυπώνονταν σε ειδικά τραβήγματα χρησιμοποιώντας χαρτί πολυτελείας η και δέρμα, εξωραΐζονται και με τα πολυτελή δεσίματα, περίτεχνα στολισμένα σύμφωνα με το ιδιαίτερο γούστο της κάθε εποχής, άλλοτε δερμάτινα, άλλοτε καμωμένα από υφάσματα πολυτελή ή από μέταλλα καλοδουλεμένα!..
  • Ποια είναι η επιστήμη της αγωγής και μόρφωσης του παιδιού σε διαχρονικό επίπεδο;
    Χαρακτηριστικό παράδειγμα η κλασική Αθήνα του 5ου αι. π.Χ. όπου η πολιτιστική ζωή αποτελεί ένα σπουδαίο σχολείο παιδείας και αγωγής για κάθε πολίτη. Μεγάλη αξία αποδίδεται και στην οικογένεια και οι γονείς κάθε κοινωνικής τάξης είναι υποχρεωμένοι από το νόμο να φροντίζουν για τη μουσική και πνευματική και σωματική εκπαίδευση των παιδιών τους ήδη από την ηλικία των επτά ετών!..
  • Πώς βλέπουν οι μαθητές την Ελένη του Ευριπίδη;
    Ίσως χρειάζεται καμιά φορά κι εμείς οι μεγαλύτεροι να ρίχνουμε μια ματιά στα σχολικά βιβλία των παιδιών, ώστε οι μαθητές να μην αισθάνονται μόνοι και από πλευράς μας να τους δίνουμε ό,τι πολυτιμότερο έχει η ψυχή μας: την αγάπη μας σ’ αυτά!.. Οι Έλληνες όταν αγαπήσουν Ελλάδα και Χριστό, αγαπούν όλες τις ανθρώπινες αξίες!...
  • Η Παγκόσμια Ελληνική Σοφία!.. (2)
    Ο πνευματικός αυτός πολιτισμός, ο ελληνικός, μπολιάζοντας και ποτίζοντας όλες τις φιλοσοφίες, μεταλαμπαδεύτηκε, πριν και μετά την έλευση του Χριστού, και σ’ άλλους τόπους, από κατακτητές που αιχμαλωτίστηκαν από το θάμβος του, για να διαδοθεί σε όλο το γνωστό τότε κόσμο και να συνεχίσει την ένδοξη πορεία της ανθρώπινης γνώσεως μέχρι των ημερών μας, αφού πρώτα πέρασε από τρομερές καταστρεπτικές και ανασταλτικές ιστορικές περιπέτειες.
  • Η Παγκόσμια Ελληνική Σοφία!.. (1)
    Ο πνευματικός αυτός πολιτισμός, ο ελληνικός, μπολιάζοντας και ποτίζοντας όλες τις φιλοσοφίες, μεταλαμπαδεύτηκε, πριν και μετά την έλευση του Χριστού, και σ’ άλλους τόπους, από κατακτητές που αιχμαλωτίστηκαν από το θάμβος του, για να διαδοθεί σε όλο το γνωστό τότε κόσμο και να συνεχίσει την ένδοξη πορεία της ανθρώπινης γνώσεως μέχρι των ημερών μας, αφού πρώτα πέρασε από τρομερές καταστρεπτικές και ανασταλτικές ιστορικές περιπέτειες.
  • Η χρησιμότητα του βιβλίου δια μέσου των αιώνων!..
    Λένε πως το βιβλίο, με την ηλεκτρονική εποχή που ζούμε, διανύει το τέλος της ρομαντικής διαδρομής του μέσα στους αιώνες!.. Ίσως οι Έλληνες να είναι φορτισμένοι συναισθηματικά, ιδιαίτερα μετά το κλείσιμο του ιστορικού βιβλιοπωλείου της «Εστίας»!.. Είναι, όμως, έτσι τα πράγματα ή μήπως το βιβλίο απλώς γυρίζει μια ακόμη σελίδα μέσα στην ιστορία του;
  • Η Ελληνική παιδεία και η Εκκλησία!
    Η βαρυσήμαντη εγκύκλιος του Αρχιεπισκόπου Κύπρου κκ Χρυσοστόμου, για την ελληνική παιδεία και τη γλώσσα, που κάποιοι, με διάφορα προσχήματα ή επινοήσεις, επιχειρούν να υποβαθμίσουν έναντι των γενεών εκείνων που διατήρησαν ως κόρην οφθαλμού την ελληνική γλώσσα!
  • Ο Πατροκοσμάς και η Ελληνική Παιδεία!..
    Τι πίστευε ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός για την Ελληνική παιδεία και τα Ελληνικά γράμματα, έτσι όπως ακριβώς ελέχθησαν από τον ίδιον στις διδαχές και στις προφητείες του αποδεικνύοντας πόσο διορατικός και πόσο μεγάλος ήταν αυτός ο προφήτης του Γένους μας, ο οποίος πίστευε ακράδαντα στον Ελληνισμό και στην Ορθοδοξία!.. Διαβάστε τι γράφουμε μέσα στο βιβλίο μας "Ο Άγνωστος Πατροκοσμάς"!..