Ελληνική Παιδεία

Ελληνική Παιδεία

Η κουκουβάγια ήταν ένα έμβλημα που είχαμε ως Γυμνασιόπαιδες στα πηλίκιά μας (ένα είδος μαθητικού καπέλου) και κανείς δεν μας είχε εξηγήσει  ποτέ για ποιο λόγο  βάζαμε την κουκουβάγια μπροστά σ' αυτό πηλίκιο. Πολλοί ισχυρίζονταν ότι η κουκουβάγια ήταν απ' τα πανάρχαια χρόνια έμβλημα της σοφίας, ενώ οι αρχαίοι πρόγονοί μας προφανώς γνώριζαν καλύτερα από εμάς τους Νεοέλληνες, ότι η κουκουβάγια δεν είναι έμβλημα σοφίας (κάθε άλλο, μάλιστα), αλλά ένα πτηνό, που έχει την ικανότητα να διακρίνει τα πάντα μέσα στο σκοτάδι! Για το ξεδιάλυμα αυτού του σκοταδιού, λοιπόν, ανοίγουμε αυτήν την κατηγορία με τίτλο: "Ελληνική Παιδεία"!..

  • Πώς φτάσαμε από τον πάπυρο στο βιβλίο; (3)
    Μία μικρή αναδρομή στα ιστορικά δρώμενα των αρχαίων Ελλήνων, αλλά και όλων εκείνων των ανθρώπων που επινόησαν τον τρόπο γραφής και αναγνώσεως, καθώς και την διάδοση αυτών στα πέρατα της Οικουμένης!…
  • Πώς φτάσαμε από τον πάπυρο στο βιβλίο; (2)
    Μία μικρή αναδρομή στα ιστορικά δρώμενα των αρχαίων Ελλήνων, αλλά και όλων εκείνων των ανθρώπων που επινόησαν τον τρόπο γραφής και αναγνώσεως, καθώς και την διάδοση αυτών στα πέρατα της Οικουμένης!…
  • Πώς φτάσαμε από τον πάπυρο στο βιβλίο; (1)
    Μία μικρή αναδρομή στα ιστορικά δρώμενα των αρχαίων Ελλήνων, αλλά και όλων εκείνων των ανθρώπων που επινόησαν τον τρόπο γραφής και αναγνώσεως, καθώς και την διάδοση αυτών στα πέρατα της Οικουμένης!…
  • Άλλο «Ο κόκκινος φανός» και άλλο … «Τα κόκκινα φανάρια»!
    Οι χαώδεις ποιοτικές διαφορές που είχαν οι γενεές στο θέμα της ανάγνωσης των βιβλίων των Δημοτικών Σχολείων. Στα δικά μας χρόνια διαβάζαμε για τον «Κόκκινο φανό» και κάποιοι άλλοι έβλεπαν .. «Τα κόκκινα φανάρια»! Διαβάστε ένα διδακτικό κείμενο που είχε διασκευάσει από το πρωτότυπο γαλλικό ο Γ. Α. Μέγας!..
  • Τον καιρό που η παιδική βιοπάλη ήταν μάθημα στα σχολεία μας!..
    Διαβάστε ένα συγκινητικό διήγημα που μιλάει για την βιοπάλη ενός ορφανού παιδιού, που δεν ήθελε να βλέπει τη θεία του να τον συντηρεί και βγήκε στους δρόμους για την δική του βιοπάλη. Το παράδειγμα και η τιμιότητα αυτού του παιδιού αποτελούσαν τότε πρότυπο ζωής για πολλά παιδιά της ηλικίας μας!...
  • Ποια είναι άραγε η συμβολή του Ελληνικού Πνεύματος εις την εξέλιξη και διαμόρφωση των Επιστημών;
    Ένα εμβριθέστατο και πολύ φιλοσοφημένο άρθρο, που αναπτύσσει την κατάλληλη εκείνη επιχειρηματολογία, ώστε ο κάθε νέος Έλληνας να έχει το δικό του πνευματικό οπλοστάσιο κατά την ισοπέδωσης των πάντων, που επιχειρεί η νέα εποχή. "Την στιγμήν ταύτην - λέει- γίνεται σύγκρουσις των δύο κόσμων, ήτοι του τεχνικού κόσμου, αποστατήσαντος τέκνου του Ελληνικού Πνεύματος, και του Ελληνοχριστιανικού κόσμου, η επικράτησις δε του τελευταίου τούτου τελικώς είναι βεβαία, ως η Ιστορία από χιλιετηρίδων διδάσκει..."!
  • Οι χριστιανικές αντιλήψεις των Διδασκάλων του Γένους!.. (9)
    Μια σειρά άρθρων, μελετών και ερευνών για τους Διδάσκαλους του Γένους οι οποίοι στην πλειονότητά τους πίστευαν ότι οι παιδαγωγικές αντιλήψεις που είχαν πρέπει να συμβαδίζουν με τον Χριστιανισμό και ιδίως με την Ορθοδοξία! Σήμερα δημοσιεύουμε το τελευταίο άρθρο της σειράς για τον Κωνσταντίνο Κούμα!
  • Η Ακαδημία αποκαθιστά τη μνήμη του Κωνσταντίνου Καραθεοδωρή!..
    Ας μην τα ισοπεδώνουμε όλα. Πολλές φορές, παρά την σφοδρή πολεμική που δέχεται η Ακαδημία Αθηνών, εντούτοις έρχονται στιγμές που η Ακαδημία στέκεται στο ύψος των περιστάσεων και λαμβάνει τις θέσεις, που πρέπει να λάβει ένα Ανώτατο Πνευματικό Ίδρυμα της Χώρας, όπως στην περίπτωση του Κωνσταντίνου Καραθεοδωρή!..
  • Οι Διδαχές ενός άλλου Παπουλάκου του Ελληνισμού!..
    Διαβάστε τι δίδασκε προς τους Λειτουργούς της Εκκλησιαστικής Εκπαιδεύσεως , ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, ο οποίος υποστήριζε ότι: «Τό ἤδη, λοιπόν, δυσχερές ἔργο τῆς παιδαγωγικῆς ὡς «θεωρίας» καί «πράξης», (...) καθίσταται δυσχερέστερο, ἄν σκεφθεῖ κανείς ὅτι «παιδευόμενοι» καί «μορφούμενοι»-«καταρτιζόμενοι» εἶναι οἱ αὐριανοί μας κληρικοί, τά αὐριανά στελέχη τῆς Ἐκκλησίας μας, τά ὁποῖα πρέπει νά εἶναι θωρακισμένα πρωτίστως μέ τήν χάρη τοῦ Θεοῦ, ἀλλά καί μέ τό ὀρθόδοξο Ἐκκλησιαστικό φρόνημα καί τό κρυστάλλινο ἦθος. Ἄνθρωποι ἰσορροπημένοι καί ὑπεύθυνοι. Ἄνθρωποι μέ ἐκκλησιαστική αὐτοσυνειδησία, ἀνιδιοτέλεια καί βαθειά συναίσθηση εὐθύνης ἔναντι τῆς Ἐκκλησίας καί τοῦ λαοῦ, τόν ὁποῖον καλοῦνται νά ὁδηγήσουν «εἰς νομάς σωτηρίους»!...
  • Τα Πανεπιστήμια διευρύνουν τον οπτικό ορίζοντά τους;
    Δεν είναι ότι ορισμένοι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, όπως ο κ. Δημήτριος Μούκανος και άλλοι, τιμάνε τον γράφοντα με τη σύσταση βιβλίων του στους φοιτητές τους, αλλά το γεγονός ότι η επιστημονική κοινότητα διευρύνει σημαντικά τον οπτικό ορίζοντά της και σε άλλους ερευνητικούς χώρους!..
  • Είχε δίκιο, λοιπόν, ο Ηρακλής που ακολούθησε το δρόμο της Αρετής;
    Διαβάστε τι έχουν πει κατά καιρούς διάφοροι αρχαίοι Έλληνες συγγραφείς, ποιητές, στοχαστές και διανοούμενοι, οι οποίοι έδωσαν τη δική τους ερμηνεία, για το θέμα της αρετής, όχι μόνο ως φιλοσοφική, αλλά και ως πρακτική αντίληψη ζωής, που καταγράφηκε στις σελίδες της παγκόσμιας γραμματείας ως ένα γνωμικό ή μία παροιμία!..
  • Ο Άγιος Γρηγόριος και τα Ελληνικά Γράμματα!
    Επειδή σήμερα (25 Ιανουαρίου) έχουμε την εορτή του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου ή Ναζιανζηνού, είναι μια ευκαιρία να δούμε ποία ήταν η σχέση τού ενός εκ των Τριών Ιεραρχών και Φωστήρων της Οικουμένης με τα Ελληνικά Γράμματα, αλλά και πώς ο ίδιος χειριζόταν τέλεια την ομηρική γλώσσα!..
  • Το χιόνι…
    Ένα από τα αναγνώσματα που διαβάζαμε στα μαθητικά μας χρόνια και σκαλίζαμε την ψυχή μας με τα πετράδια των αγνών συναισθημάτων και όχι όπως σήμερα που τα παιδιά, βλέποντας τηλεόραση ή την σκληρή και ανελέητη πραγματικότητα, διαμορφώνουν έναν τελείως διαφορετικό ψυχικό κόσμο!..
  • Οι χριστιανικές αντιλήψεις των Διδασκάλων του Γένους!.. (8)
    Μια σειρά άρθρων, μελετών και ερευνών για τους Διδάσκαλους του Γένους οι οποίοι στην πλειονότητά τους πίστευαν ότι οι παιδαγωγικές αντιλήψεις που είχαν πρέπει να συμβαδίζουν με τον Χριστιανισμό και ιδίως με την Ορθοδοξία! Σήμερα συνεχίζουμε με τον Κωνσταντίνο Κούμα!