Χριστιανισμός και Θρησκείες

Χριστιανισμός και Θρησκείες

Η οικουμενική διάσταση του Χριστιανισμού στο διάβα της χιλιόχρονης πορείας του, η σχέση της Εκκλησίας του Ιησού Χριστού με τις Θρησκείες, που υπάρχουν στον πλανήτη, καθώς και οι θετικές ή αρνητικές συνέπειες της παγκοσμιοποίησης με τις λεγόμενες πολυπολιτισμικές κοινωνίες, που έφεραν μεν τους ανθρώπους πιο κοντά, αλλά η καρδιά τους, όπως αποδεικνύεται καθημερινά,  είναι στον τόπο που γεννήθηκαν!..

  • Οι ιστορικές σχέσεις της ελλαδικής με την ρωσική Ορθοδοξία!..
    Στην ιστορική σχέση της Ορθοδοξίας μεταξύ των Ρώσων και των Ελλήνων αναφέρθηκε ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου κ. Πέτρος Τατούλης κατά την τελετή εγκαινίων της έκθεσης ρωσικών εικόνων της συλλογής του Δημήτρη Ταλαγάνη, με τίτλο «Το Ιερόν Μανδήλιον», στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Τρίπολης.
  • Τι αναφέρει ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς για την Ανάληψη του Κυρίου;
    «…Στάθηκε λοιπόν στο μέσο τους και τους λέγει, «ειρήνη σε σας», τούτη τη γλυκιά και σημαντική και συνηθισμένη του προσφώνηση. Την διπλή ειρήνη, προς το Θεό που είναι γέννημα της ευσέβειας και αυτή που έχουμε οι άνθρωποι μεταξύ μας. Και καθώς τους είδε φοβισμένους και ταραγμένους από την ανέλπιστη και παράδοξη θέα, γιατί νόμισαν ότι βλέπουν πνεύμα - φάντασμα, αυτός τους ανέφερε πάλι τους διαλογισμούς της καρδιάς των, και αφού έδειξε ότι είναι αυτός ο ίδιος, πρότεινε τη διαβεβαίωση δια της εξετάσεως και ψηλαφήσεως. Ζήτησε φαγώσιμο, όχι γιατί είχε ανάγκη τροφής, αλλά για επιβεβαίωση της αναστάσεώς του…»
  • Ποια ήταν πραγματικά η Σαμαρείτις γυνή;
    Μόλις την είδε ο Κύριος τόσο θερμή της λέγει απροκάλυπτα: Εγώ είμαι ο Χριστός, που σου μιλώ. Εκείνη γίνεται αμέσως εκλεκτή ευαγγελίστρια και αφήνοντας τη υδρία και το σπίτι της τρέχει και παρασύρει όλους τους Σαμαρείτες πρός το Χριστό και αργότερα με τον υπόλοιπο φωτοειδή βίο της (ως Αγία Φωτεινή) σφραγίζει με το μαρτύριο την αγάπη της προς τον Κύριο.
  • Τι πιστεύει ο Δαλάϊ Λάμα για τον θεό των Χριστιανών;
    Διαβάστε τι είχε δηλώσει παλιότερα ο Δαλάϊ Λάμα, ο θρησκευτικός και πολιτικός ηγέτης του Θιβέτ, για τον θεό των Χριστιανών, έτσι όπως ακριβώς δημοσίευσε τις απόψεις του η εφημερίδα «Εμπρός» της 14ης Ιουλίου 1962.
  • Το Πασχαλινό Μήνυμα του Αρχιεπισκόπου!..
    Δεύτε «αριστήσατε» σε αυτόν τον νέο τρόπο Ζωής, της Αγάπης και της Ελευθερίας. Η Αγάπη νίκησε τον θάνατον. Η πίστη στην Ανάσταση μας φέρνει πιο κοντά στην προοπτική μας, μας ξανοίγει σε θεϊκές δυνατότητες, ώστε όπως μας λέγει ο ποιητής, η Ανάσταση κάνει: «βουνά (να) σηκώνουν οι λαοί στον ώμο τους ...» (Οδ. Ελύτη, Το Άξιον Εστί, εκδ. Ίκαρος, Αθήνα 1959).
  • Περί του Αγίου Φωτός
    Ποια είναι η θέση του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων: «Εἶναι ἀναγκαῖον νὰ τονίσουμε ὅτι οἱ ἑτερόδοξοι ἔχουν προκαταβολικῶς ἐρευνήσει ὅλον τὸ ἐσωτερικὸν τοῦ ἱεροῦ Κουβουκλίου, διὰ νὰ πιστοποιήσουν ὅτι δὲν ὑπάρχει ἀναμμένον κανδήλιον ἢ ἄλλη πηγὴ φωτὸς. Μετὰ τὴν λιτανείαν ὁ Πατριάρχης ἵσταται ἔμπροσθεν τῆς θύρας τοῦ Ἁγίου Κουβουκλίου, ἀφαιρεῖ τὰ ἄμφια καὶ περιμένει μὲ τὸ στοιχάρι, πετραχήλι καὶ τὴν ζώνην. Οἱ ἑτερόδοξοι κάνουν ἔρευνα διὰ νὰ βεβαιωθοῦν ὅτι ἐπάνω του δὲν ἔχει κάτι, τὸ ὁποῖον θὰ ἠδύνατο νὰ δημιουργήσῃ ὑπονοίας, ἢ νὰ κινήσῃ ὑποψίας. Ὅταν ὁλοκληρωθῇ ἡ ἔρευνα, οἱ φύλακες ἀφαιροῦν τὰς σφραγίδας ἀπὸ τὴν θύραν καὶ ὁ Πατριάρχης εἰσέρχεται εἰς τὸ Ἱερὸν Κουβούκλιον μὲ δυὸ δεσμίδας ἐσβησμένα κεριά. Μαζί του εἰσέρχονται εἰς τὸν προθάλαμον ὁ Ἀρμένιος Πατριάρχης καὶ ὁ Δραγομάνος, οἵτινες παραμένουν εἰς τὸν προθάλαμον…»
  • Για ποια θαύματα μιλάνε του Αγίου Σπυρίδωνος;
    Λένε, για παράδειγμα, ότι στον Ελληνοιταλικό πόλεμο του 1940 μ.Χ., η Κέρκυρα δεχόταν επί ένα έτος τις καθημερινές αεροπορικές επιθέσεις των Ιταλών αεροπόρων, εν τούτοις οι ζημιές υπήρξαν ελάχιστες. Κατά τις επιδρομές αυτές που δεν σταμάτησαν ούτε και τα Χριστούγεννα συνέβαινε κάτι το πολύ περίεργο. Αν και τα Ιταλικά αεροπλάνα πετούσαν συνήθως πολύ χαμηλά, μια και η Κέρκυρα δεν διέθετε αντιαεροπορική άμυνα, εν τούτοις οι βόμβες τους κατά κανόνα δεν έπεφταν μέσα στην πόλη, αλλά μακρυά στη θάλασσα. Λες και κάποιο χέρι τις έσπρωχνε εκεί. Κι όταν κάποτε σ' ένα βομβαρδισμό μια βόμβα έπεσε στον γυναικωνίτη της εκκλησίας του αγίου, που ας σημειωθεί ήταν γεμάτη από γυναικόπαιδα, η βόμβα δεν εξερράγη. Ο πυροδοτικός της μηχανισμός δεν λειτούργησε. Ο άγιος δεν το επέτρεψε. Ποιος μπορεί σ' αυτή, μα και σ' άλλη παρόμοια περίπτωση να σιωπήσει και να μην αναφωνήσει: «Δοξασμένον το Πανάγιον Όνομα σου εις τους αιώνας, γλυκύτατε Ιησού».
  • Βαδίζοντας προς την Βηθλεέμ!..
    Τι αναφέρει ένας άγνωστος ταξιδιώτης ο οποίος, σαν άλλος Μάγος της Ανατολής ταξίδευσε το 1901 στους Αγίους Τόπους και περιέγραψε με τον δικό του γλαφυρό τρόπο τον τόπο που γεννήθηκε ο Χριστός!.. *
  • Τι αναφέρει η Ιερά Μητρόπολις Πειραιώς για αιρέσεις και παραθρησκείες;
    Το τραγικό σ’ όλη αυτή την ιστορία είναι το γεγονός, ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία μας θεωρείται ως θρησκευτικό και πολιτιστικό μέγεθος, ως μια από τις πολλές θρησκείες του κόσμου. Θεωρείται συνυπεύθυνη για το φαινόμενο της θρησκευτικής βίας και επιστρατεύεται μαζί με τις άλλες θρησκείες για να συμμετάσχει σε Διαθρησκειακούς Διαλόγους και Συνέδρια, με σκοπό να υπηρετήσει εγκόσμιους ρόλους, να συμβάλλει και αυτή στην καταστολή του θρησκευτικού φανατισμού, στην ειρηνική συνύπαρξη των λαών και εν τέλει, ουσιαστικά, στην πραγματοποίηση του πανθρησκειακού οράματος.
  • Ο Όρκος στην Βίβλο!..
    Με αφορμή τις προτάσεις της κυβέρνησης για το νέο Σύνταγμα διαβάσαμε τα εξής: «Ξεχωριστό κεφάλαιο αποτελούν οι σχέσεις κράτους - Εκκλησίας. Σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχει πρόταση να καταργηθούν ο θρησκευτικός όρκος και η επίκληση της Αγίας, Ομοουσίου και Αδιαιρέτου Τριάδος που υπάρχει στο Σύνταγμα, αλλά θα παραμένει ως έχει η διατύπωση ότι κυρίαρχο θρήσκευμα στην Ελλάδα είναι η ορθόδοξη πίστη.». Ας δούμε λοιπόν τι είχαμε γράψει σε ειδική μελέτη που είχαμε κάνει στο παρελθόν για τον όρκο στη Βίβλο:
  • Τι γράφεται για τα Πρεσβυγενή Πατριαρχεία;
    Επειδή σε λίγες μέρες, κατά την εβδομάδα της Πεντηκοστής, θα συνέλθει στην Κρήτη η αναμενόμενη από πολλά χρόνια Αγία και Μεγάλη Σύνοδος της Ορθοδόξου Εκκλησίας, ας διαβάσουμε τι αναφέρουν φωτισμένοι κληρικοί και πανεπιστημιακοί δάσκαλοι για τα Πρεσβυγενή Πατριαρχεία, ώστε -ει δυνατόν- να αντιληφθούμε όλοι τον ιστορικό ρόλο της Ελλαδικής Εκκλησίας απέναντι στον λαβωμένο Ορθόδοξο Ελληνισμό, πέραν των γεωγραφικών ορίων της σημερινής Ελλάδος!..
  • Τι αναφέρει ο Φώτης Κόντογλου για τη Χαρμολύπη ή το Χαροποιόν Πένθος;
    «Γι’ αυτή την πνευματική χαρά που δίνει ο Χριστός σε όσους τον αγαπούνε και που βγαίνει από τη θλίψη, γράψανε πολλά και θαυμαστά οι άγιοι Πατέρες. Ο άγιος Ιωάννης της Κλίμακος τη λέγει Χαροποιόν πένθος και Χαρμολύπη. «Πένθος για τον Θεό, λέγει, είναι το νάναι σκυθρωπή η ψυχή σου, κ’ η καρδιά σου να ποθεί να πικραίνεται, και ν’ αποζητά ολοένα αυτό που διψά, κ’ επειδή δεν το βρίσκει, να το κυνηγά μέ πόνο και να τρέχει ξοπίσω του κλαίγοντας απαρηγόρετα». «Βάστα γερά τη μακάρια τούτη χαρμολύπη και την αγιασμένη κατάνυξη, και μην πάψεις να την εργάζεσαι μέσα σου, ως που να σε κάνει να υψωθείς από τούτον τον κόσμο, και να σε παραστήσει καθαρόν στον Χριστό».
  • Οι άγνωστες στιγμές του Πούτιν στο Άγιον Όρος!..
    Ο Ρώσος πρόεδρος κ. Βλαντιμίρ Πούτιν κατά την επίσκεψή του στο Άγιο Όρος έδειξε την μεγάλη ευλάβειά του με την ταπεινότητα της συμπεριφοράς του! Έκανε συχνά τον σταυρό του, έκλεινε τα μάτια κατά τη διάρκεια της δοξολογίας στην εκκλησία και στο πρόσωπό του έβλεπε κανείς το πόσο έντονα ζούσε την κατανυκτική ατμόσφαιρα!.. Δεν ήταν τυχαίο που αναφερόταν διαρκώς στο Άγιο όρος στις συνομιλίες του και ο διακαής του πόθος ήταν να μείνει για λίγες ώρες στο Περιβόλι της Παναγίας, να συνυπάρξει με φωτισμένους γέροντες και να πιάσει στο χέρι του τα κομποσκοίνια τους. Ο Ρώσος ηγέτης έχει αδυναμία στα κομποσκοίνια αφού αυτά τον έμαθαν να προσεύχεται αδιαλείπτως όπως λέει στενός του συνεργάτης το ίδιο ευλαβής, και ιδιαίτερα όταν αυτά προέρχονται από χέρια μοναχών με δυνατή προσευχή τα οποία του δωρίζουν.
  • Τι κηρύττει ο ιερός Χρυσόστομος για το προσφυγικό ζήτημα;
    Διαβάστε ένα επίκαιρο κείμενο του ιερού Χρυσοστόμου για το προσφυγικό ζήτημα, έτσι όπως βλέπει το θέμα ένας πατέρας της Εκκλησίας ο οποίος, τουλάχιστον ως χριστιανός, προσεγγίζει το θέμα από την ανθρώπινη πλευρά. («Από ποιον εμείς θα είμαστε άξιοι συγγνώμης, και τι είδους απολογία θα δώσουμε, όταν οι πρόγονοί μας έτρεφαν με τα χρήματά τους αυτούς που ζούσαν μακριά και έτρεχαν να τους βοηθήσουν…»)