Χριστιανισμός και Θρησκείες

Χριστιανισμός και Θρησκείες

Η οικουμενική διάσταση του Χριστιανισμού στο διάβα της χιλιόχρονης πορείας του, η σχέση της Εκκλησίας του Ιησού Χριστού με τις Θρησκείες, που υπάρχουν στον πλανήτη, καθώς και οι θετικές ή αρνητικές συνέπειες της παγκοσμιοποίησης με τις λεγόμενες πολυπολιτισμικές κοινωνίες, που έφεραν μεν τους ανθρώπους πιο κοντά, αλλά η καρδιά τους, όπως αποδεικνύεται καθημερινά,  είναι στον τόπο που γεννήθηκαν!..

  • Ποια είναι η πολιτιστική προσφορά της Ιεράς Μονής Σινά;
    Στην κινητή Σιναϊτική μνημειακή κληρονομιά περιλαμβάνονται μνημεία από την ίδια τη Μονή και τα απανταχού Μετόχιά της, με Απεικονίσεις και Ιερά Κειμήλια, η Σιναϊτική Βιβλιοθήκη και το Σιναϊτικό Αρχείο. Ως προς τα επί μέρους αφορούν σε Εικόνες,Μικρογραφίες Χειρογράφων, Χαλκογραφίες, έργα Μεταλλοτεχνίας, Χρυσοκεντητικής, Ξυλογλυπτικής, Μικροτεχνίας. Ιδιαιτέρως η Σιναϊτική Βιβλιοθήκη και το Σιναϊτικό Αρχείο διασώζουν στοιχεία από τα οποία προκύπτει η αδιάρρηκτη συνέχεια πολιτιστικού βίου από την περίοδο της ύστερης αρχαιότητας έως σήμερα, σε βαθμό που να αποδεικνύεται ότι στον ελληνορωμαϊκό κόσμο της Ανατολής δεν υπήρξε ποτέ περίοδος χάσματος σκοτεινών αιώνων!..
  • Η σπουδαιότητα της νηστείας!..
    Αυτός ο Κύριος ενήστευσεν επί τεσσαράκοντα ημέρας προ της ενάρξεως της δημοσίας δράσεως αυτού (Λουκ. 4, 1-2) και έδωκεν οδηγίας ως προς τον τρόπον ασκήσεως της νηστείας (Ματθ. 6, 16-18). Εις την Καινήν Διαθήκην γενικώτερον συνιστάται η νηστεία ως μέσον εγκρατείας, μετανοίας και πνευματικής ανατάσεως (Μαρκ. 1, 6. Πραξ. 13, 2. 14, 23. Ρωμ. 14, 21). Η Εκκλησία, από της αποστολικής εποχής, διεκήρυξε την υψίστην σημασίαν της νηστείας και ώρισε την Τετάρτην και την Παρασκευήν ως ημέρας νηστείας (Διδαχή 8, 1), ως επίσης και την προ του Πάσχα νηστείαν (Ειρηναίος Λουγδούνου, εν: Ευσεβίου, Εκκλησιαστική Ιστορία 5, 24. PG 20, 497B-508 AB).
  • Η παραβολή των ταλάντων και η ερμηνεία της!..
    Επειδή σήμερα το Ευαγγέλιο αναφέρεται και στην παραβολή των ταλάντων, ας διαβάσουμε τι λέει ακριβώς το σχετικό εδάφιο, την νεοελληνική απόδοσή του και ορισμένα σχόλια πάνω σ’ αυτήν την παραβολή!... Έτσι κι αλλιώς ο Χριστός εκείνο το οποίο τόνισε στην παραβολή δεν είναι μόνο η χαρισματικότητα του καθενός να αξιοποιεί το ταλέντο του, αλλά και η βασική αρχή, που έγινε μετά από αιώνες κύριο γνώρισμα διαφόρων κοινωνικο-πολιτικών θεωριών: "εκάστω κατά την ιδίαν δύναμιν", όπως λέει η παραβολή του Κυρίου!..
  • «Απόδοτε ούν τα Καίσαρος Καίσαρι και τα τού Θεού τώ Θεώ.»
    Επειδή σήμερα, απόγευμα της Μ. Δευτέρας, στην Ακολουθία του Νυμφίου ακούσαμε στο ευαγγέλιο μία φράση του Κυρίου να λέει: «Απόδοτε ούν τα Καίσαρος Καίσαρι και τα τού Θεού τώ Θεώ.», καλό θα ήταν να διαβάσουμε ένα περισπούδαστο σύγγραμμα του Nicolas Berdiaeff με τίτλο: «Το Βασίλειο του πνεύματος και το βασίλειο του Καίσαρα», έτσι όπως το μελετούμε από τις Εκδόσεις Πουρνάρα (Θεσσαλονίκη 1971).
  • Πώς ήταν αισθητικά η Εκκλησία στον Μεσαίωνα;
    «Από πολλούς έχουν τονιστεί τα διάφορα ελληνικά στοιχεία που συνεργάστηκαν για να δημιουργήσουν την έννοια του Βυζαντίου. Δεν ξεχάστηκε πως Έλληνες ήταν οι κάτοικοι και ελληνική ήταν η μόρφωσή τους. Τα ήθη και τα έθιμά τους και οι τόσες άλλες εκφράσεις της ζωής –και στην καταγωγή και στην εκδήλωσή τους—ήταν ελληνικές. Όμως στο βάθος μένει για τους περισσότερους ακόμα ριζωμένη η αντίληψη πως τα ελληνικά αυτά στοιχεία είχαν αδυνατίσει από την επικράτηση του χριστιανισμού και της ρωμαϊκής κυριαρχίας…»
  • Ποιος ήταν άραγε ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς;
    Λένε πως το τίμιο σώμα του, μετά από την εκταφή, υπήρξε άφθαρτο, δηλαδή δεν σάπισε, αλλά ευωδίαζε και θαυματουργούσε. Στους λατίνους όμως, τους υποτελείς του Πάπα, ήταν χονδρό αγκάθι η ενθύμιση του Αγίου και μάλιστα ολόσωμου. Γι αυτό πολλές φορές τον συκοφαντούσαν λέγοντας, πως για τα αμαρτήματά του έμεινε «άλιωτος», δεν δέχθηκε από απέχθεια η γη να τον διαλύσει «στα εξ ων συνετέθη»! Τον 19ο αιώνα μ.Χ. ο ναός του Αγίου καταστράφηκε από φωτιά και το τίμιο σκήνωμά του κάηκε αφήνοντας μόνον τα οστά ανέπαφα!
  • Οι ναοί στο διάβα των αιώνων!..
    Το ότι ο λαός δεν εισέρχονταν στους αρχαίους ναούς για προσευχή, αλλά παρέμεινε στους αύλειους χώρους και μόνο το ιερατείο εισέρχονταν για να διακονήσει το θεό, σημαίνει ότι ο ναός δεν είχε κτισθεί για το λαό, αλλά για το Θεό. Είναι πασίγνωστο πως τα σπουδαιότερα κτιριακά μνημεία της ανθρωπότητας, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, είναι κατά κανόνα ναοί. Χαρακτηριστικά παραδείγματα ο Παρθενώνας των Αθηνών, η αγία Σοφία Κωνσταντινουπόλεως, ο άγιος Πέτρος της Ρώμης, ο τεράστιος ναός του Καρνάκ στην Αίγυπτο, ο ναός του Stonehedge της Σκωτίας, το τέμενος του Ομάρ στην Ιερουσαλήμ, οι κολοσσιαίοι ινδουιστικοί ναοί, οι πανύψηλες βουδιστικές παγόδες, της άπω Ανατολής, οι περίτεχνοι ναοί των προκολομβιανών κατοίκων της Αμερικής, κ.α..
  • Μια εξαιρετική ομιλία για τον Χριστιανικό και Ισλαμικό κόσμο!..
    Διαβάστε την εξαιρετική Ομιλία του Ειδικού Γραμματέα Θρησκευτικής και Πολιτιστικής Διπλωματίας, Ε. Λιανού Λιάντη, σε Διεθνές Συνέδριο «Κοινωνίες σε Μετάβαση: Ενεργοί Πολίτες - Πού μπορούν να κάνουν τη διαφορά;» [«Ο πρώτος κορυφαίος Χριστιανός θεολόγος που εκθέτει με συστηματικό τρόπο τις αρχές της νέας θρησκείας είναι ο Ιωάννης Δαμασκηνός, ο οποίος ήταν βαθύς γνώστης της αραβικής γλώσσας. Το πλεονέκτημα αυτό τον βοήθησε να διεισδύσει στη θρησκευτική γραμματεία των Αράβων και να διαπιστώσει, σε μια πρώτη φάση, τις διαφορές των δύο θρησκειών. Μάλιστα, κατά την εκτίμησή του, τα κοινά σημεία των δύο θρησκειών τον κάνουν να πιστεύει, ότι το Ισλάμ είναι μια άλλη εκδοχή ή αιρετική διαστροφή της Ορθής Πίστης. Γι’ αυτό και στο επίπεδο της ιστορίας συνδέει τον προφήτη Μωάμεθ γενεαλογικώς με τον Ισμαήλ (εκ της φυλής του Ισμαήλ), ενώ στο επίπεδο της θεολογίας ταυτίζει το Ισλάμ με τον δυναμικό μοναρχιανισμό και τον Δοκητισμό. Η πολεμική του γίνεται οξεία όταν πραγματεύεται τον ηθικό βίο και τις εσχατολογικές πεποιθήσεις των Μουσουλμάνων Αράβων, γεγονός που επαναλαμβάνεται στη μετέπειτα χριστιανική γραμματεία..»]
  • Η Αγία Γραφή και τα 76 βιβλία της!..
    Για πολλά χρόνια η Καινή Διαθήκη παρέμενε ένα προφορικό μόνο κήρυγμα των μαθητών και των αποστόλων του Χριστού. Δύο ανάγκες όμως ώθησαν τους αποστόλους να την καταγράψουν σε συλλογή βιβλίων κι αυτές ήταν: α) η ανάγκη της απομνημόνευσης και β) η ανάγκη της μακράς επικοινωνίας. Τα βιβλία δηλαδή της Καινής Διαθήκης είναι άλλα απομνημονεύματα και άλλα αλληλογραφία. Με το θάνατο του τελευταίου ευαγγελιστή Ιωάννη έκλεισε ο φάκελος των μαρτυρικών καταθέσεων της Καινής Διαθήκης. Από τότε γράφτηκαν πολλά άλλα σχετικά βιβλία και από σπουδαίους εκκλησιαστικούς συγγραφείς, αλλά κανενός δεν έχει συμπεριληφθεί στον κανόνα της Καινής Διαθήκης!...
  • Τι είπε ο Έλληνας Πρωθυπουργός στον Πατριάρχη Ιεροσολύμων;
    «Τώρα, λοιπόν, περισσότερο από ποτέ, είναι εξαιρετικά κρίσιμο, εσείς εδώ, ως Πατριάρχης Ιεροσολύμων, αλλά και όλοι οι άλλοι ηγέτες διαφορετικών θρησκειών εδώ σε αυτή την ιερά πόλη, να αναδείξετε την αξία του διαλόγου, της συνύπαρξης και της συνεργασίας. Οι θρησκείες – ο Χριστιανισμός και η Ορθοδοξία βεβαίως πάνω από όλα, αλλά όλες οι θρησκείες – έχουν στο επίκεντρό τους τον άνθρωπο. Και ο Ιουδαϊσμός και το Ισλάμ είναι μονοθεϊστικές θρησκείες, πιστεύουν στον έναν και μοναδικό Θεό. Θα πρέπει να αναδείξουμε τη σημασία που έχει – μέσα από την πνευματικότητα του έργου που είμαι βέβαιος ότι έχετε αναλάβει – ο άνθρωπος να προστατευτεί ως η μεγαλύτερη αξία , που είναι η αξία της ανθρώπινης ζωής. Να προστατευτεί ο άνθρωπος και η ανθρώπινη ζωή και να αναδείξουμε την αγάπη προς τον συνάνθρωπο που μπορεί να ενώνει τις διαφορετικές θρησκείες και ιδεολογίες…» (Αλέξης Τσίπρας)
  • Ποια είναι τα συμπεράσματα του Διαθρησκευτικού Διαλόγου;
    Η Διεθνής Διάσκεψη για τον « Θρησκευτικό και Πολιτιστικό Πλουραλισμό και την Ειρηνική Συνύπαρξη στη Μέση Ανατολή», που διεξήχθη στην Αθήνα από τις 18 έως τις 20 Οκτωβρίου 2015, είχε ως αντικείμενο την επείγουσα ανθρωπιστική κρίση με την οποία βρίσκονται σήμερα αντιμέτωπες οι θρησκευτικές κοινότητες και οι πολιτιστικές οντότητες στην περιοχή της Μέσης Ανατολής, λόγω των συνεχιζόμενων συρράξεων, εντάσεων και του εξτρεμισμού.
  • Τι ανέφερε ο Έλληνας Πρωθυπουργός στον Διαθρησκευτικό Διάλογο;
    «Ο ελληνικός πολιτισμός διαδραμάτισε κεντρικό ρόλο στην κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική εξέλιξη αυτής της περιοχής, είτε κατά τη διάρκεια της κλασσικής και της ελληνιστικής αρχαιότητας, είτε κατά τη Βυζαντινή περίοδο. Είτε μέσω του Μεγάλου Αλεξάνδρου, είτε μέσω της Ορθόδοξης Αποστολικής κληρονομιάς ή μέσω του ρόλου των Ελλήνων εμπόρων την περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Η σύγχρονη Ελλάδα οικοδομήθηκε αναπτύσσοντας την ευρωπαϊκή της ταυτότητα, αλλά καλλιεργώντας ταυτόχρονα τις ρίζες της στη Μεσόγειο, στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, στα Βαλκάνια και τη Μέση Ανατολή. Είναι μία ευρωπαϊκή χώρα με ρίζες και δεσμούς πέρα από την Ευρώπη. Είμαστε μία κοινωνία οι πρόγονοι της οποίας ήταν πρόσφυγες και μετανάστες, με διασπορά εκατομμυρίων ανθρώπων ανά τον κόσμο. Μία κοινωνία με σφύζουσα μουσουλμανική μειονότητα και εκατοντάδες χιλιάδες μεταναστών όλων των θρησκευμάτων και από περιοχές από όλο τον κόσμο…»
  • Κλείνει το μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά στον Πόντο;
    Το Υπουργείο Πολιτισμού της Τουρκίας και η Γενική Εφορεία Μουσείων ανακοίνωσαν ότι ο χώρος της Παναγίας Σουμελά, που λειτουργεί ως μουσείο, θα παραμείνει κλειστός για ένα περίπου χρόνο, προκειμένου να πραγματοποιηθούν έργα αναστήλωσης και ενίσχυσης του μνημείου. Η ανακοίνωση αναφέρει ότι τα έργα πρέπει να προχωρήσουν άμεσα, ειδικά σε ότι αφορά τη στήριξη των βράχων για να μην υπάρξει κίνδυνος για κανέναν επισκέπτη. Οι εργασίες θα ξεκινήσουν στις 22 Σεπτεμβρίου (για ένα περίπου χρόνο). Ας ευχηθούμε ότι οι εργασίες αναστήλωσης θα ολοκληρωθούν τελικά μέχρι το 15Αύγουστο του 2016 και θα δοθεί κανονικά η άδεια για την 7η επαναλειτουργία της Παναγίας Σουμελά...
  • Πώς μεταφέρθηκε η εικόνα της Παναγίας Σουμελά στην Βέροια;
    Η εικόνα της Παναγίας Σουμελά, σύμφωνα με την παράδοση, είναι έργο του Ευαγγελιστή Λουκά και αποτελούσε την εφέστια εικόνας της ομώνυμης μονής στο όρος Μελά του Πόντου, που ιδρύθηκε το 386 μ.Χ. από τους Αθηναίους μοναχούς Βαρνάβα και Σωφρόνιο. Στα χρόνια της Μικρασιατικής καταστροφής και του ξεριζωμού η εικόνα μαζί με άλλα κειμήλια θάφτηκαν σε παρεκκλήσι του μοναστηριού. Δέκα χρόνια αργότερα ο μητροπολίτης Ξάνθης Πολύκαρπος Ψωμιάδης και ο υπουργός της Κυβέρνησης Βενιζέλου Λεωνίδας Ιασωνίδης ζήτησαν τη μεσολάβηση του Πρωθυπουργού για την επιστροφή της εικόνας στην Ελλάδα. Διαβάστε το κείμενο που ακολουθεί!..