Ελληνική Μυθολογία

Ελληνική Μυθολογία

Άρθρα, Μελέτες και Έρευνες πάνω σε θέματα Ελληνικής Μυθολογίας, αφού - όπως πιστεύουμε- η Ελληνική Μυθολογία δεν είναι ένας μύθος, όπως ακούγεται σήμερα, αλλά μια πανάρχαια ελληνική ιστορία της οποίας ο απόηχος έρχεται σ' εμάς μέσω των μακραίωνων παραδόσεων και της διδαχής της Ελληνικής Μυθολογίας!..

  • Τι παιχνίδι έπαιζαν οι γιοι της Μήδειας;
    Δεν είναι μόνον τα παιχνίδια!.. Η Μήδεια, σύμφωνα με τους αρχαίους συγγραφείς, δραπετεύει με φτερωτό άρμα στην Κόρινθο. Αφού φεύγει από την Κόρινθο (λόγω των γεγονότων που περιγράφονται στην τραγωδία του Ευριπίδη), παντρεύεται στην Αθήνα τον βασιλιά Αιγέα, ο οποίος αργότερα τη διώχνει, μετά την ανεπιτυχή της προσπάθεια να δηλητηριάσει τον γιο του Θησέα. Ο Ηρόδοτος λέει ότι από την Αθήνα η Μήδεια πήγε στη Μηδία, όπου οι κάτοικοί της, που ονομάζονταν Άριοι άλλαξαν το όνομά τους και έγιναν Μήδοι!..
  • Ποιος ήταν ο Ιάσων, οι πραγματικοί Αργοναύτες και η άγνωστη θαλασσοπορία τους; (3)
    Ο Ιάσονας κήδεψε με λαμπρές τιμές το βασιλιά Κύζικο. Τρεις μέρες οι Αργο­ναύτες τον έκλαιγαν, όπως συνηθιζόταν, και ορ­γάνωσαν αγώνες, για να τον τιμήσουν. Η Κλείτη (ή Κλειτή) ωστόσο, η νεαρή γυναίκα του Κύζικου, μέσα στην απελπισία της κρεμάστηκε. Οι Νύμφες την έκλαψαν τόσο, που από τα δάκρυα τους σχηματίστηκε μια πηγή, που πήρε το όνο­μα Κλείτη. Οι Αργοναύτες, προτού φύγουν, επειδή θαλασσοταραχή τους εμπόδιζε να βγουν στο πέλαγος, ύψωσαν στο βουνό Δίνδυμο, που δεσπόζει επάνω από την Κύζικο, ένα άγαλμα της Κυβέλης, της μητέρας των θεών.
  • Ποιος ήταν ο Ιάσων, οι πραγματικοί Αργοναύτες και η άγνωστη θαλασσοπορία τους; (2)
    Η φαντασία διάφορων σχολιαστών και μεταγενέστερων ποιητών πρόσθεσε στον κατά­λογο των Αργοναυτών ονόματα, τα οποία δεν υιοθετήθηκαν ούτε από τον Απολλώνιο ούτε από τον Απολλόδωρο· π.χ. τον Τυδέα, το γιατρό Ασκληπιό, το μουσικό Φιλάμμωνα, τον Νέστο­ρα, ο οποίος μνημονεύεται μόνο στο ποίημα του Βαλέριου Φλάκκου, τον Πειρίθοο, τον αχώριστο σύντροφο του Θησέα, που η παρουσία του δι­καιολογείται από την εισαγωγή του Θησέα σ' αυτόν το μύθο από την εισαγωγή πάλι του Ηρακλή εξηγείται η αναφορά του γιου του Ύλλου (η μνεία όμως αυτή διαφωνεί με τις καθιε­ρωμένες συνήθεις χρονολογίες), του Ιόλαου, του Ίφη, του αδελφού του Ευρυσθέα, και τέλος ακό­μη και του δίδυμου αδελφού του Ηρακλή Ιφι­κλή, που μνημονεύεται μόνο από τον Υγίνο!..
  • Ποιος ήταν ο Ιάσων, οι πραγματικοί Αργοναύτες και η άγνωστη θαλασσοπορία τους;
    Διάφοροι κατάλογοι μας διέσωσαν τον αριθμό των Αργοναυτών, οι οποίοι έσπευσαν στο άκουσμα της είδησης που διαλαλήθηκε από άκρη σε άκρη σε ολόκληρη την Ελλάδα, ότι δηλαδή ο Ιάσονας οργάνωνε εκ­στρατεία για την Κολχίδα. Αυτοί οι κατάλογοι διαφέρουν αισθητά ο ένας από τον άλλο και αντιπροσωπεύουν τα διαφορετικά χρονικά στρώματα του μύθου. Δύο προπαντός κατάλογοι έχουν ενδιαφέρον, γιατί σε μεγάλο βαθμό είναι ανεξάρτητοι ο ένας από τον άλλο· αυτοί είναι οι κατάλογοι του Απολλώνιου του Ροδίου και του Απολλοδώρου. Ο αριθμός των Αργοναυτών εί­ναι σχετικά σταθερός, από πενήντα ως πενήντα πέντε. Το πλοίο είχε κατασκευαστεί για πενή­ντα κωπηλάτες (= πεντηκόντορος).
  • Η Αθηνά Ωνάση, το άλογο και η Ελληνική Μυθολογία!..
    Με αφορμή το γεγονός ότι ένας σύγχρονος «μύθος», η Αθηνά Ωνάση, έπεσε σε ένα ιππικό αγώνα με το άλογό της, πράγμα που οι υπεύθυνοι αναγκάστηκαν να κάνουν ευθανασία στο άλογο αυτό, ας θυμηθούμε κάποια άλλα άλογα της Ελληνικής Μυθολογίας, που δεν είχαν ακριβώς την ίδια τύχη της θρυλικής εγγονής του Έλληνα εφοπλιστή, αλλά έγραψαν κι αυτά με τον τρόπο τους μια άλλη ιστορία όχι και τόσο ανώδυνη έχοντας ως επιβάτες θρυλικούς μυθικούς Έλληνες!..Διαβάστε το κείμενο που ακολουθεί!...
  • Τι λέει η Ελληνική Μυθολογία για την αρχή του κόσμου;
    Με αφορμή το γεγονός ότι ορισμένοι ξένοι επιστήμονες έστειλαν την ρομποτική συσκευή «Φιλέ» να προσεδαφιστεί στην επιφάνεια ενός κομήτη, με σκοπό να επιτευχθεί λήψη δειγμάτων από την επιφάνεια και το υπέδαφος του κομήτη, η ανάλυση των οποίων προσδοκάται πως θα δώσει, μεταξύ άλλων, πληροφορίες για την προέλευση του ηλιακού συστήματος ή και για την εμφάνιση του νερού και της ζωής στη Γη, ας δούμε τι λέει η Ελληνική Μυθολογία για την αρχή του κόσμου!..
  • Γιατί χτίστηκε ένας ναός στον φίλιο Απόλλωνα νότια της Μιλήτου;
    Διαβάστε πώς και γιατί ο γιος ενός ήρωα, που έφερε στον κόσμο, ονο­μάστηκε Βράγχος, δηλαδή «βρόγχος», γιατί από τους βρόγχους η μάνα του ένιωσε τον ήλιο να κατεβαίνει μέσα της και γιατί χτίστηκε ένας βωμός στον «φίλιο» Απόλ­λωνα και εμπνευσμένος από το θεό, που του έστειλε το δώρο της μαντικής, ίδρυσε ένα μα­ντείο στα Δίδυμα, νότια της Μιλήτου!..
  • Με ποιον κοινό θνητό είχε αποκτήσει δύο παιδιά η θεά Αφροδίτη;
    Δεν ήταν μόνον ο Δίας που είχε σχέσεις με κοινές θνητές του αρχαίου ελληνισμού. Ήταν και ορισμένες θεές, όπως για παράδειγμα, η θεά Αφροδίτη, η οποία αγάπησε ένα κοινό θνητό στην Ίδη και μαζί του απέκτησε όχι έναν, αλλά δύο γιους! Σύμφωνα με τον Βιργίλιο, ο Αινείας, για να τον τιμήσει, καθιέρωσε ταφικούς αγώνες, οι οποίοι είναι η αρχή των τρωικών αγώνων που γιορτάζονταν στη Ρώμη ως την περίοδο των αυτοκρα­τορικών χρόνων. Διαβάστε το κείμενο που ακολουθεί!..
  • Πώς και γιατί η φιλοσοφία οικειοποιήθηκε τον μυθικό Ηρακλή;
    Έναν τέτοιον ήρωα, λέει ο πανεπιστημιακός μας δάσκαλος Ι. Θ. Κακριδής, ήταν φυσικό να τον οι­κειοποιηθεί η φιλοσοφία: ο σοφιστής Πρόδικος τον έβαλε να προτιμάει τον ανηφορικό δρόμο της αρετής από τον εύκολο της κακίας, οι Πυθα­γόρειοι τον πρόβαλαν ως το πρότυπο της αρετής και της καρτερίας, οι Κυνικοί τον έκαμαν αρχηγέτη τους. «Ο ασκητικός ήρωας, που έκαμε τους άθλους για να δουλέψει τη βαριά σάρκα του και ν' αλαφρώσει από την ύλη και να γίνει Θεός. Η εσωτερική αυτή σημασία του μύθου με κατέχει όλον και στέκεται μπροστά μου ως ανώτατον υπό­δειγμα αρετής.» (Νίκος Καζαντζάκης).
  • Τι ζητούσε ο Ηρακλής στην βασίλισσα των Αμαζόνων για την ιέρεια Αδμήτη;
    Σύμφωνα με μια πα­ραλλαγή του μύθου των Αμαζόνων, η Αδμήτη υπήρξε η αιτία για ένα από τους 12 άθλους του Ηρακλή, όταν φανέρωσε στον πατέρα της τη σφοδρή της επιθυμία να έχει δική της τη ζώνη της βασίλισσας των Αμαζόνων, της Ιππολύτης, που της την είχε δώσει ο ίδιος ο Θεός Άρης. Ο Ευρυσθέας τότε διέταξε τον Ηρακλή να τη φέρει, όπως αναφέρει τουλάχιστον η Ελληνική Μυθολογία!...
  • Σπάνιας και ακτινοβολούσας ομορφιάς η θεά του μυστηρίου Εκάτη;
    Η Εκάτη σκορπίζει την εύνοια της σε όλους τους ανθρώπους, κάνο­ντας τις χάρες που της ζητούν. Χαρίζει κυρίως την υλική ευημερία, το δώρο της ευγλωττίας στις πολιτικές συνελεύσεις, τη νίκη στις μάχες και τους αγώνες. Προμηθεύει άφθονη λεία στους ψαράδες· κάνει τα ζώα να μεγαλώνουν ή προκαλεί τον αφανισμό τους κατά τη θέληση της. Tα προνόμια της δεν περιορίζονται σε μερι­κές περιοχές, όπως συμβαίνει γενικά με τις θεό­τητες, αλλά εκτείνονται σε όλες. Την επικαλού­νται ακόμη τελείως ιδιαίτερα ως «θεότητα τρο­φό» της νεολαίας, με τις ίδιες αρμοδιότητες που αποδίδουν στην Άρτεμη και τον Απόλλωνα!..
  • Τι έγινε ακριβώς πριν την μνηστηροκτονία στο παλάτι του Οδυσσέα;
    Είναι γνωστό το γεγονός ότι ο Οδυσσέας είχε εξυφάνει ένα ολόκληρο σχέδιο για να μπορέσει να εξοντώσει όλους τους μνηστήρες της Πηνελόπης στη γνωστή μνηστηροκτονία, την οποία έκανε μαζί με τον γιο του Τηλέμαχο. Τι προηγήθηκε όμως αυτής της μνηστηροκτονίας; Ας διαβάσουμε τι λέει ακριβώς η «Ελληνική Μυθολογία» της Εκδοτικής Αθηνών!...
  • Ποία η συμβολή της γυναίκας στον Ελληνική Μυθολογία;
    Για την Ωραία Ελένη, για παράδειγμα, ο Όμηρος δεν αφήνει κανέναν Τρώα να την κατηγορήσει ή και να της φερθεί άσχημα! Απεναντίας, οι πρωτόγεροι της Τροίας, όταν μια στιγμή την αντικρίζουν πάνω στον πύργο, ομολο­γούν, και χωρίς να το θέλουν, πως για μια τόσο όμορφη γυναίκα άξιζε να υποφέρουν τόσα χρό­νια τώρα οι δύο λαοί (Γ 146 κ.ε). Και ο Πρίαμος ο βασιλιάς, όταν αμέσως έπειτα τη βλέπει (161 κ.ε.), τη χαιρετά φιλικά με το «κόρη μου» — συγκαλύ­πτοντας με πολλή λεπτότητα την παράνομη συμ­βίωση της με το γιο του — και, μαντεύοντας τις τύψεις της, γυρεύει να την απαλλάξει από κάθε ευθύνη για τον πόλεμο και να ρίξει όλο το φταί­ξιμο στους θεούς.
  • Η αθέατη πλευρά της Ελληνικής Μυθολογίας!..
    «Για μεγά­λο χρονικό διάστημα πίστευαν πως οι μύθοι ήταν τα «πρώτα ψελλίσματα» της ανθρωπότητας και αναζητούσαν σ' αυτά κάτι σαν παιδικές αναμνήσεις. Σήμερα αυτού του είδους αφέλειες μας κάνουν να χαμογελούμε. Οι μύθοι που χρησιμοποίησε ο Όμηρος είχαν πίσω τους, φαίνεται, μακριά ιστορία. Οι ρίζες τους, το ανακαλύπτουμε σήμερα, είναι πολλαπλές…»