Ελληνική Λογοτεχνία

Ελληνική Λογοτεχνία

Η Ελληνική Ποίηση και Πεζογραφία μέσα από κείμενα και άρθρα, που έχει γράψει και ερευνήσει ο Άγγελος Π. Σακκέτος , καταθέτοντας το απόσταγμα της δικής του ψυχής, έχοντας ως οδηγό τον  "Κυρ-Αλέξανδρο", την μεγάλη αυτή μορφή της Νεώτερης Ελληνικής Λογοτεχνίας, τον μεγάλο Σκιαθίτη διηγηματογράφο, Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη, που πίστευε πολύ στην Ελλάδα και τον Χριστό, λέγοντας με παράπονο στο προοίμιο του διηγήματός του «Λαμπριάτικος ψάλτης» τούτα τα λόγια: «Αλλά Γραικύλος της σήμερον, όστις θέλει να κάμη δημοσία τον άθεον ή τον κοσμοπολίτην, ομοιάζει με νάνον ανορθούμενον επ’ άκρων ονύχων και τανυόμενον να φθάση εις ύψος και φανή και αυτός γίγας. Το ελληνικόν έθνος, το δούλον, αλλ’ ουδέν ήττον και το ελεύθερον, έχει και θα έχη διά παντός ανάγκην της θρησκείας του»!..
 

  • Είναι βέβαιο ότι οι φίλοι στα δύσκολα φαίνονται;
    Διαβάστε το παράπονο του μεγάλου Έλληνα σατιρικού μας ποιητή, Ανδρέα Λασκαράτου, όπου, όταν γκρεμίστηκε το σπίτι του από τους σεισμούς της 17ης και ιδίως της 23ης Ιανουαρίου του 1867, στο Ληξούρι της Κεφαλονιάς, οι μέχρις εκείνη την στιγμή πολυπληθείς φίλοι και αναγνώστες του ποιητή … εξαφανίστηκαν ως δια μαγείας από προσώπου γης!!
  • Μήπως και ο άλλος Αλέξανδρος ήταν εξίσου σημαντικός λογοτέχνης;
    Δεν ήταν μόνον ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης μεγάλος Σκιαθίτης λογοτέχνης. Ήταν και ο εξάδελφός του, Αλέξανδρος Μωραϊτίδης, ο οποίος, πολύ απλά, επισκιάστηκε από τη μεγάλη φήμη του συγγραφέα της «Φόνισσας»! Ας δούμε, λοιπόν, τι έγραφε για τον Αλέξανδρο Μωραϊτίδη, ο Βλάσσης Γαβριηλίδης, ο εκδότης της εφημερίδας «Αρόπολις», ο οποίος δικαίως χαρακτηρίστηκε από τον κόσμο της δημοσιογραφίας ως ο «πατήρ της ελληνικής δημοσιογραφίας»!...
  • Ο θάνατος του Γεωργίου Σουρή και το έμμετρο αφιέρωμα του δισέγγονού του!
    Τι έγραψε τότε σε πρωτοσέλιδο δημοσίευμά της η εφημερίδα «Εμπρός» για τον θάνατο του Γεωργίου Σουρή, ο οποίος επήλθε την 26ην Αυγούστου 1919, κατόπιν συντόμου ασθενείας. Κι όχι μόνον!.. Ας δούμε πώς σατιρίζει την σημερινή πολιτική πραγματικότητα ο δισέγγονός του Νικόλας Γιαννακόπουλος- Σουρής ο οποίος αφιερώνει το ποίημά του στον προπάππο του!..
  • Ποιος είναι ο άγνωστος Ύμνος του Ρήγα Φεραίου;
    Διαβάστε τον άγνωστο (ή τουλάχιστον τον εν πολλοίς άγνωστο) Ύμνο τον οποίον είχε συνθέσει ο μεγάλος εθνεγέρτης της φυλής μας, ο Ρήγας Φεραίος. Ο δημοσιευόμενος ΄Υμνος είναι «η πυροδεστέρα ποίησις και η χαρακτηριστικωτέρα ἐνδειξις της αχανούς φιλοπατρίας του Ρἠγα», όπως έγραφε ο Τύπος της εποχής. «Αναγινώσκοντας τους στίχους τούτους, νομίζετε ότι ακούετε διαδοχικώς αντηχούντα τα βροντερά καρυοφύλλια ατάκτων στιφών, υπεράνω των οποίων κατά κανονικά διαλείμματα ως βροντή πυροβόλου η επωδή: «Στη φωτιά, μωρέ παιδιά!»
  • Πού βρίσκονται τα χειρόγραφα του Διονυσίου Σολωμού;
    Τα αποσπάσματα, και όχι ολόκληρα ποιήματα, που έδινε ο Σολωμός, είχαν δημιουργήσει από νωρίς το πρόβλημα των κατάλοιπων του. Ήδη πριν πεθάνει, ένας από τους στενούς φίλους του έλεγε πως «μόλις δημοσιευθούν τα ανέκδοτα ποιήματα του, θα γνωρίση ο κόσμος ότι έχει και η Ελλάδα το Δάντη της». Το πρόβλημα το έθεσε σαφέστατα ο επιστήθιος φίλος και κυριότερος κριτικός του Σολωμού Ιάκωβος Πολυλάς στα Προλεγόμενα του (κεφ. XVIII), στην πρώτη έκδοση του σολωμικού έργου, δυο χρόνια μετά το θάνατο του ποιητή. Δημιουργήθηκε έτσι η πίστη, πως υπήρχαν ακεραιωμένα ποιήματα, από τα οποία ο Σολωμός έδινε μόνο αποσπάσματα, ή πως είχε αφήσει «πολύ περισσότερα και πολύ τελειότερα παρά τα ευρισκόμενα»
  • Για ποιο λόγο έγινε η ιστορική διαμάχη Άγγελου Βλάχου και Εμμανουήλ Ροΐδη;
    Με αφορμή το γεγονός ότι σαν σήμερα πέθανε ένας μεγάλος πολιτικός, λόγιος και διπλωμάτης, ο Άγγελος Βλάχος, καλό θα ήταν να θυμηθούμε για ποιο λόγο έχει μείνει ιστορική μια διαμάχη, που είχε με έναν άλλο μεγάλο λόγιο και συγγραφέα σατιρικών έργων, όπως ο Εμμανουήλ Ροΐδης!
  • Να θυμηθούμε έναν σπουδαίο λογοτέχνη, όπως ήταν ο Στέλιος Ξεφλούδας;
    Το βιβλίο του Στέλιου Ξεφλούδα «Άνθρωποι του μύθου» έχει τον υπότιτλο «Τετράδια από τον πόλεμο της Αλβανίας»!. Ο συγγραφέας ζει τα περιστατικά του πολέμου και καταγράφει τις εσωτερικές αντιδράσεις που αυτά του προκαλούν. Χρησιμοποιεί δηλαδή τη μέθοδο του Εσωτερικού Μονολόγου. Ο ίδιος λέει πως με τη μέθοδο αυτή ο συγγραφέας προσπαθεί να εκφράσει «τον εσωτερικό του κόσμο, τις εσωτερικές καταστάσεις που περνούν μέσα μας σα μια μουσική που διαλύεται στο άπειρο»!..
  • Ποιες ήσαν οι αρχές της νεοελληνικής λογοτεχνίας;
    Το γεγονός ότι στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ου οι ιστορικοί (για παράδειγμα ο Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος) αναζητούσαν τις αρχές του Νέου Ελληνισμού στο ύστερο Βυζάντιο, σε συνδυασμό με το έντονο επιστημονικό ενδιαφέρον εκείνης της εποχής για πολλά δημώδη κείμενα που τότε ανακαλύφθηκαν και εκδόθηκαν για πρώτη φορά, είχε δημιουργήσει ήδη μια παράδοση σύμφωνα με την οποία στα δημώδη κείμενα των τελευταίων αιώνων του Βυζαντίου διαφαίνονταν οι ρίζες της νεοελληνικής εθνικής συνείδησης και εντοπίζονταν οι απαρχές της νεοελληνικής λογοτεχνίας!..
  • Τι έγραφε ο Γεώργιος Σουρής για τους Ήρωες;
    Όχι!.. Το συγκινητικό αυτό ποίημα δεν το έγραψε ένας δραματουργός ποιητής, ούτε κάποιος άλλος ποιητής, που ασχολείται με δράματα και παρεμφερείς ιστορίες!.. Το ποίημα «Οι Ήρωες» το έγραψε ο νέος Αριστοφάνης του Ελληνισμού, ο Γεώργιος Σουρής, και ως προς αυτό τουλάχιστον έχει τη δική του βαρύνουσα σημασία! Διαβάστε το!..
  • Ποια ήταν η ελληνική συμμετοχή στην ευρωπαϊκή λογοτεχνία;
    Παρότι γενικά πιστεύεται ότι τα καλλιτεχνικά ρεύματα της Ευρώπης έρχονται στην Ελλάδα με αργοπορία, η προσεκτική εξέταση των δεδομένων δείχνει ότι τα ευρωπαϊκά λογοτεχνικά ρεύματα μπαίνουν στις ελληνικές περιοχές σε χρόνο φυσιολογικό, σε αρκετές περιπτώσεις μάλιστα ταχύτερα απ’ ό,τι κανονικά θα αναμενόταν.
  • Εις την Μετάστασιν της Πανάγνου!..
    Φραγκίσκος Κολομπής. Ένας άγνωστος συγγραφέας του 18ου αιώνα. Θαμμένος κυριολεκτικά μέσα στη σκόνη του χρόνου! Τον συναντάμε στα «Άνθη Ευλαβείας. Μια μικρή συλλογή ποιημάτων και λόγων, που εκδόθηκε το 1708 στη Βενετία με κείμενα των Ελλήνων μαθητών και διδασκάλων του Φλαγγινιανού Φροντιστηρίου ή Ελληνομουσείου της ιταλικής πόλης. Κύριο θέμα έχουν την Κοίμηση της Θεοτόκου και είναι γραμμένα στην αρχαία ελληνική, στη λατινική, στην ιταλική και στη νεοελληνική γλώσσα. Μπορούμε να διαβάσουμε ένα ποίημά του; Η συνέχεια στο κείμενο που ακολουθεί!..
  • Πώς γεννήθηκε η λυρική ποίηση;
    «Η παράλληλη αυτή ύπαρξη των δύο γενών, του έπους και της λυρικής ποίησης, μαρτυρείται και από το έπος, που μας παρέχει αρκετά δείγματα λυρικής ποίησης, όπως είναι ο παιάνας που ψάλλεται προς τιμή του Απόλλωνα , το τραγούδι με το οποίο τιμούν την αδελφή του Απόλλωνα οι κοπέλες, ένας υμέναιος και οι θρήνοι για τον Πάτροκλο και τον Έκτορα. Τα δύο γένη συνυπάρχουν, αλλά προηγείται η τελειοποίηση και επομένως η επικράτηση του έπους…»
  • Μήπως πρέπει να μιλήσουμε για τον λησμονημένο συγγραφέα Χρήστο Παρμενίδη;
    Κι όμως!.. Με το φιλολογικό ψευδώνυμο Χρήστος Αναστασιάδης, ο Χρήστος Παρμενίδης (περίπου 1820-1869), έγινε γνωστός στο χώρο των γραμμάτων κυρίως ως ποιητής, ενώ επιτυχία σημείωσε και ως μεταφραστής. Αξιοσημείωτη είναι η σταδιακή πορεία που πραγματοποίησε ο συγγραφέας από την ποιητική γραφή της τεχνοτροπίας του αθηναϊκού ρομαντισμού, στο ιστορικό μυθιστόρημα Ευγενία, με ενδιάμεσους σταθμούς [και επιρροές από] απόπειρες στο χώρο του έμμετρου αφηγήματος και μεταφράσεις ιστορικών μελετών, ενώ ενδιαφέρον παρουσιάζουν επίσης τα ταξιδιωτικά του κείμενα!..
  • Ησιόδεια ποίηση!..
    Διαβάστε ένα ησιόδειο ποίημα του Παναγιώτη Πανουτσακόπουλου, ενός ανθρώπου που γνωρίζει καλά το λεξιλόγιο της ελληνικής υπαίθρου και ιδίως την ντοπιολαλιά ενός χωριού, όπως του Βεσινίου Καλαβρύτων, όπου η ομορφιά του τοπίου είναι ίσως το τελευταίο απομεινάρι των Αφροδισίων Ορέων από την εποχή του θεού Πανός, που περιέγραψε με τόση γραφικότητα η Ελληνική Μυθολογία!..