Ωραία Ελένη...

Ωραία Ελένη...

Από τα ομηρικά χρόνια μέχρι σήμερα η Ωραία Ελένη, η οποία αποτέλεσε την αφορμή για τον Τρωϊκό Πόλεμο, αλλά έγινε και Αγία της Ορθοδοξίας, όπως η Αγία Ελένη, είναι πάντα επίκαιρη και διαχρονική. Επίκαιρη διότι η γυναικεία ομορφιά εξακολουθεί, κατά τον Αριστοτέλη, να αποτελεί «την συστατικότερη επιστολή», ενώ η ίδια, αν τη δούμε και από μια ρομαντική ή σημειολογική πλευρά,  αποτελεί κι αυτή μία μορφή του πολυθρύλητου, μυστηριώδους και γοητευτικού «Ε» του Ελληνισμού!... Ακόμη κι ο Γιώργος Σεφέρης θα ψάλλει «για μιαν Ελένη»!.. [«Ελένη», 43-44, 48-50. Ημερολόγιο καταστρώματος, Γ΄, 1955. Ποιήματα. Ίκαρος, 1974. 241.]

  • Πώς έγινε ακριβώς η απαγωγή της ωραίας Ελένης;
    Ο Πάρης έφτασε στη Λακεδαίμονα, όπου τον φιλοξένησαν στην αρχή στις Αμυκλές οι Διόσκουροι, τα αδέλ­φια της Ελένης, και ύστερα ο ίδιος ο Μενέλαος στη Σπάρτη. Στο πρώτο τραπέζι πάνω, ο Πάρης πρόσφερε στην Ελένη δώρα. Δέκα μέρες έπειτα από τον ερχομό του ειδοποίησαν τον Μενέλαο να φύγει για την Κρήτη, για να κηδέψει τον πατέρα της μητέρας του, τον Κατρέα. Φεύγοντας ο φιλό­ξενος βασιλιάς είπε στη γυναίκα του να φροντίζει να έχουν οι ξένοι ό,τι τους χρειάζεται ώσπου να φύγουν. Κι όχι μόνον!.. Διαβάστε το κείμενο που ακολουθεί!..
  • Το γράμμα Έψιλον και η ωραία Ελένη!..
    Είναι αλήθεια, ότι στην Ελληνική Ιστορία κυριάρχησαν ορισμένα ονόματα που άρχιζαν από το γράμμα Έψιλον και διαδραμάτισαν πολύ σημαντικό ρόλο, όπως, για παράδειγμα, η ωραία Ελένη, που ήταν το κεντρικό πρόσωπο της ομηρικής Τροίας. Ας ρίξουμε, λοιπόν, μια ματιά για να δούμε τον ρόλο, που διαδραμάτισαν διαχρονικά και άλλες γυναίκες, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, όπου το κύριο όνομα αρχίζει από Έψιλον, όπως της ωραίας Ελένης του τότε και του σήμερα!…
  • Και ο Ισοκράτης, λοιπόν, έπλεξε το εγκώμιο της ωραίας Ελένης;
    «Περνώντας στο κύριο μέρος του λόγου του, ο Ισοκράτης αναφέρθηκε –χωρίς, όμως, να τον κατονομάσει– σε έναν ρήτορα που είχε γράψει λόγο για την ωραία Ελένη: τον επαίνεσε για την επιλογή του θέματος, διατύπωσε, ωστόσο, την επιφύλαξη ότι, ενώ είχε ως στόχο να γράψει εγκώμιο, κατέληξε να συντάξει μια απολογία του βίου της. Επειδή κάτι τέτοιο όμως απαιτεί, κατά τον ρήτορα, τη χρήση διαφορετικών ρητορικών μέσων, δήλωσε ότι θα επιχειρήσει και αυτός να προσεγγίσει με τη σειρά του το ίδιο θέμα»!..
  • Ο Κωστής Παλαμάς και μια Ελένη!..
    Για μιαν Ελένη, λοιπόν!... Και δεν ήταν μόνον ο Γιώργος Σεφέρης που έψαλε γι’ αυτήν, αλλά και ο ίδιος ο Κωστής Παλαμάς που ερωτεύθηκε «μιαν Ελένη», την Ελένη Κορτζά ή Ραχήλ, όπως την αποκαλούσε ο ίδιος. Ας διαβάσουμε ένα μικρό δημοσίευμα του «Βήματος» και στη συνέχεια ένα ποίημα του Κωστή Παλαμά, για την Ραχήλ και άλλο ένα από τον «Δωδεκάλογο του Γύφτου» που όπως όλα τα ποιήματά του παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον. Για μιαν Ελένη…
  • Για μιαν Ελένη...
    Από τα ομηρικά χρόνια μέχρι σήμερα η Ωραία Ελένη, η οποία αποτέλεσε την αφορμή για τον Τρωϊκό Πόλεμο, αλλά έγινε και Αγία της Ορθοδοξίας, όπως η Αγία Ελένη, είναι πάντα επίκαιρη και διαχρονική. Επίκαιρη διότι η γυναικεία ομορφιά εξακολουθεί, κατά τον Αριστοτέλη, να αποτελεί «την συστατικότερη επιστολή», ενώ η ίδια, αν τη δούμε και από μια ρομαντική ή σημειολογική πλευρά, αποτελεί κι αυτή μία μορφή του πολυθρύλητου, μυστηριώδους και γοητευτικού «Ε» του Ελληνισμού!... Ακόμη κι ο Γιώργος Σεφέρης θα ψάλλει «για μιαν Ελένη»!..